هزینه های پیچیده ترین نوع معلولیت و جای خالی حمایت های اجتماعی

سالانه حدود ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای دچار «ضایعه نخاعی» می‌شوند؛ آسیبی که از آن به عنوان پیچیده‌ترین نوع معلولیت یاد می‌شود و سازمان بهزیستی اعلام کرده است که به دلیل هزینه‌های بالای نگهداری از این افراد در قانون پیش بینی کرده تا به این افراد رسیدگی و خدمات بیشتری ارائه شود.

به گزارش ایسنا، معلولیت ضایعه نخاعی یکی از خاص‌ترین نوع معلولیت‌هاست که افراد دارای این آسیب طی زندگی با مشکلات ویژه و خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند، این درحالیست که بیش از ۴۰ درصد افرادی که دارای ضایعه نخاعی هستند بر اثر حوادث جاده‌ای گرفتار این آسیب می‌شوند، آسیبی که علاوه بر مشکلات جسمانی برای خود فرد، مشکلات اقتصادی و هزینه‌های زیادی را بر دوش خانواده می‌گذارد.

محمد نفریه- معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ضایعه نخاعی بیشترین نوع مصدومیت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را در بر می‌گیرد، به ایسنا گفت: در ایران سالانه بین ۱۴۰۰ تا ۲۸۰۰ نفر دچار ضایعه نخاعی می‌شوند که حدود ۴۲ درصد (حدود ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) از این افراد بر اثر تصادفات دچار آن می‌شوند. 

۴۲ درصد از افراد دارای ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی بر اثر تصادفات جاده‌ای آسیب دیده‌اند

وی با اشاره به بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی و جمعیت افراد دارای معلولیت تحت پوشش این سازمان تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ هزار و ۲۱۶ نفر دارای ضایعه نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که ۴۲ درصد آنها بر اثر حوادث جاده‌ای دچار آسیب شده‌اند. طبق آمار بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ۶۴ درصد افراد دارای ضایعه نخاعی متاهل و ۶۲ درصد نیز بیکار هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: باتوجه به اینکه ضایعه نخاعی معلولیتی است که هزینه بالایی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند به همین دلیل در قوانین سازمان بهزیستی پیش‌بینی شده است که به این افراد رسیدگی و خدمات بیشتری ارائه شود. 

۳.۵ میلیون تومان هزینه نگهداری افراد دارای ضایعه نخاعی

نفریه در پاسخ به این سوال که میزان تصادفات و معلولیت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای چه بار اقتصادی بر دوش خانواده و همچنین سازمان بهزیستی وارد می‌کند؟ بیان کرد: معلولیت ضایعه نخاعی مشکلات خاص مربوط به خود را دارد و هزینه‌های عدیده‌ای را بر دوش خانواده وارد می‌کند، به طوریکه هزینه تمام شده نگهداری یک فرد دارای ضایعه نخاعی در منزل (شامل هزینه‌های مراقبت، اقلام و تجهیزات پزشکی، توانبخشی، مناسب‌سازی) ماهانه حدود ۳.۵ میلیون تومان است.

وی در ادامه به تشریح خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای ضایعه نخاعی پرداخت و اظهار کرد: هزینه معیشت و مستمری که به این افراد پرداخت می‌شود براساس بعد خانوار ماهانه از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر است. 

۹۹.۵ درصد از افراد دارای آسیب نخاعی در خانه خود نگهداری می‌شوند

به گفته نفریه، ۹۹.۵ درصد از افراد دارای آسیب نخاعی تحت پوشش سازمان بهزیستی، در منازل خود نگهداری می‌شوند که ماهانه ۵۵۴ هزار تومان بابت هزینه پرستاری (بالاترین هزینه پرستاری) از سوی سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند، این درحالیست که تا سال گذشته هزینه پرستاری که به این افراد پرداخت می‌شد حدود ۲۰۰ هزار تومان بود، اما با بودجه ای که از محل قانون تامین شد توانستیم این مبلغ را به ۵۵۴ هزار تومان افزایش دهیم. همچنین ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان جهت تامین لوازم بهداشتی به این افراد پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۵ درصد از افراد دارای آسیب نخاعی حداقل درآمد را در ماه دریافت نمی‌کنند، گفت: در صورتی که افراد دارای آسیب نخاعی تحت پوشش سازمان جزء سه دهک پایین قرار داشته باشند، علاوه بر مستمری‌ و حق پرستاری ایشان ماهیانه ۱۶۰ هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود. 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: همچنین باتوجه به اینکه افراد دارای آسیب ضایعه نخاعی به وسایل کمک توانبخشی نیاز دارند، سازمان بهزیستی هر سه سال یکبار ویلچر مکانیکال و ویلچر حمام به آنها ارائه می‌دهد. 

اصلاح قانون جرائم رانندگی در دست بررسی

نفریه در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برای جبران خسارات وارده به قربانیان حوادث ترافیکی بودجه‌ای از عوارض جاده‌ای از سوی وزارت راه به سازمان بهزیستی تعلق گرفته است؟ توضیح داد: آنچه که اکنون در کمیسیون امور اجتماعی الکترونیک دولت  در دست بررسی قرار دارد، اصلاح قانون جرائم رانندگی است.

وی ادامه داد: در اصلاح قانون جرائم رانندگی، سازمان بهزیستی پیشنهاد داد تا ۱۰ درصد جرائم رانندگی سالانه صرف آسیب‌دیدگان نخاعی شود که در پیش نویس اصلاح قانون قید شده است تا ۵ درصد جرائم رانندگی صرف آسیب‌دیدگان نخاعی خواهد شد، البته هنوز این موضوع به تصویب نرسیده است. 

کد خبر 26050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =