کودکان زیر۵ساله بیشترین کودک‌آزاری را می‌بینند

شهرکرد- ایرنا- معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره اینکه رفتار با کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: از لحاظ سنی، کودکان زیر پنج سال بیشترین سهم کودک‌ آزاری را به خود اختصاص می‌دهند.

جواد نجفی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:کودک‌آزاری به عنوان دومین اولویت پذیرش پایگاه‌های اجتماعی، مراکز اورژانس اجتماعی، مرکز مداخله در بحران و خط ۱۲۳ و سایر مراکز آسیب‌های اجتماعی بهزیستی است.

وی افزود: به طور معمول بیش از هفت درصد تماس‌گیرندگان با شماره ۱۲۳ و اورژانس اجتماعی برای اعلام کودک‌آزاری است که سهل انگاری و غفلت نسبت به رسیدگی به کودکان بیشترین تماس با مراکز اورژانس اجتماعی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت:افزایش تعداد کودکان تک والدین به ویژه فرزندان طلاق، زمینه‌ساز بروز انواع کودک‌آزاری از سوی  والدینی که برای حضانت کودک انتخاب شده‌اند، را ممکن است افزایش دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت:افزایش تعداد کودکانی که والدین آنها به علت اختلاف خانوادگی، اقدام به متارکه به قصد طلاق یا طلاق عاطفی کرده‌اند و والدین آنها از این کودکان به منظور رسیدن به اهداف خود و جنگ روانی علیه همدیگر استفاده می‌کنند، از دیگر عوامل و علل کودک‌آزاری محسوب میشود.  

وی اظهار داشت:فقر اقتصادی برخی از خانواده و ناتوانایی مالی آنان در تامین مایحتاج اولیه کودکان، موجب می‌شود برخی از کودکان در معرض مسامحه و غفلت قرار گیرند و به علت آسیب‌های روانی ناشی از فقر ممکن است توسط والدین مورد کودک‌آزاری قرار گیرند.

نجفی افزود: بیماری روانی، عقب ماندگی ذهنی یکی از والدین یا هر۲ دو، زندگی کودکان طلاق با کودکانی که والدین آنها فوت کرده با افراد مسن از جمله مادربزرگ و پدربزرگ ممکن است زمینه بروز کودک‌آزاری عاطفی و روانی را افزایش می‌دهد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز با تاکید بر اینکه دوران کودکی باید در محیطی به دور از کمبودها، تنش‌ها و خشونت‌ها سپری شود، گفت: تمام وقایع دوران کودکی در ذهن و خاطره افراد ثبت می‌شود و به تدریج که کودک با سایر افراد محیط، خانواده و جامعه برخورد می‌کند این تفاوت‌ها را در نوع برخوردهای تجربه می‌کند.

مهشید سلیمانی افزود: رفتارها و برخوردهای تحقیرآمیز و خشونت‌آمیز در ذهن کودکان باقی خواهد ماند که موجب بروز آسیب‌های مختلف در همان سن و یا سنین بزرگسالی و نوجوانی برای کودک می‌شود.

وی اظهار داشت:در صورتی که کودکان در معرض خشونت کلامی یا غیرکلامی و رفتاری قرار گیرند و یا نوع نگاه والدین به صورت تحقیرآمیز باشد، شکست‌پذیر خواهد شد و با کوچکترین مشکل و مساله که روبرو شوند، مهارت حل مساله را نخواهند داشت.

سلیمانی با تاکید بر اینکه این افراد در بزرگسالی منجر به بروز آسیب‌های فردی و اجتماعی می‌شوند، افزود: کودکانی که دچار خشونت شدند در فرایند رشد زیستی و فیزیولوژی با مشکل روبرو می‌شوند و تکامل جسم و روح آنها با مخاطره همراه خواهد شد و در آینده افراد موفق و موثر به لحاظ فردی و اجتماعی نخواهد بود.

وی اظهار داشت: این افراد دچار احساسات منفی و پرخطر خواهند شد و به همه افراد نگاه بدبینانه و منفی خواهند داشت و کسانی که با این حس بزرگ می‌شوند، آینده پرخطر خواهند داشت و گرایش آنها به مصرف مواد مخدر و تسکین‌دهندگان سطحی تا خطرناک با انجام کارهای پر خطر بیشتر خواهد بود.

به گفته وی، این افراد برای جلب توجه دیگران افسردگی و انزواطلبی را دنبال می‌کنند و در جمع‌ها شرکت نمی‌کنند و بسیار خشن و عصبی هستند و بی‌جهت با مردم درگیر می‌شوند،  درمانده هستند و  دچار کاهش وزن می‌شوند.

سلیمانی اظهار داشت: کودکانی که دچار کودک آزاری و بی توجهی می‌شوند با دنیایی از آسیب روبرو خواهند بود و خشونت در این افراد بالاست و انواع آسیب‌های روانی، رفتاری،  اجتماعی و افزایش جرم و جنایت، افزایش زندان، دعاوی بین فردی در این افراد بیشتر نمود دارد.

وی با اشاره به اهمیت بحث پیشگیری از کودک‌آزاری در جامعه افزود: ارائه آموزش و آگاه‌سازی والدین و خانواده‌ها به خصوص خانوادهای آسیب دیده که والدین دچار مشکل هستند، ارائه مشاوره خاص به این افراد و خانواده‌ها، توزیع مطالب آموزشی در فضای مجازی و رسانه‌ها در خصوص اثرات کودک‌آزاری، فرهنگ‌سازی در جامعه از طریق رسانه‌ها و تقویت فرهنگ فرزندپروری یک اولویت است.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: کمرنگ کردن باورهای غلط رفتاری در حوزه فرزندپروری، حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از سرایت مشکلات اجتماعی و اقتصادی بر روی دوش کودکان، جلوگیری از وجود کودکان کار و تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌های ناتوان که مشکل اقتصادی دارند راه حلی برای کاهش خشونت برای کودکان است.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید مهارت نه گفتن به کودکان بیاموزند تا بتوانند در برایر مشکلات ایستادگی داشته باشند،  گفت: فرزندپروری در جامعه باید مورد توجه قرارگیرد.

سلیمانی اظهار داشت: همه افراد جامعه در صورت مشاهده کودک‌آزاری از سوی افراد خانواده، نزدیکان، سایر افراد، به‌ کارگیری کودکان در شغل‌های مختلف این موضوع را با خط ۱۲۳ بهزیستی در میان بگذارند تا کارشناسان این سازمان با مداخله به هنگام از بروز آسیب‌های بیشتر نسبت به کودک جلوگیری  کنند.

کد خبر 26177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد