استان زنجان جزء ۱۰ استان اول دارای جمعیت سالمندی است

زنجان | محمدی از نگهداری 164 سالمند در مراکز شبانه روزی خبرداد و ابرازداشت :کم تراز نیم درصد از سالمندان در مراکز نگهداری می شوند و سیاست سازمان بهزیستی بر گسترش مراکز شبانه روزی نبوده و بااجرای طرح های چون توانمندسازی سالمندان ،ویزیت در منزل و مراقبین رسمی و غیررسمی تلاش می نمایید سالمندان با حمایت روانی و عاطفی در منازل نگهداری شوند .

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛  محمد محمدی  در جلسه شورای ساماندهی سالمندان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در بند سیاستهای کلی جمعیت مبنی یر فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده وپیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندیهای سالمندان در عرصه های مناسب افزود :  این اداره کل ۳ هزار و ۷۳۱ خانوار سالمند معلول از معلولیتهای مختلف را تحت پوشش قرار داده که از این تعداد نزدیک به ۱ هزار نفر سالمند مستمربگیر بوده و ۱۲۰ سالمند نیز در طرح مراقبین رسمی و غیر رسمی  تحت پوشش قرار دارند .

به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان زنجان وی نبود قوانین مدون در زمینه سالمندان و ناکافی بودن محیطهای مناسب سازی شده و دوستدار سالمند را از مشکلات این حوزه برشمرد و اظهارداشت :۱۰درصد جمعیت را در حال حاضر سالمندان تشکیل می دهند که دربیست سال آینده ۲۵ درصد جمعیت  جزو سالمندان خواهد بود .

محمدی از نگهداری ۱۶۴ سالمند در مراکز شبانه روزی خبرداد و ابرازداشت :کم تراز نیم درصد از سالمندان در مراکز نگهداری می شوند و سیاست سازمان بهزیستی بر گسترش مراکز شبانه روزی نبوده و بااجرای طرح های چون توانمندسازی سالمندان ،ویزیت در منزل و مراقبین رسمی و غیررسمی تلاش می نمایید سالمندان با حمایت روانی و عاطفی در منازل نگهداری شوند .

این مقام مسئول با اشاره به خدمات ویزیت در منزل به ۶۰  سالمند خاطر نشان کرد : در راستای استفاده از ظرفیت و توانمندی سالمندان دو NGO مردم نهاد در شهرستانهای زنجان و خدابنده در قالب بنیاد فرزانگان جهت مشارکت اجتماعی و اوقات فراغت سالمندان فعال می باشد .

وی با اشاره  به مشکلات و چالشهای موجود در حوزه سالمندان اظهار کرد : کمبود قوانین پشتیبان حقوق سالمندان و ضمانتهای اجرایی ، پوشش ناکافی رفاهی و بیمه ای و عدم کفاف پرداختهای بازنشستگی و مستمری برای سالمندان ، عدم وجود سیتم منسجم توانبخشی و درمانی در امور تخصصی سالمندان و گران بودن هزینه های مرتبط و... از دیگر مشکلات در حوزه سالمندی است .

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر ایجاد محیط های دوستدار سالمند  اظهار کرد : ایجاد فضاها و محیط های مناسب و دوستدار سالمند از طریق مناسب سازی فیزیکی اماکن عمومی ، معابر و پیاده روها ، پارکها ، سرویس های بهداشتی ، ایجاد سامانه حمل و نقل درون شهری مناسب جهت حضور سالمندان در جامعه ، بر گزاری برنامه های فرهنگی ، تفریحی و ورزشی برای ارتقاء سلامت سالمندان مفید می باشد .

کد خبر 25891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد