فعالیت ۱۸۷ محیط شهری و روستایی در زنجان با هدف پیشگیری از بروز اعتیاد

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت : ۱۸۷ محیط شهری و روستایی تحت نظارت بهزیستی با هدف پیشگیری از بروز اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی حاصل از آن‌ و براساس نیازهای محله با هدایت یک تسهیل‌گر محلی اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد، فعالیت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی تصریح کرد: روشهای قدیمی آگاهسازی و محافظتی جوابگوی مشکلات افراد نیست و در سالهای اخیر توجه به نتیجه گیریهای مطلوب از CB ها و جلب مشارکتهای اقشار مختلف جهت پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در رأس همه فعالیتها قرار دارد.

وی یادآور شد : بهزیستی درخصوص پیشگیری از شدت یافتن بیماری اعتیاد  در فرد معتاد و جلوگیری از شیوع این بیماری، از طریق مراکز درمان و بازتوانی سرپایی معتادین  و مراکزاقامتی  بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد(معتادین)  ارائه خدمات  می نماید.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان اضافه کرد : پذیرش در مراکز اقامتی  بهبود و بازتوانی معتادین داوطلبانه است و نگهداری اجباری مددجویان به هر شکل و به هر دلیل ممنوع است و هرگونه اعمال پرخاشگرانه، خشونت آمیز، مصرف یا خرید و فروش مواد یا مبادرت به اعمال منافی عفت توسط هر شخص به هر میزان و به هر شکل در مراکز اقامتی ممنوع بوده و با متخلفین اعم از مددجویان یا کارکنان طبق مقررات برخورد خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه رویکرد بهبود و بازتوانی در مراکز اقامتی، پرهیز مدار بوده لذا استفاده از هر نوع داروی مخدر یا شبه مخدر ممنوع است، تصریح کرد : ۱۵ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین تحت نظارت بهزیستی در سطح استان فعالیت می کنند که در ۶ ماهه اول سال جاری ۵۲۱ نفر پذیرش شده اند.

وی سن پذیرش در مراکز اقامتی و بهبود بازتوانی را ۱۸ تا ۶۰ سال عنوان کرد و گفت: سم زدایی در مراکز اقامتی باید زیر نظر پزشک صورت گرفته و تجویز هرنوع دارو به مددجویان مراکز اقامتی صرفاً باید توسط پزشک و مسئول فنی صورت گرفته و در پرونده مراجع ثبت گردد، از اینرو استفاده از هر نوع دارو بدون تجویز پزشک ممنوع است.

وی اضافه کرد : زنان باردار، افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال ابتلا به بیماری های شدید جسمانی از قبیل نارسایی و اختلال عملکرد کلیه، کبد، دستگاه گوارش، قلب و عروق- ابتلا به بیماری های مسری و واگیردارابتلا به بیماری های تشنج دهنده از قبیل: صرع فعال یا صرع کنترل نشده، وجود تظاهرات حاد روانپزشکی خطرآفرین برای خود و سایرین، وجود زخم فعال یا خونریزی دهنده با نیاز به مداخله جراحی عقب ماندگی یا ناتوانی ذهنی و جسمی(معلول ذهنی و جسمی که قادر به انجام فعالیت معمولی روزانه خود نباشد)، محکومین با حکم تعقیب کیفری  مطلقا در این مراکز پذیرش نمی گردند.

محمدی یادآور شد : در حال حاضر یک مرکز تبصره ۲ ماده ۱۶ در استان برای نگهداری اجباری معتادان با دستور قضایی فعال است که در ۶ ماهه گذشته ۴۲۵ نفر را پذیرش کرده است و نیاز به ایجاد یک مرکز ماده ۲ تبصره ۱۶ دیگر در سطح استان احساس می شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآور شد: مرکز سرپناه شبانه افراد با اختلال مصرف مواد مخدر (شلتر) تحت نظارت بهزیستی فعال است و در ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۹۹ پرونده فعال در این مرکز تشکیل داده شده است.

محمدی خاطرنشان کرد : در شش ماهه اول سال ۷۶۴ نفر از خدمات تیم امداد رسان در قالب ارائه سوزن و سرنگ رایگان به معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از گسترش بیماریهای خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت، ارائه یک وعده غذای گرم، لباس و پوشاک گرم بهره مند شدند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان در خصوص برنامه های پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی اظهار کرد : راه اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، راه اندازی و استقرار برنامه تشخیص هویت  از  طرح ها و برنامه های جدید در سال ۱۳۹۹ است.

کد خبر 25884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد