شریعتمداری در مراسم رونمایی از سامانه ملی دیده بان: عالی‌ترین نظارت، نظارت مردم بر فعالیت‌های دولت است

ایجاد رضایتمندی در مردم، تحقق وعده ریاست‌جمهوری در ایجاد شفافیت و نظارت مردم بر فعالیت‌های دولت از مهمترین ویژگی های سامانه ملی دیده بان سازمان بهزیستی کشور (۱۴۸۲) است.

به گزارش مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مراسم رونمایی از سامانه ملی دیده بان (۱۴۸۲)، راه اندازی این سامانه را اقدامی بسیار ارزشمند خواند و از نظارت مردم به عنوان عالی‌ترین سطح نظارت بر فعالیت‌های دولت یاد کرد.

سامانه نظارت مردمی سازمان بهزیستی (دیده بان) شفاف سازی، ارزیابی فعالیت های سازمان و نظارت موثر مردم بر فعالیت‌های اجرایی آن را محقق می‌کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه اندازی این سامانه را تحقق عملی وعده های دولت دانست و تصریح کرد: بعد از شستا، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و معاونت امور تعاون، امروز، یکی از مهمترین اقدامات وزارتخانه در عرصه مبارزه با فساد، جلوگیری از ایجاد تاریکخانه در فعالیت های دولتی، مخفی کردن ضعف ها، برملا کردن مشکلات و گرفتاری ها در نظام اجرایی کشور، شفاف سازی و ایجاد نظارت مردم بر مجموعه فعالیت‌های اجرایی محقق شد.

وی افزود: این سامانه نه فقط ارزیابی فعالیت های سازمان بلکه شفاف‌سازی و نظارت موثر مردم بر فعالیت‌های اجرایی را محقق می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح ویژگی های این سامانه گفت: میزان تماس های روزانه، روند افزایشی یا کاهشی بودن تماس ها و نوع نگرش مردم را تحلیل و ارزیابی و در برنامه ریزی های آینده این سازمان استفاده کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه نباید از فراوانی نقدها در عرصه‌های گوناگون ترسید تصریح کرد: با ارزیابی نقدها در عرصه‌های گوناگون می توان راه حل مناسب ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور یکی از مقدس ترین نهادها است؛ افزود: همگان برای حضور و ارائه خدمات در این سازمان غبطه می‌خورند چراکه به اقشاری خدمت رسانی می کند که جزو بهترین بندگان خداوند هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تلاش برای خدمت رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی علاوه بر اینکه یک وظیفه حاکمیتی و اقدام اداری تلقی می‌شود اجر اخروی نیز دارد؛ افزود: این خدمات دارای ارزش بسیار زیادی است که در هیچ شغل و منصب دیگری وجود ندارد.

وی تصریح کرد : افراد شاغل در این سازمان با وجود داشتن مشکلات بسیار، با داشتن اهداف متعالی در خدمت به این افراد و جامعه هدف از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.
 

۱۳۰ هزار واحد مسکونی برای مجموعه معلولان کشور ساخته شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور برای افراد دارای معلولیت کشور ساخته شده است تصریح کرد: از این تعداد بیش از ۹۰ هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید احداث شده و نزدیک به ۳۰ هزار واحد مسکونی نیز در دوره تصدی اینجانب تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ساخت حدود ۲۷ هزار واحد مسکونی نیز برای جامعه معلولان پایه گذاری شده است افزود: برای حل مسئله تامین مسکن کارکنان سازمان بهزیستی نیز باید تدابیری اندیشده شود.

شریعتمداری با بیان اینکه سازمان بهزیستی دارای ۵ میلیون مخاطب، یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرد دارای معلولیت و حدود یک میلیون و ۸۰ هزار مستمری بگیر است افزود: مسئولیت سلامت اجتماعی، رسیدگی به معتادان متجاهر، ارتباط با بیش از ۴۰ هزار دستگاه همکار در سطح کشور و نظارت بر ۱۵ هزار واحد مهدکودک، مراکز نگهداری از سالمندان و مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت از جمله مهمترین وظایف این سازمان شمرده می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه با توجه به مسئولیت های گسترده این سازمان و امکاناتی که در اختیار دارد وظایف خود را به خوبی انجام داده است؛ تصریح کرد: این سازمان در اداره خدمات به جامعه مخاطب کارنامه قابل قبولی دارد.

شریعتمداری با اشاره به واگذاری امور با نظارت این سازمان افزود: واگذاری شیرخوارگاه ها به بخش غیر دولتی و با نظارت سازمان بهزیستی از اقدامات ارزشمند این سازمان به شمار می‌رود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید بخشی از امور به انجمن خیریه واگذار شود افزود: این سازمان با واگذاری بخشی از امور به بخش های غیردولتی، باید از جایگاه واقعی خود در راستای نظارت، تشویق و هدایت استفاده کند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه تاسیس مراکز مثبت زندگی، تحولی اساسی در سازمان بهزیستی به شمار می‌رود؛ افزود: با همت رئیس سازمان بهزیستی کشور و همکاران این سازمان، بیش از ۲۴۰۰ مرکز از بین متقاضیان انتخاب و بخشی از آنها راه اندازی شده و آماده ارائه خدمت هستند.

وی اقداماتی را که در سازمان بهزیستی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود ارزشمند دانست و افزود: توسعه دولت الکترونیک در شرایط فعلی کشور و با توجه به آمار مبتلایان فوتی ها در ایام کرونا، امری حیاتی است.

کاهش ۴۰ میلیون مراجعه به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طول سال

شریعتمداری با بیان اینکه با اقدامات انجام گرفته در این زمینه نزدیک به ۴۰ میلیون مراجعه به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در یک سال کاهش داده است افزود: جلوگیری از تمدید حضوری دفترچه های سازمان تامین اجتماعی، حرکت به سمت الکترونیکی کردن دفترچه های خدمات درمانی، ارائه خدمات درمانی الکترونیک و کار پزشکی اینترنتی از جمله اقدامات مثبت در این وزارتخانه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افتتاح سامانه‌های روابط کار اشاره کرد و افزود: به طور قطع الکترونیکی کردن خدمات بهزیستی هم می تواند کمک قابل توجهی برای جلوگیری از شیوع کرونا در کشور کند.

وی با اشاره به لزوم ارائه خدمات الکترونیک در کشور با توجه به شرایط استمرار کرونا گفت: ارائه این خدمات به هیچ عنوان نباید کمرنگ شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت توجه جدی به افراد بی پناه در مراکز نگهداری از سالمندان افزود: ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراکز نگهداری مددجویان، سالمندان و معلولان دارای اهمیت زیادی است.

وی با بیان اینکه تعداد مرگ و میر افراد در مجموعه سازمان بهزیستی، کمتر از نیم درصد است افزود: با رعایت کامل های شیوه نامه های بهداشتی در این مجموعه ها، باید از این دستاورد بزرگ صیانت شود.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه هرگونه خدمات ارائه شده در این سازمان باید با کرامت همراه باشد تصریح کرد: ارائه خدمات به مردم همواره باید با رعایت حفظ کرامت همراه باشد و باید تلاش کرد علاوه بر توانمندسازی افراد افراد، انجام این کار با احترام انجام شود.

وی به راه اندازی سامانه دانشجویی در سازمان بهزیستی نیز اشاره و آن را حرکتی با ارزش دانست  و افزود: اختصاص منابع مالی  به فرزندان تحت پوشش سازمان بهزیستی از طریق حساب بانکی آنها  بدون هیچ گونه تفاوت و فرق گذاشتن به این افراد، از جمله اقدامات ارزشمند این سازمان است. متاسفانه در گذشته در مدارس دانش آموزان نیازمندی که  لوازم اهدایی از سوی خیرین را دریافت می کردند از سایر دانش آموزان مشخص می شدند که این باعث سرافکندگی آنها می شد. در حالیکه این روش روش غلطی است و به طور قطع باید اینگونه حمایت ها در همه عرصه ها همراه با کرامت باشد. به هیچ وجه حق نداریم عزت کسی را زیر پا بگذاریم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه عزت و کرامت انسان، بزرگترین دارایی‌های است که خداوند متعال به عنوان یک موهبت الهی به او تفویض کرده است تصریح کرد: به هیچ عنوان حق نداریم عزت افراد را پایمال کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واگذاری ۸ هزار تبلت به فرزندان بهزیستی در این سازمان اشاره کرد و افزود: سازمان بهزیستی سعی کرد با همکاری دستگاهها منابعی جذب شود تا از طریق یک سامانه، بدون هیچ گونه تبعیض و تحمیل ذلت، دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان بهزیستی از این امکانات استفاده کنند که  این کار بسیار ارزشمندی است.

شریعتمداری تصریح کرد: هشت هزار فرزند بهزیستی که در خانوارهای زندگی می کردند که با مشکل نداشتن تبلت مواجه بودنداما این تبلت ها به بهترین شیوه و با ارسال آن از طریق دیجی کالا و با رعایت کامل کرامت انسانی در درب منزل آنها در اختیار این دانش‌آموزان قرار گرفته است.

وی در ادامه به همکاری خوب رییس سازمان بهزیستی کشور با سایر سازمانهای حمایتی  از جمله اختصاص ۱۷۸ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان اشاره کرد وتوضیح داد: علاوه بر بودجه عمومی که از سوی دولت برای این سازمان در نظر گرفته شده می‌توان با همکاری سایر نهادهای دولتی منابع دیگری نیز جذب کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در ایام کرونا نیز برای خانواده‌های نیازمند این سازمان کمک هایی در نظر گرفته شده در خصوص به رصد آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: از این رصدها می‌توان به عنوان چراغ راهی یاد کرد که ما را برای آینده مجهز می‌کند تا به دانش پیرامونی خود دست یابیم.
 

ضرورت راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی

شریعتمداری ضرورت راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی سازمان بهزیستی کشور را یادآور شد و تصریح کرد: مصوبه راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی در دولت تایید شد هرچند شورای نگهبان با برخی از مفاد آن مخالفت کرده است ولی می‌توان با رفع این اشکالات، صندوق فرصت‌های شغلی این سازمان را راه اندازی کرد.

وی استفاده از منابع ایجاد مشاغل خانگی را از دیگر راهکارها برشمرد و گفت: با استفاده از منابع داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توان بخشی را به ایجاد مشاغل خانگی برای دختران بالای ۱۸ سال تحت پوشش این سازمان اختصاص داد.

شریعتمداری به مسئله تشخیص هویت افراد تحت پوشش این سازمان اشاره کرد و افزود: این اقدام نتایج بسیار خوبی در پی خواهدداشت چرا که تشخیص هویت همه مددجویانی که به نوعی با سازمان در ارتباط هستند در آینده می تواند بعنوان یک سابقه خوب برای ارایه خدمات به آنها باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به عضویت مدیران استان‌ها و مجموعه شورای هماهنگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در شورای برنامه‌ریزی استان، مدیران سازمان بهزیستی در استان ها موظفند در زمان تصویب بودجه، منابع استانی سازمان بهزیستی در استان را افزایش دهند.

وی افزود: مدیران استانی به عنوان یک عضو شورای هماهنگی مدیریت در استان باید با نمایندگان مجلس جلساتی را برگزار و مسائل و مشکلات سازمان را مطرح کنند.

شریعتمداری با بیان اینکه برای حل مشکلات جامعه هدف این سازمان با توجه به شرایط ارز در کشور به تخصیص منابع بیشتری نیاز است اظهار داشت: تهیه سمعک، عمل های مربوط به گوش میانی و کاشت حلزون نیازمند تامین منابع بیشتری نسبت به گذشته است.

وی با اشاره به درخواست های مطرح شده در مرکز۱۴۸۲ که امروز راه‌اندازی شد گفت: بر اساس گزارش‌ها حدود ۱۵ درصد شکایت ها و درخواست ها مربوط به مستمری‌بگیران است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سهم ملی سالمندان افزود: در این خصوص مکاتباتی با شهرداری ها، استانداری ها، وزارت مسکن و وزارت کشور وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته است و

وزیر کشور و شهرداری ها نیز در حوزه متناسب سازی معابر برای معلولان قول همکاری و مساعدت لازم دادند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعطیلی برخی از مهدکودک های ناشی از شرایط کرونا گفت : با رایزنی در کمیسیون اقتصادی ستاد کرونا و در خواست اعطای تسهیلات به آنان، می توان بخشی از مسائل مشکلات را حل کرد.

سامانه دیده بان ملی سازمان بهزیستی با با شماره ۱۴۸۲ به صورت رایگان و بدون نیاز به گرفتن کد از طریق تلفن ثابت و یا تلفن همراه برای پاسخگویی به جامعه هدف سازمان بهزیستی فعال شد.

کد خبر 26110

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =