طرح «همیار مادر و کودک» دنبال می کند؛ امنیت و آرامش مادران باردار، آینده‌ی روشن فرزندان

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی از اجرای طرح همیار مادر و کودک با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق توانمندسازی مادران باردار خبر داد.

به گفته‌ی نسرین زحمتکش این طرح به صورت آزمایشی در شهرستان‌های مشهد و تربت حیدریه استان خراسان رضوی به اجرا درمی‌آید. وی در خصوص چگونگی اجرای طرح توضیح داد: در این طرح با کمک تسهیلگران آموزش دیده، به مادران باردار کمک می‌شود به سوی شخصیت یک مادر کافی حرکت کنند.

بنا به گفته‌ی این کارشناس، این طرح بر آن است با اقدامات مددکارانه، روان‌شناسانه و تسهیلگرانه‌ی علمی و نیز از طریق آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی، مادران باردار را با اهمیت بارداری و نقش آن در آینده‌ی تربیت فرزندان آشنا سازد.

وی ادامه داد: همچنین اعضای خانواده و اطرافیان مادران باردار باید آگاه شوند که هر گونه رفتار نادرست با وی، می‌تواند آینده‌ی فرزندش را تحت تأثیر قرار دهد.

زحمتکش گفت: در گام اول این طرح، تولید محتوا و اطلاع‌رسانی در خصوص ماهیت و محتوای طرح، انجام می‌شود و در گام دوم، مادرانی که برای اجرای طرح شناسایی شده‌اند در گروه‌های 10 نفره ساماندهی می‌شوند که از طریق فضای مجازی تحت نظر یک تسهیلگر، به تبادل تجربیات، اشتراک آموخته‌ها و نحوه‌ی ارتقای کیفیت زندگی مادرانه تا تولد فرزند بپردازند.

وی ادامه داد: این طرح، استمرار آموزش‌ها تا سه سالگی فرزند را در نظر دارد که مادر کودکش را تا مرحله‌ی ورود به مهد کودک یا مراکز پیش‌دبستانی همراهی کند و از آموزش‌ها و تجربیات تسهیلگر برنامه و مادران هم‌گروه وی، نهایت بهره‌مندی را ببرد.

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: از آنجا که تربیت فرزندان از مرحله‌ی جنینی و پس از سه‌ماهگی جنین آغاز می‌شود همه‌ی افعال و رویدادهای رفتاری، عملکردی، شخصی، تغذیه‌ای، اجتماعی و خانوادگی، در نحوه‌ی انعکاس مادر و در نتیجه در کیفیت رشد جنین، مؤثر است.

زحمت‌کش اظهار امیدواری کرد که همه‌ی اعضای خانواده باید تلاش کنند که با در نظر گرفتن اهمیت بارداری و اینکه همه‌ی تعاملات مادر با اطرافیان و با زندگی عادی، تأثیر مستقیم روی جنین می‌گذارد، در ایجاد امنیت خاطر و آرامش برای مادر، سهیم شوند.

شایان ذکر است اجرای آزمایشی این طرح در استان خراسان رضوی، به دنبال تجربیات موفق معاونت پیشگیری بهزیستی استان در زمینه‌ی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اجرای موفق برنامه‌های پیشین سازمان بهزیستی، به این استان واگذار شده است.

کد خبر 26093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد