۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
به کجا چنین شتابان!؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری آمارها می‌گویند داریم پیر می‌شویم! بدون اینکه برای دوران سالمندی‌مان همانند دوران کودکی، نوجوانی وجوانیمان برنامه‌ای ریخته و یا تدبیری اندیشیده شود و باید منتظر مارتن بعدی برای متولدین دهه شصت و پنجاه در کشور برای ورود به خانه سالمندان باشیم.

به گزارش ایسنا، به‌نظر می‌رسد مشکلات بچه‌های دهه پنجاه و شصت پایانی ندارد، در کودکی و نوجوانی با بحران کمبود مدرسه برای تحصیل مواجه بودند، شاید بچه‌های این دو دهه کلاس‌های با جمعیت بالای ۴۰ نفر را خوب به خاطر دارند، بس از به پایان رسیدن دوران تحصیل نوبت به ماراتن کنکور و رقابت برای قبولی در دانشگاه بود، سپس نوبت به پیدا کردن شغل و ازدواج رسید، طی کردن هر کدام از این مراحل برای متولدین این دو دهه مانند طی کردن هفت خوان رستم بود و هم‌چنان نیز متولدین این دو دهه با چالش‌های بسیاری مواجه هستند، البته متولدین سال‌های ابتدایی دهه هفتاد نیز که در آستانه سی‌سالگی قرار دارند از این قائده مستثنی نبودند.

سی سالگی را رد می‌کنی، دیگر گذر زمان چندان اهمیتی ندارد، یک روز چشم باز می‌کنی و می‌بینی تمام موهایت سفید شده و عصا به دست نظاره‌گر عمری هستی که مانند یک فیلم سینمایی از جلوی چشمانت در حال عبور است.

شاید چند سال بعد هم رفتن به خانه سالمندان نیز به چالشی بزرگ تبدیل شود و هرکسی شانس بیش‌تری نسبت به همسالان خود داشت، اتاقی در این سرا برای خود دست و پا کند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار بیش‌ترین آمار زاد و ولد در دهه شصت در کشور به ثبت رسیده است و متولدین سال‌های ابتدایی این دهه هم‌اکنون در حال وارد شدن به سن ۴۰ سالگی هستند، کاهش زاد و ولد در دو دهه اخیر در کشور، زنگ خطری برای حرکت پرشتاب جامعه به سمت سالمندی است.

قطعا جامعه سالمند نیازمند احتیاجات بسیاری از جمله نیازهای عاطفی، معیشتی، تفریحی و ... است، اگر از هم‌اکنون فکری به حال تامین نیازهای اصلی سالمندان در آینده نکنیم، قطعا با بحران‌های بسیاری برای این قشر مواجه می‌شویم.

نیازهای قشر سالمند از هم‌اکنون مدنظر قرار بگیرد

فهمیه سلیمانی جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تبعات حرکت جامعه به سمت سالمندی، اظهار کرد: جمعیت‌شناسان سنینی را برای ساختارهای جمعیتی در کشورها در نظر می‌گیرند که معمولا سنین جمعیتی به دو دسته مولد و غیرفعال و یا سالمند و کودک تقسیم‌بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هرچه ترکیب جمعیتی در جامعه جوان و فعال باشد آن جامعه نوگرا و نوخواه است، گفت: همچنین در چنین جوامعی اشتغال حرف اول را می‌زند و آن جامعه شاداب، پویا و سرزنده است.

سلیمانی با بیان اینکه جامعه جوان علاوه بر مزایایی که دارد در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه می‌تواند یک تهدید و یا نکته منفی باشد، عنوان کرد: در جمعیت سنی جوامعی که اکثریت آن‌ها بین ۱۷ تا ۵۰ سال است، دولت‌ها باید سیاست‌گذاری‌های کلان داشته باشند و زیرساخت‌هایی برای ایجاد اشتغال، ازدواج و مسکن را در وهله اول ایجاد کنند، همچنین این جوامع نیازمند زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... نیز هستند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: اغلب جامعه‌شناسان معتقدند کشورهایی که جامعه فعالی دارند، پویا هستند و باتوجه به این سرمایه اجتماعی رشد در زمینه‌های علم، تکنولوژی، تولید و ... در این کشورها با سرعت انجام می‌شود، در کشورهای پیشرفته به جمعیت جوان به چشم تهدید نگاه نمی‌کنند، بلکه جمعیت جوان را به عنوان یک فرصت برای توسعه می‌دانند.

وی بیان کرد: اگر کشوری زیرساخت‌های لازم در حوزه اشتغال، مسکن، ازدواج جوانان و ... را نداشته باشد، جمعیت جوان برای آن کشور یک نقطه منفی محسوب می‌شود، این مسئله در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به یک پارادوکس تبدیل شده است.

سلیمانی با بیان اینکه باتوجه به کاهش زاد و ولد، کشور ایران با سرعت در حال حرکت به سمت میانسالی است، تصریح کرد: سالمندی جمعیت تبعات بسیار بدی بر اجتماع دارد، در جامعه سالمندی نشاط و شادابی بسیار کم است و تکاپو و پویایی نیز وجود ندارد، همچنین میزان اشتغال و تولید کاهش پیدا می‌کند.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: در جامعه سالمند وابستگی به‌علت نبود نیروی کار جوان در واحدهای تولیدی افزایش پیدا می‌کند و مشکلات فراوانی برای تامین نیروی کار در کارخانجات و واحدهای تولیدی ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه‌ای که قشر عظیمی از آن را سالمندان تشکیل می‌دهند، باید امکانات رفاهی متناسب با سالمندان باشد، گفت: سالمندان نیاز به امکانات توانبخشی، روانشناسی، درمانی، محیط مناسب با فیزیولوژی بدنی در معابر و مکان‌های عمومی دارند، بنابراین باید در جوامعی که در حال حرکت به سمت سالمندی هستند نیازهای این قشر از هم‌اکنون مدنظر قرار بگیرد.

سلیمانی یادآور شد: به‌طور مثال سازمان تامین اجتماعی باید اقدامات زیربنایی را برای تامین معیشت این قشر فراهم کند، زیرا سالمندان نباید در این سن دغدغه معیشت داشته باشند، همچنین در آینده خدمات سازمان‌هایی از جمله بهزیستی، فرهنگ و ارشاد، مراکز درمانی و ... نیز متفاوت می‌شود و باید متناسب با جمعیت سالمندی باشد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه جمعیت سالمند نیاز به شادابی و نشاط دارند، عنوان کرد: معمولا آستانه تحمل سالمندان پایین می‌آید، به همین دلیل نیاز به مشاوره‌های روانشناختی پیدا می‌کنند، یاید روانشناسانی در این حوزه تربیت شوند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جامعه سالمندی در آینده باشند.

وی در خصوص مراکز نگهداری روزانه سالمندان، توضیح داد: این مراکز برای جوامعی مانند ایران که شتابان به سمت سالمندی در حال حرکت هستند ضروری است و سالمندان می‌توانند در این مراکز نیمی از روز خود را بگذرانند و با همسالان خود سرگرم باشند و همچنین از حمایت عاطفی خانواده نیز برخوردار باشد، نگهداری سالمندان در مراکز شبانه‌روزی سالمندان را دچار مشکلات روحی و روانی می‌کند.

جمعیت کشور در حال حرکت به سمت سالمندی است

نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سالمند به فرد بالای ۶۵ سال اطلاق می‌شود، اظهار کرد: همچنین افراد بین ۳۰ تا ۶۵ سال نیز در رده سنی میانسالی قرار می‌گیرند و در حال حاضر ۵ درصد جمعیت استان  سالمند است.

وی با بیان اینکه سالمندان یکی از اقشار جامعه هدف سازمان بهزیستی هستند، بیان کرد: نزدیک به هشت درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، جمعیت کشور در حال حرکت به سمت سالمندی است و در سال‌های آینده با افزایش آمار سالمندان در کشور باتوجه به رسیدن متولدین دهه پنجاه و شصت به سن میانسالی مواجه خواهیم بود.

عسگری با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمند کشور به سه تا چهار برابر افزایش پیدا کند، گفت: قطعا افرادی که به سمت سالمندی حرکت می‌کنند دچار بیماری‌های مزمن مانند دیابت، فشار خون بالا، ناتوانی جسمی، حرکتی و ... می‌شوند ...

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: باید نیازهای جسمی و روانی سالمندان باتوجه به شرایط آینده از هم‌اکنون مورد توجه قرار بگیرد و نیاز است سرمایه‌گذاری جدی در حوزه سالمندان مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید مراکزی برای ارائه خدمات به سالمندان برای جلوگیری از عوارض سالمندی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: سالمندان باید در این مراکز نگهداری روزانه اوقات خود را بگذارند، باتوجه به اینکه معمولا افراد در این دوران شاغل هستند در بازنشستگی، بیکاری برای آن‌ها دشوار است، این افراد می‌تواند با انجام کارهای هنری، شرکت در جمع دوستانه، خواندن کتاب و ... وقت بگذارند.

عسگری آلزایمر را یکی از عوارض سالمندی عنوان کرد و افزود: خواندن کتاب و یادآوری خاطرات از شانس ورود به اختلالاتی مانند آلزایمر جلوگیری می‌کند، سالمندان در این مراکز روزانه می‌توانند از عوارض سالمندی به دور باشند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طب سالمندی یکی از ضروریات جامعه‌ سالمندی است، یادآور شد: خوشبختانه فارغ‌التصیلان این حوزه در حال ورود به عرصه پزشکی هستند.

وی توضیح داد: معمولا تعداد فرزندان در خانواده‌ها به یک یا دو فرزند کاهش داشته است و اکثر فرزندان نیز شاغل هستند، این مسئله در آینده برای قبول مسئولیت نگهداری سالمندان در خانه معضلاتی را به وجود خواهد آورد و در آینده تقاضا برای پذیرش سالمندان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی افزایش پیدا می‌کند وباید زیرساخت‌ها نیز بیشتر شوند.

عسگری ادامه داد: همچنین باید مناسب‌سازی معابر، مکان‌های عمومی، محل سکونت، مراکز خرید و امکان تفریحی باتوجه به شرایط جسمی سالمندان در دستور کار باشد تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در حال حاضر ۱۶ مرکز نگهداری روزانه سالمندان به علت شرایط کرونا تعطیل است و سه مرکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان با جمعیت ۱۷۵ نفری در قرنطینه کامل قرار دارد تا سلامت سالمندان حفظ شود، پذیرش جدید نیز پس از گذراندن دوره قرنطینه انجام می‌شود.

کد خبر 26253

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد