مراکز ماده ۱۶ با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران بیشترین مشکلات مراکز ماده ۱۶ را در خصوص تامین دارو توسط وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه، صدور احکام قضایی جهت جابه جایی بیماران و تامین امنیت توسط نیروی انتظامی عنوان کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعالیت مراکز ماده ۱۶، ضروری است همه دستگاه‌ها در این خصوص همکاری همه جانبه‌ای داشته باشند.    

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایسنا، محسن فتاپور، ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت مراکز ماده ۱۶ در استان تهران می‌گوید: از اواسط سال ۱۳۹۶ که ساماندهی معتادان متجاهر به سازمان بهزیستی واگذار شد، دو مرکز دولتی در سطح استان وجود داشت که در مجموع برای پذیرش و نگهداری ۶۰۰ نفر دارای ظرفیت بود، اما این میزان ظرفیت به هیچ وجه پاسخگوی نگهداری معتادان متجاهر استان تهران نبود.

وی ادامه داد: به همین دلیل اداره کل بهزیستی استان تهران، با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب، ظرفیت دو مرکز دولتی را تا ۲۴۰۰ نفر افزایش داد و با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد نیز ۹ مرکز ماده ۱۶ غیر دولتی را نیز تاسیس کرد؛ از این مجموعه یک مرکز ویژه زنان در پیشوا و یک مرکز ویژه زخم باز در ورامین است.

فتاپور با بیان اینکه در حال حاضر مراکز غیردولتی ماده ۱۶ برای ۱۶۱۰ نفر ظرفیت دارد و اکنون نیز ظرفیت‌ این مراکز تکمیل است، افزود: با توجه به بیماران موجود در مراکز مجری تبصره ۲، در سال ۹۹ حدود ۶۲۰۰ معتاد متجاهر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خصوص بیماری کووید-۱۹ و مشکلات موجود، پذیرش شدند. 

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران تاکید کرد: مراکز ماده ۱۶ دارای پروتکل‌های خاصی هستند و نظارت بر آنها توسط بهزیستی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به سرانه نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بیان کرد: تمامی هزینه‌ها پس از تخصیص از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط بهزیستی پرداخت می‌شود که سرانه نگهداری هر نفر روزانه ۲۸ هزار تومان تعیین شده است. 

فتاپور با اشاره به مرکز ویژه زخم باز در ورامین نیز اظهار کرد: با توجه به مصوبات شورای هماهنگی استان و ضرورت‌های بیان شده از سوی مقامات عالی نظام یکی از مراکز ماده ۱۶ ویژه زخم باز در سال شهریور ماه سال جاری در شهرستان ورامین راه‌اندازی شد که سازمان بهزیستی جهت تجهیز آن ۲۵۰ میلیون تومان اختصاص داده است و هم اکنون نیز ۳۹۶ مددجو خدمات لازم را از این مرکز دریافت می‌کنند. 

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان تهران معتقد است که با توجه به وضعیت فعالیت مراکز ماده ۱۶، ضروری است همه دستگاه‌ها در این خصوص همکاری همه جانبه‌ای داشته باشند. بیشترین مشکل فعلی مراکز نگهداری از معتادان در خصوص تامین دارو برای مرکز زخم باز توسط وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه، صدور احکام قضایی جهت جابه جایی بیماران و تامین امنیت توسط نیروی انتظامی است.

وی می افزاید: برای تامین امنیت مراکز باید نیروی کافی از طرف نیروی انتظامی مستقر شود که متاسفانه این امر در مراکز صورت نمی گیرد.

کد خبر 26200

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد