۱۲ هزار پرونده مددجویان چهارمحال و بختیاری به مراکز مثبت زندگی واگذار شد

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرحهای برون سپاری در این دستگاه اجرایی گفت: ۱۲ هزار پرونده مددجویان زیرپوشش بهزیستی استان به مراکز مثبت زندگی ارجاع داده شده است.

نرگس عسگری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: اکنون پنج هزار پرونده خاص مددجویان زیرپوشش این نهاد به این مراکز در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه سهمیه استان برای فعال کردن مراکز مثبت زندگی ۳۲ مرکز بود، گفت: با رایزنی‌های انجام شده تعداد این مراکز به ۳۵ مرکز افزایش پیدا کرده است که باید به ازای هر ۴۵۰ خانواده زیرپوشش یک مرکز فعال باشد و امکان خدمات دهی به افراد مددجو در مناطق سخت گذر نیز در نزدیکترین محل انجام شود.

عسگری اظهار داشت: این مراکز با هدف افزایش کیفیت و کمیت خدمات‌دهی مددجویان،  کاهش تردد جامعه هدف برای دریافت خدمات از بهزیستی و خدمات رسانی راحتتر در محل زندگی مددجویان،  با فعالیت افراد با تجربه و متخصص در قالب برون سپاری فعالیت های این دستگاه اجرایی راه اندازی می‌شود.

به گفته وی، در این مراکز بر اساس چارت سازمانی مشخص یک مددکار اجتماعی، روانشناس، مدیر مرکز، مددکار توانبخشی فعالیت دارند و نیروهای به کارگیری شده در این مراکز از نیروهای فعال در مراکز خدماتی این سازمان تامین می‌شود.

شیرخوارگاه بهزیستی به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری از واگذاری فعالیت شیرخوارگاه این اداره کل به بخش خصوصی خبر داد و گفت: به استناد بند ۲ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه رییس سازمان بهزیستی کشور، کیفیت خدمات‌رسانی به کودکان بی سرپرست به بخش غیردولتی واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها یک مرکز دولتی شیرخوارگاه در استان فعال است، گفت: هم اکنون در این مرکز چهار کودک نگهداری می شود که برای واگذاری این مرکز به بخش خصوصی، فراخوان به تمام موسسات خیریه و اشخاص حقوقی واجد شرایط به منظور تاسیس و اداره مرکز شبانه روزی کودکان بی سرپرست بخش شیرخوارگاه داده شده است.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و دستور العمل ستاد استانی مقابله با شیوع کرونا، فعالیت تمامی مراکز روزانه بهزیستی از جمله مراکز نگهداری روزانه سالمندان و معلولان، مهدهای کودک تعطیل شده است و مراکز نگهداری شبانه روزی و همچنین اقامتگاه های ترک اعتیاد با رعایت دستورالعمل بهداشتی و بدون رفت و آمد افراد در قالب قرنطینه فعالیت دارند.

وی گفت: در صورت پذیرش فرد جدید در کمپهای ترک اعتیاد و یا مراکز نگهداری،  فرد جدید به مدت ۲ هفته قرنطینه و پس از انجام آزمایش در صورتی که مبتلا به کرونا نباشد، در مرکز نگهداری خواهد شد.

به گفته وی، با شیوع فصل سرما ۶۵۰ دوز واکسن آنفلوانزا به مددجویان زیرپوشش بهزیستی با اولویت سالمندان و معلولانی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند و کارکنان مراکز شبانه روزی تزریق شد.

وی از رایزنی برای دریافت ۶۵۰ دوز واکسن  دیگر برای جامعه هدف بهزیستی از جمله سالمندان و معلولان جسمی و حرکتی و معلولانی که دارای مشکلات ریوی هستند خبر داد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای حمایت از افراد زیرپوشش این نهاد در زمان شیوع کرونا،  پنج میلیون ریال سرانه به ازای هر معلول به حساب آنها برای تهیه اقلام بهداشتی واریز شد.

عسگری افزود: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمام مراکز شبانه روزی به صورت دوره ای ضدعفونی می‌شود و سرانه خرید مواد ضدعفونی به این مراکز پرداخت می‌شود.

وی به توزیع سه هزار بسته معیشتی برای جامعه هدف در این مدت اشاره کرد و گفت: یکهزار بسته جدید دیگر نیز تهیه و آماده توزیع بین مددجویان است.

به گفته وی، در طرح ایران همدل نیز ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال کمک مردمی جمع‌آوری و بین افراد زیرپوشش توزیع شد.

عسگری با اشاره به اینکه سه هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز و ۵۰۰ دانشجو زیرپوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: در راستای حمایت از این قشر طرح پازل همدلی راه اندازی شده که سهم استان ۲۰ هزار قطعه است .

وی افزود:  ارزش هر قطعه ۱۰۰ هزار ریال است و هر فرد با خرید یک قطعه می تواند برای کمک به این دانش‌آموزان یاری رساند.

هزینه انجام طرح غربالگری ژنتیک برای خانوادههای دارای فرزند معلول رایگان است 

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بخشی از معلولیت‌ها ژنتیکی است، گفت: به منظور جلوگیری از تولد نوزاد معلول، اجرای طرح غربالگری ژنتیک قبل از بارداری انجام می‌شود که انجام این آزمایش برای افرادی که دارای سابقه فرد معلول در خانواده باشند، به صورت رایگان انجام می‌شود.

عسگری افزود: هم‌اکنون خانواده‌های دارای چند معلول در استان شناسایی شده و آموزش‌های پیش از ازدواج و بارداری به آنها ارائه شده است.

وی به رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی برای انعقاد تفاهمنامه همکاری برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول در خانواده‌های دارای چند معلول اشاره کرد و گفت: با انعقاد این تفاهمنامه، مرکز بهداشت و خانه‌های بهداشت نیز  در کنار بهزیستی برای انجام مشاوره های ژنتیک و آزمایش ژنتیک همکاری خواهند داشت.

وی افزود: در استان ۱۶ مرکز روزانه سالمندان با ۹۷۴ سالمند و سه مرکز شبانه روزی با ۱۷۵ سالمند فعالیت دارند.

وی جمعیت کل معلولان شناسایی شده در استان را ۳۲ هزار و ۶۰۰ معلول عنوان کرد و گفت: این آمار ۲.۹ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 25766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد