تسهیل شرایط دریافت وام اشتغال برای مددجویان بهزیستی خراسان رضوی

معاون مشارکت و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی گفت: در شرایط کرونایی، آموزش‌های آماده‌سازی شغلی که مستلزم گردهمایی است از فرایند حذف شده و به جای آن تعهد مددجو برای گذراندن این دوره در آینده، در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط بهزیستی خراسان رضوی، حمیده محدث ضمن اعلام این مطلب افزود: معتقدیم آموزش‌های آماده‌سازی شغلی یک پیش‌نیاز حیاتی نه تنها برای اشتغال بلکه برای زندگی اجتماعی است و به همین جهت باید این آموزش‌ها به تمام مددجویان داده شود.

وی شرایط کرونایی را گذرا دانست و گفت: در شرایط فعلی هم که امکان برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی و کسب و کار به صورت فیزیکی و حضوری وجود ندارد علاوه بر اینکه مددجو باید متعهد شود که این دوره‌ها را در شرایط نرمال بگذراند می‌توان از زمینه‌ها و ظرفیت‌های فضای مجازی هم برای این امر استفاده کرد.

وی در این زمینه یادآور شد: به زودی تفاهم‌نامه‌ی شش‌جانبه بین فنی‌ و حرفه‌ای، کمیته‌ی امداد، ستاد پایش صنایع امام رضا(ع)، تکرا، اداره کل زندان‌ها و بهزیستی در زمینه‌ی پایش، آموزش و اشتغال امضا خواهد شد که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رایگان برای مددجویان را تضمین می‌کند و رؤسای مجتمع‌ها باید از این ظرفیت برای مددجویان‌شان بهره بگیرند.

وی در خصوص بازار فروش محصولات تولید شده‌ی مددجویان گفت: در حال حاضر دو مجموعه‌ی خصوصی با داشتن پلتفرم نمایشگاهی در فضای مجازی فعال هستند که می‌توانند رابط برگزاری نمایشگاه محصولات تولیدی باشند و مددکاران می‌توانند مددجویان را به این سمت هدایت کنند که از این ظرفیت استفاده شود.

وی همچنین به کارشناسان اشتغال گفت: نباید موضوع قطع مستمری به محض ایجاد اشتغال را با رویکرد قهری و بازدارنده مطرح کنیم که باعث رویگردانی مددجویان از اشتغال شود.

محدث در پاسخ به سؤالی برای وام خودرو برای مددجویان گفت: اگر خودرو صفر باشد و خودرو کاری باشد بانک موافقت می‌کند اما مسئله این است که حداکثر سقف تسهیلات 50 میلیون تومان است و سهم آورده‌ی مددجو نیز باید کمک‌کار باشد با بتوان در این زمینه به اشتغال رسید.

جانشین معاون مشارکت‌های بهزیستی نیز در این جلسه گفت: ضرورت دوره‌های آماده‌سازی شغلی، از زمانی قطعی شد که میزان انحراف تسهیلات از مسیر اشتغال، از نرمال فراتر رفت.

مهنوش باغیشنی افزود: برای چاره‌سازی این مشکل، 100 جلسه کارشناسی در کشور و استان‌ها برگزار شد تا به یک راهکار عملیاتی که همین آماده‌سازی شغلی باشد دست یافتند.

وی ادامه داد: دستورالعمل این دوره‌ها از سال 92 ابلاغ شده و تا کنون صدها مددجو در استان این دوره‌ها را گذرانده و نتیجه نشان می‌دهد که این دوره‌ها در اتقان مسیر تسهیلات و نیز در پایداری اشتغال مددجویان مؤثر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص مددجویان غیر قابل بازتوان می‌توان به ولی قهری مددجو که واجد شرایط بوده و بتواند تضمینات تسهیلات را فراهم کند وام اشتغال پرداخت کرد.

وی یادآور شد: آموزش‌ها باید حتی‌الامکان با استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای تطبیق کند و اگر کارشناسان و رابطین اشتغال مجتمع‌های آموزشی تلاش بیشتری داشته باشند این استانداردها در دسترس قرار دارد و با تعامل با فنی و حرفه‌ای می‌توان این امر را محقق کرد.

وی اضافه کرد: در مورد اشتغال پایدار باید به سمت مددجویانی برویم که پتانسیل اشتغال پایدار و مؤثر از قبیل مهارت شغلی، انگیزه کافی و نیاز واقعی برای اشتغال را دارند.

وی همچنین با تأکید بر نقش مددکاران در ایجاد و تثبیت اشتغال مددجویان گفت: مددکاران باید در تمام مراحل، مددجو را همراهی کنند و ضمن تقویت انگیزه‌ی اشتغال، در حل مشکلات و موانع به او کمک نمایند و حتی پس از اشتغال نیز کار مددکاری را دنبال کنند تا مددجو امید و انگیزه‌اش تضعیف نشود و تا پایدار شدن شغل، به تلاش ادامه دهد.

باغیشنی گفت: ما تلاش می‌کنیم که اگر امکان تقلیل تضامین یا تبدیل آن و یا جلب همکاری و همراهی بانک در اعطای تسهیلات وجود دارد، این امکان را برای مددجو فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: باید حداکثر تلاش را در سال جاری داشته باشیم که بتوانیم تسهیلات اختصاص یافته را جذب کنیم و مددجویان بیشتری را به سمت استقلال هدایت کنیم.

کد خبر 26140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد