در رسانه | کرونا فرار دختران را کاهش داد/ شناسایی ۱۰۰ دختر فراری از ابتدای ۹۹ در مشهد

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه کرونا باعث کاهش فرار دختران از منزل شده است، گفت: شرایط بیرون آمدن و پناه بردن به اماکن عمومی همچون حرم و مسافرخانه و هتل فراهم نیست و چون امکان تردد و مسافرت هم کم می‌شود؛ فرار دختران هم کاهش یافته است.

حمیده رمضانی_ غلامحسین حقدادی در گفت‌وگو با مشهد فوری اظهار کرد: کرونا باعث کاهش فرار دختران از منزل شده است، شرایط بیرون آمدن و پناه بردن به اماکن عمومی همچون حرم و مسافرخانه و هتل فراهم نیست و چون امکان تردد و مسافرت هم کم می‌شود فرار دختران هم کاهش یافته است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: دختران فراری غالبا وقتی در شرایطی قرار می‌گیرند که احساس خطر می‌کنند خودشان با شماره ۱۲۳ تماس می‌گیرند و مراجعین ما هستند بخشی از آنها نیز از طریق ۱۱۰ و انجمن‌ها و افراد سطح شهر به ما معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در خصوص دختران فراری جنبه دستگیری خیلی جدی نیست و بیشتر جنبه کمک‌خواهی است. افرادی که با حکم قضایی و انتظامی به ما مراجعه کنند تعداد بسیار کمی هستند و بیشتر آمار ما به صورت خود معرف است.

۶۵ درصد دختران فراری مشهدی هستند

حقدادی گفت: از ابتدای امسال حدود ۱۰۰ دختر فراری داشتیم که از خدمات بهزیستی بهره‌مند شدند، ۶۵ درصد این دختران مشهدی، حدود ۲۶ درصد مربوط به سایر شهرهای استان و حدود ۵ درصد مربوط به خارج استان بودند که از این میان حدود ۹۵ درصد به خانواده برگشت داده شده اند و تنها حدود ۵ درصد در بهزیستی نگهداری می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی این دختران به هر طریقی به بهزیستی می‌آیند در وهله اول پناه می‌گیرند که دچار آسیب نشوند چون بیشترین آسیب دختران در ۴۸ ساعت اول بوده و ممکن است در چنگ افراد ناجور و باندها و مورد سو استفاده قرار بگیرند.

وی افزود: در ۲۴ و ۴۸ ساعت اول تلاش ما این است که در ساعات اولیه فرار به بهزیستی اطلاع بدهند. ۱۲۳ به آنها در مرکز سلامت دختران پناه می‌دهد و بعد از آن اقدامات مددکاری و روانشناسی آغاز می‌شود.

حقدادی یاداور شد: این اقدامات به چند دلیل است که اگر افراد دچار افسردگی، عدم امنیت فکری و خشم شده است؛ برطرف شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اقدامات مددکاری بیشتر به سمت خانواده است به خانواده اطلاع می‌دهند تا برای خدمات روانشناسی مراجعه کنند اگر شرایط خانواده امن باشد با دستور مقام قضایی دختر تحویل خانواده می‌شود اما اگر احساس کنند خطری متوجه او هست، یا والدین صلاحیت نگهداری را ندارند با گزارش مددکاری اورژانس اجتماعی ممکن است از والدین سلب صلاحیت شود و دختر در بهزیستی می‌ماند.

وی با اعلام اینکه تعداد موارد سلب صلاحیت از والدین بسیار کم است، تصریح کرد: معمولا کسانی که فرار می‌کنند و در بهزیستی هستند بعد از مدتی محیط خانواده امن می‌شود و به خانه باز می‌گردند.

حقدادی خاطرنشان کرد: اگر دستگاه قضایی ببیند که خانواده به طور کلی صلاحیت دائمی ندارند یا والدین مفقود یا زندانی هستند، در اینصورت بهزیستی دختران را نگهداری می‌کند تا برای ورود مستقل به جامعه مهیا شوند.

کد خبر 26207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد