باحضور وزیر و معاونان آموزش و پرورش، چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برگزار شد

چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، صبح امروز اول آذرماه ۹۹ با حضور وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان بهزیستی کشور و معاونین وزارتخانه‌های عضو این ستاد تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این جلسه که نمایندگانی از وزارتخانه‌های؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نماینده شهرداری ها و نماینده تشکل های افراد دارای معلولیت و جانبازان حضور داشتند مصوباتی در ارتباط با وظایف آموزش و پرورش درباره مناسب سازی شرایط محیطی در مدارس و ساختمان های وزارت آموزش و پرورش طبق ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید.

دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن تشریح جزییات این جلسه در باره مصوبات این جلسه گفت:  در این  جلسه شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای ساختمان های جدید در دست احداث و ایجاد شرایط مناسب برای تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و عدم ایزوله کردن آنها، همچنین آموزش فرهنگ مناسب سازی و طرز مواجهه با افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش و پرورش و استفاده از امکانات آموزشی و تکنولوژی های نوین برای افراد دارای معلولیت گزارش خوبی از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس  سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارایه شد.

وی افزود: همچنین گزارشهایی درخصوص ارتباط با فعالیت‌های مناسب سازی و دسترس پذیری در این سازمان برای گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت  اعم از ناشنوایان و نابینایان و افرادی که دارای اختلالات ذهنی یا طیف گروه اختلال اوتیسم هستند داده شد.

 دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در ادامه بیان داشت : در این جلسه در ارتباط با محتوای آموزشی، استفاده از تکنولوژی های آموزشی و همچنین مناسب سازی محیط، فضای آموزشی و منابع انسانی برای این عزیزان و موضوعاتی در ارتباط با بحث اشتغال افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش و پرورش مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

قبادی دانا از پیشنهاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نهضت مشارکت توان افزایی، برای تامین اقلام مورد نیاز افراد دارای معلولیتی که دانش آموز هستند ودر مدارس استثنایی با کمک خیرین تحصیل می کنند خبر داد وگفت:  گزارشی از فعالیت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توسط معاون وزیر و رئیس این سازمان در ارتباط با مناسب‌سازی ساختمان ها و مدارس برای دانش‌آموزان به تفضیل داده شد.

رییس سازمان در ادامه به مصوبات این جلسه اشاره کرد و افزود: این جلسه دوازده مصوبه داشت که یکی از مصوبات آن، ایجاد کارگروه مشترک،  مرکب از نمایندگان آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی،  دبیرخانه مناسب سازی کشور،  بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکل‌های غیردولتی معلولان و جانبازان برای تدوین سرفصل مطالب آموزشی جهت گنجاندن در محتوای کتب درسی دانش آموزان بود.

وی ادامه داد: موضوع مصوبه دوم در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان بود که پیشنهاد شد که مباحث مناسب سازی و دسترس پذیری آن  در سرفصل و محتوای دروس دانشجویان گنجانده شود وبخشی از فعالیت‌های پژوهشی تحقیقاتی در پایان نامه تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به این موضوع اختصاص داده شود.

به گفته قبادی دانا، در این جلسه، به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس توصیه شد که رعایت ضابطه ۲۴۶ نظام فنی و اجرایی مشاورین و پیمانکاران را در کلیه فعالیت‌های عمرانی اعم از احداث و انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی ویا مشارکت خیرین الزامی ‌کند و بر حسن اجرای ضوابط مناسب‌سازی نظارت داشته باشد. همچنین کلیه مدارس دولتی و غیر دولتی طی یک برنامه زمان بندی کوتاه مدت و میان مدت کلاس ها و کارگاه ها و کتابخانه‌ها حیاط مدرسه و سرویس‌های بهداشتی را جهت دسترسی پذیری معلولان مناسب سازی کنند.

دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور یادآور شد: در این جلسه مقرر شد با تأکید وزیر آموزش و پرورش، اردوگاه  فرهنگی آموزش و تربیتی تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش ملزم به  مناسب سازی و دسترس پذیری دانش آموزان معلول و شوند. همچنین در ارتباط با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فعالیت‌هایی در ارتباط با داستان نویسی، مولفین و نویسندگان در خصوص موضوعات مربوط به معلولان، سالمندان و جانبازان و حضورشان در محیط‌های اجتماعی و حفظ تکریم آنها تشویق و ترغیب شوند.

وی گفت: دراین جلسه تاکید شد تا مجموعه شاد و آموززش‌های مجازی در اپلیکیشن شاد برای بهره مندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا به طور کامل مناسب سازی شده و با همکاری سازمان صدا و سیما برای بهره مندی آنها از برنامه‌های آموزشی مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش هم با زیر نویسی مطالب و استقراررابط  ناشنوایان برای شرایط بهره‌مندی آنهادر شرایط کرونایی شرایط بهتری ایجادکند.

 رییس سازمان بهزیستی کشور به همراهی و همگامی وزیر آموزش و پرورش با مصوبات قبلی اشاره کرد وگفت: وزیر آموزش و پرورش در این جلسه، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را به نمایندگی از خود برای پیگیری و اجرای مصوبات تعیین کردند تا انشالله شرایط بهتری برای دانش آموزان در آموزش و پرورش و در مدارس در جهت مناسب سازی و دسترس پذیری آنها مهیا شود.

وی افزود: همچنین معاونت عمرانی شهرداری تهران مکلف شد تمام معابر منتهی به تمام مدارس استثنایی شهر تهران را مناسب سازی کنند البته بسیاری از این معابر مناسب سازی شده و مقررشد در جهت تکمیل آنهانیز اقدام شود تا معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور هم اقدام مشابه توسط شهرداری‌های سراسر کشور در سایر شهرها برای مناسب سازی معابر منتهی به مدارس استثنایی انجام دهد.

کد خبر 26209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =