معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی: خانم های خانه دار بیشترین تماس را با خط مشاوره سازمان بهزیستی داشتند

مدنی گفت:خانم‌ها با آمار ۷۲ درصد و آقایان ۳۷درصد با سامانه بهزیستی تماس داشتند که خانم‌های خانه دار بیشتر از این سامانه استفاده کرده اند.

دکتر فاطمه رضوان مدنی، معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفتگو با شبکه خبر در رابطه با نقش سازمان بهزیستی در کاهش اضطراب ناشی از کرونا اظهار کرد: دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور از سال ۷۱ در راستای چشم انداز و اهداف کلان خود به‌منظور ارتقای سطح سلامت روانی اجتماعی آحاد جامعه از طریق برنامه ریزی و سیاست گذاری و نظارت در اجرای برنامه‌ها تلاش کرد که فعالیت‌های سلامت روان را عهده دار شود. از اینرو، طبیعتا در زمان کرونا این احساس بیشتر جلب توجه می‌کرد و، چون نیاز است به کمک مردم بشتابیم و در سراسر دنیا کرونا باعث استرس مردم شد و ناخودآگاه استرس افرادی که مشکلات روانشناختی داشتند تشدید شد و سایر مردم هم دچار استرس، نگرانی، اضطراب و پرخاشگری و ... شدند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور قبلاً سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ را داشت که از ۸ صبح تا ۸ شب به مردم عزیز خدمات روانشناختی ارائه می‌داد، اما با نیاز بیشتر مردم این سامانه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب فعال بود و تعداد نیروها بیشتر شد و حتی ایام تعطیلات هم فعالیت صورت گرفت و مردم عزیز تماس گرفتند.

دکتر رضوان مدنی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، ۱۴۰۰ تماس داشتیم که ۵۷ هزار تماس ما مستقیما در ارتباط با موضوع کرونا بود که مردم در خصوص آن پرسش‌های داشتند و به جز آن، از ۱۲ فروردین ماه، سامانه خودارزیابی سلامت روان را طراحی کردیم که افراد وارد سامانه corona.behzisti.ir می‌شوند و این سامانه به صورت هوشمند عمل می‌کند و اگر این سامانه احساس کند که فرد دچار اختلال اضطراب و یا افسردگی دارد سوالات دیگری را مطرح می‌کند و در صورتی که شدت این اختلالات افراد بیشتر باشد با سامانه تلفنی ۱۴۸۰ معرفی می‌شوند و همکاران ما با این عزیزان صحبت کرده و مشاوره‌های لازم را ارئه می‌دهند و حتی اگر لازم باشد به مراکز حضوری بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی بیان کرد: سامانه تلفنی ۱۴۸۰‌ از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۲ شب در تمامی روزها فعال است که هموطنان در سراسر کشور می‌توانند در صورت احساس ترس، اضطراب، افسردگی، اختلالات خواب، پرخاشگری و مشاوره خانوادگی و در زمینه فرزندان می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند که همکاران ما در حوزه‌ها و تخصص مختلف به آن‌ها مشاوره می‌دهند. غیر از این مسئله، سامانه خودارزیابی سلامت روان در ایام کرونا را داریم که عزیزان می‌توانند وارد این سامانه شوند و از آن‌ها سوالاتی پرسیده می‌شود و پاسخ می‌دهند. اگر هموطنان دچار اختلالت استرس، وسواس و اضطراب شده اند به سامانه تلفنی ۱۴۸۰ ارجاع داده می‌شوند که همکاران ما با مصاحبه‌های بیشتر به این عزیزان کمک می‌کنند تا به مراکز مشاوره حضوری بهزیستی مرتبط با اختلالات خود مراجعه کنند.

وی گفت: ما در تمامی استان ها، مراکز مشاوره حضوری داریم که به عزیزان خدمات ارائه می‌کنند.

دکتر رضوان مدنی تصریح کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر با سامانه تلفنی ۱۴۸۰ تماس گرفته اند که غیر از این، افرادی هم بودند که از ۱۲ فروردین خدمات مشاوره دریافت کرده اند که عمدتا خانم‌ها با آمار ۷۲ درصد بودند و در این میان، آمار آقایان ۳۷ درصد بودند که خانم‌های خانه دار بیشتر از این سامانه استفاده کرده اند.

وی گفت: ۴۷درصد افراد اضطراب منتشر داشته اند که این نشان دهنده این است که متاسفانه به خاطر ایام کرونا، اضطراب و استرس در هموطنان ما بیشتر شده است.

کد خبر 26214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =