چرا زوج ها عاطفه را طلاق می دهند؟

ایلام| زندگی از ابتدا با عشق و ابراز کلمات محبت آمیز شروع می شود، قدم زدن های دونفره زیر قطره های تند باران، بدون هم غذا نخوردن، در میهمانی ها کنار هم نشستن، ارسال پیامک های عاشقانه وقت و بی وقت به یکدیگر و ...

اما رفته رفته از شور و هیجان این زوج ها کم شده و کانون گرم زندگی رفته رفته به سردی پیش می رود تا جایی که زوج ها تنها مجبور به تحمل یکدیگر شده و در برخی مواقع کار به جدایی ختم می شود.

آنچه بر زندگی این زوج ها حاکم می شود بطوریکه زن و شوهر مجبور شده زیر یک سقف تنها به اجبار زندگی کنند مساله ای بنام طلاق عاطفی است که به عقیده کارشناسان یکی از خطرناک ترین نوع طلاق هاست که ممکن است منجر به طلاق ثبتی شود.

اما طلاق عاطفی چیست و براستی ریشه آن کجاست و چرا شمار زیادی از زندگی های امروزی دچار این معضل شده اند؟

***با هم اما دور از هم

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام در تعریف طلاق عاطفی معتقد است: در این نوع طلاق زوج ها با هم زیر یک سقف زندگی کرده اما از با هم بودن رضایت نداشته و تمایلی به برقراری ارتباط ندارند بطوریکه هیچ لذتی از هم نخواهند برد.

شاپور کردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نشانه های این نوع از طلاق را نداشتن ارتباط کلامی، عاطفی، هیجانی و جسمی عنوان کرد و افزود: در این شیوه زندگی زوج ها (بصورت عمده مردها) بیشتر تمایل به محیط بیرون از خانه دارند.

وی ادامه داد: تمرکز زن و شوهر در این خانواده ها به کارهای خارج از خانه بوده تا همسر و در ارتباطات درون خانواده نیز برای فرار از ارتباط با همسر تمرکز آنها بیشتر روی فرزندان می شود.

وی گفت: خانواده های دچار طلاق عاطفی بصورت عمده شور و شوق زندگیشان کمرنگ شده بطوریکه زوج ها به هم بی تفاوت و در نهایت اعتماد ابتدای زندگی را از دست می دهند.

** چرا طلاق عاطفی وارد زندگی ها می شوند؟

این روانشناس دلائل مختلفی برای ورود طلاق عاطفی به زندگی ها عنوان می کند که بخشی از آن به نحوه ازدواج در ابتدا و بخشی هم به چگونگی و شیوه زندگی برمی گردد.

به عقیده کردی، ازدواج های اجباری به دلائل مختلفی نظیر فشار خانواده و یا فرار از موقعیت فعلی و هم سطح نبودن خانواده ها یکی از زمینه های بروز طلاق عاطفی در زندگی ها خواهد بود.

وی اولویت بندی اشتباه معیارهای ازدواج و همخوانی نداشتن زوج ها با یکدیگر به علت عدم شناخت اولیه را از دیگر دلایل رشد طلاق عاطفی در زندگی ها برشمرد و گفت: متاسفانه شماری زیادی از زوج هایی که دچار طلاق عاطفی می شوند پیش از ازدواج شناخت سطحی از هم داشته، به هم علاقه مند شده و در نهایت با هم ازدواج کرده اند.

به گفته معاون بهزیستی ایلام، طلاق عاطفی در بین زوج های درگیر این مساله به دلیل مختلفی نظیر عدم توانایی در شیوه های ارتباطی مناسب و حل تعارض، نداشتن مهارت های زندگی، عدم شناخت از نیازهای یکدیگر، عدم تفاهم و درک متقابل از یکدیگر است.

*** آسیب های وارده به زندگی های متاثر از طلاق عاطفی چیست؟

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی افسردگی، انزوا و در برخی مواقع خودکشی را از آسیب های وارد شده ناشی از طلاق عاطفی به زوج ها عنوان کرد و گفت: وقتی زن و شوهر نسبت به هم بی تفاوت باشند، دچار این مشکلات خواهند شد.

کردی معتقد است: در این نوع زندگی زنانی که اعتماد به نفس لازم را نداشته  و توانایی تعامل سازنده با دیگران را نداشته باشند در نتیجه طلاق عاطفی به سمت افسردگی پیش خواهند رفت.

وی با ذکر اینکه عدم تعامل عاطفی بین والدین تاثیر منفی روی فرزندان خواهد داشت، گفت: کودکان حالات عاطفی والدین را درک و چنانچه مشکلی در روابط وجود داشته باشد تاثیرات منفی بر روی فرزندان خواهد داشت.

وی از جمله این تاثیرهای منفی را نگرش منفی فرزندان نسبت به جنس مخالف در آینده بویژه اگر بین والدین مشاجره هم وجود داشته باشد، دیر ازدواج کردن و با تردید ازدواج کردن عنوان کرد و گفت: افت تحصیلی، ارتباط ضعیف با همسالان و عدم ارضا نیازهای کودک توسط والدین از دیگر پیامدهای تاثیرگذار بر طلاق های عاطفی است.

معاون بهزیستی ایلام از دیگر آسیب های ناشی از طلاق عاطفی را وارد شده زن و مرد به روابط غیر از زناشویی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه زوج ها عواطف لازم را از همسر خود دریافت نمی کنند برای رفع نیازهای روانی و عاطفی در فردی غیر از همسر این نیاز را جستجو می کنند.

به گفته کردی، در این موقعیت ها خیانت وارد زندگی ها شده و عمده زن ها از نظر روانی و عاطفی با شخصی غیر همسر رابطه برقرار می کنند ولی عمده مردها به روابط فیزیکی با غیر از همسر روی می آورند.

*** راهکارهای رفع طلاق عاطفی در زندگی ها چیست؟

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام یکی از راهکارهای پیشگیری از طلاق عاطفی را انتخاب همسر بر اساس معیارهای شخصیتی مورد نظر عنوان کرد و گفت: از طرفی خود فرد ابتدا باید به خودشناختی رسیده و سپس بر اساس آن دست به انتخاب همسر بزند.

وی رعایت طول مدت زمان آشنایی زوج ها پیش از ازدواج را از دیگر راهکارهای پیشگیری از طلاق عاطفی عنوان کرد و گفت: دختر و پسر حداقل شش ماه تا یکسال دوره آشنایی را باید گذرانده تا شناخت آنها از یکدیگر بیشتر شود.

به عقیده کردی، خانواده ها باید شرایطی را فراهم کرده تا دختر و پسری که قصد ازدواج دارند با نظارت آنها فرصت شناخت بیشتری از هم پیدا کنند.
وی افزایش طول مدت دوره آشنایی تا عقد را از دیگر راهکارهای شناخت بیشتر زوج ها از هم عنوان کرد تا دختر و پسر در آینده دچار طلاق عاطفی نشوند.

کردی اظهار کرد: علاوه بر این، آموزش های پیش از ازدواج برای شناخت زوج ها از یکدیگر، شناخت تفاوتهای شخصیتی یکدیگر و کسب مهارت های زندگی نیز باید پیش از ازدواج مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این آموزشها در حین ازدواج نیز باید تداوم داشته باشد گفت: کسب آموزش شیوه های برقراری ارتباط زوج ها، چگونگی حل تعارض و مساله و شناخت بیشتر از طرف مقابل منجر به درک تفاوت ها و شناخت نیازهای همسر و تلاش در جهت رفع نیازهای او می شود.

پایان/

کد خبر 2625

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد