اولویت سازمان بهزیستی در فرزندخواندگی توجه به منافع عالیه کودکان است

دکتر علیرضا حاجیونی در گفت‌وگو با واحد خبر روابط عمومی ادره کل بهزیست استان اظهار کرد: متقاضیان فرزندخواندگی ابتدا به بهزیستی شهرستان محل اقامت خود مراجعه و پس از اخذ مشاوره‌های لازم درخواست خود را باید از طریق سامانه فرزندپروری ثبت کنند

به گزارش واحد خبر روابط عمومی ادره کل بهزیستی استان دکتر علیرضا حاجیونی  صبح امروز درگفتگو با واحد خبراین روابط عمومی به سوالاتی در خصوص شرایط پذیرش فرزند خواندگی پاسخ داد  

یکی از مسائلی که در سالهای اخیر درباره آن صحبت شده مساله فرزندخواندگی است، آیا روند پذیرش فرزندخواندگی نسبت به گذشته تسهیل شده است؟

 در سالهای اخیر نسبت به سالهای گذشته شرایط برای متقاضیان فرزندخواندگی آسان تر شده است. در این راستا سازمان بهزیستی سامانه فرزندخواندگی را به آدرس http://adoption.behzisti.net راه اندازی نموده است که متقاضیان درخواست خود را در این سامانه ثبت و مدارک لازم را بارگزاری می نمایند و فرایند واگذاری کودکان به خانواده های متقاضی از طریق سامانه بررسی و پس از احراز شرایط متقاضیان انجام می شود. در دستورالعمل جدید سازمان بهزیستی سه گروه می توانند تقاضای فرزندخواندگی ارائه نمایند. خانواده ای که صاحب فرزندی نمی شوند / خانواده ای که یک فرزند دارند  /دختران مجرد بالای 30 سال که این افراد می توانند در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام نمایند. اما با توجه به قانون حمایت حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مصوب 1392 و آیین نامه های اجرایی مواد22 و 36 مصوب 1394 و دستورالعمل اجرایی مراقبت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست مهمترین اولویت سازمان بهزیستی در فرزندخواندگی توجه به منافع عالیه کودکان است. یعنی مصلحت و آینده کودکان بیش از هرچیزی برای سازمان بهزیستی اهمیت دارد. همچنین رسیدگی به درخواست زوجینی که متقاضی پذیرش فرزند معلول و دارای بیماری خاص و یا فرزند بالاتر از 10 سال هستند نسبت به سایرین تسریع خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه در سالهای اخیر همکاری بسیار مطلوب دادگستری و قضات محترم خانواده در راستای واگذاری کودکان بدسرپرست ( صدور حکم عدم صلاحیت والدین ) قابل توجه می باشد.

به نظر می رسد که در حیطه فرزندخواندگی نوزادان در دو سطح ایجاد تغییر هستیم یکی در زمینه تسهیلات قانونی و دوم در زمینه فرهنگ پذیرش فرزندخواندگی. با این وجود برای ایجاد فرهنگ پذیرش فرزند در خانوداده چه اقداماتی می توان انجام داد؟

 برای حل این مساله باید از طریق کارشناسان مربوطه از طریق سخنرانی ، نوشتن کتاب و مقاله ، مطالب رسانه ها و برنامه سازی صدا و سیما فرهنگ سازی کنیم باید شرایطی فراهم شود که والدین خوانده ها و فرزندخوانده ها به راحتی و با افتخار از تجربه هایشان صحبت کنند و همکاری صمیمانه ای و صادقانه ای میان دست اندرکاران و مسئولان بهزیستی وجود داشته باشد. فرهنگ سازی مناسب در زمینه پذیرش فرزندان بزرگسال خصوصا پسران و فرزندان معلول و دارای شرایط خاص توسط رسانه ها و فضای مجازی نیز می تواند کاربردی باشد.

در حال حاضر در بوشهر چه تعداد کودک نیازمند سرپرستی وجود دارد؟

از تعداد کودکانی که در مراکز شبانه روزی نگهدای می شوند برخی فاقد سرپرست هستند و هویت مشخصی ندارند و بخش دیگری از کودکان دارای خانواده هستند اما به دلایلی مانند بیماری و آسیب و ناهنجاری ممکن است به صورت موقت سازمان بهزیستی مسئولیت نگهداری آنها را به عهده بگیرد و این کودکان تنها زمانی می توانند واگذار شوند که بنا به دلایل روشن و مشخص و با نظر کارشناسان بهزیستی و با تایید مقام قضایی والدین سلب صلاحیت شوند. از این رو فقط کودکان فاقد سرپرست امکان واگذاری دارند. که در مراکز تعداد کودکان دارای والدین که هنوز سلب صلاحیت نشده اند (وکودکان بالاتر از 10 سال که متقاضی کمتری دارند ) بیشتر است.

این تعداد اکنون در چه مراکزی نگهداری می شوند؟

فرزندان تحت سرپرستی سازمان در مراکز شبانه روزی تحت عنوان خانه های کودک و نوجوان و شیرخوارگاه نگهداری می شوند . این خانه ها به تفکیک سن و جنس پذیرای فرزندان هستند. که در حال حاضر 5 مرکز دخترانه  و  پسرانه  فرزندان را پذیرش می کنند که از این تعداد 2 مرکز دولتی و 3مرکز غیردولتی هستند.

میل و رغبت به پذیرش فرزند در بوشهر چگونه است؟

بنا به وسعت استان و جمعیت بومی موجود استقبال و  تقاضا برای فرزندخواندگی بویژه دختر زیر دو سال به میزان مناسبی وجود دارد و عموما زوجینی که یکبار اقدام نموده و دارای فرزندخوانده هستند متقاضی فرزند دوم نیز می باشند. همچنین فرزندپذیران مشوق و عاملی برای ترغیب سایر زوجین هستند.

بهزیستی بوشهر برای گسترش مراکز شبه خانوداه چه اقداماتی انجام داده است؟

در حال حاضر خانه های فعلی کودک و نوجوان پاسخگوی نیاز استان هستند. ولی در بخش شیرخوارگاه  نیازمند تفکیک دو رده سنی شیرخواران و نوباوگان هستیم در این خصوص اطلاع رسانی صورت گرفته است . همچنین نیاز به موسسات خیریه توانمند احساس می شود . در این میان تبلیغات رسانه ای در راستای جلب خیرین می تواند کمک کننده باشد. با توجه به اینکه استان بوشهر از قطب های اقتصادی و  اساسی کشور است مشارکت شرکت های نفت و گاز بسیار موثر خواهد بود.

کد خبر 26052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد