۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
مشاوره و امور روانشناختی

فعالیت های دفتر مشاوره و امور روانشناختی

برنامه آموزش پیش از ازدواج

      ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات تمام زندگی است؛ اما این تصمیم زمانی باید گرفته شود، که اطلاعات و دانسته­های ما و تجربه و پختگی ما در برابر بزرگی این تصمیم اندک و ناتمام است. نتایج پژوهش­ها حاکی از آن است که آموزش پیش از ازدواج که مبتنی بر مهارتها باشد می­تواند تا ۳۰ درصد احتمال طلاق را کاهش دهد و باعث استحکام ازدواج گردد. برنامه آموزش پیش از ازدواج از سال ۱۳۸۱ در دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور به عنوان یک برنامه پیشگیرانه و ارتقایی در دستور کار قرار گرفت.

برنامه آموزش زندگی خانواده

     از آنجا که در بند ۱۴ سند چشم‌انداز بلندمدت و سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تقویت نهاد خانواده به عنوان یک سیاست کلی مورد توجه قرار گرفته بود، آموزش زندگی خانواده به عنوان یک برنامه پیشگیرانه و ارتقایی مورد اهتمام و توجه خاص صاحبنظران واقع گردید و هدف غایی این برنامه­ها آموزش به همة خانواده­ها به منظور تجربه یک زندگی موفق می­باشد.

آموزش مهارت های زندگی

     برنامه مهارت های زندگی مشتمل بر مهارت های ارتباطی، خودآگاهی، جرئتمندی، مدیریت خشم، مدیریت استرس، پیشگیری از افسردگی، حل مسئله و تصمیم گیری، تفکر خلاق و تفکر نقاد است. این برنامه به شیوه غیرمتمرکز و با رویکرد بومی سازی محتوایی توسط استان ها، اجرا می شود.  

ارائه خدمات در مراکز مشاوره حضوری دولتی و غیردولتی

      گسترش خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی در سطح وسیعی از جامعه و دسترسی بیشتر برای مردم، کمک به ارتقاء سطح سلامت روان جامعه و کاهش آسیبهای روانی ـ اجتماعی از اهداف مراکز مشاوره حضوری غیردولتی است.

تاریخ شروع: بر اساس بند ۶ از ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ مجلس شورای اسلامی و بند ۸ ماده ۵۷ احکام دائم برنامه ششم توسعه، صدور پروانه فعالیت برای ایجاد مراکز خدمات مشاوره اجتماعی و روانشناسی اجتماعی بر عهده سازمان بهزیستی کشور گذاشته شده است.

ارائه خدمات مشاوره تلفنی (خط ۱۴۸۰)‌ و مشاوره در فضای مجازی 

  سازمان بهزیستی در سال ۱۳۷۲ برای اولین بار مرکز صدای مشاو (خط ۱۴۸۰) را در تهران افتتاح نمود با گسترش و توسعه فنی و زیرساخت های حرفه ایی و خدماتی، این خط در سراسر کشورتوسعه یافت. در حال حاضر خط  ۱۴۸۰ در ۳۱ استان کشور به ارائه خدمات روانشناختی در حیطه مشاوره خانواده، پیش از ازدواج، روانشناسی بالینی، مشاوره کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی  و مشاوره تحصیلی و شغلی می‌پردازد.

‌      سازمان بهزیستی کشور، به منظور گسترش فرهنگ مشاوره و افزایش دسترسی عموم مردم بخصوص جوانان، از بهمن ماه سال ۱۳۸۸ اقدام به راه اندازی سامانه خدمات مشاوره در فضای مجازی به نشانی الکترونیک سازمان بهزیستی کشورmoshaver.behzisti.ir)) نموده است. کاربران این سامانه می توانند از خدمات مشاوره ای در زمینه های مشکلات خانوادگی، ازدواج، تربیت کودک و... به صورت رایگان استفاده نمایند.

طرح مداخلات و حمایت های روانی اجتماعی در حوادث، بلایا و شرایط اضطراری کشور (طرح محب) ‌

      طرح شبکه محب از سال ۱۳۸۶ در محله دیزیچه شهرستان مبارکه استان اصفهان و در سال ۱۳۸۷ نیز در محله اکبرآباد شهرستان ‌شیراز استان فارس، محله گیسگ شهرستان زرند استان کرمان و محله گورزین شهرستان قشم استان هرمزگان بصورت آزمایشی ‌به اجرا درآمد. که جهت بررسی نقاط قوت و ضعف طرح استان های فوق مانور نیز برگزار گردند. همچنین در همان سال استان ‌های اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، تهران، قزوین و گلستان نیز یک محله از یک شهرستان خود را آموزش دادند.

    در سال ۱۳۸۸ علاوه بر استان های فوق یک محله از استان های مرکزی، بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز طرح شبکه محب را ‌اجرا کردند. در همین سال مانور استان گلستان برگزار گردید و ارزشیابی طرح مذکور در سال ۱۳۸۹انجام گرفت.

سپس طرح مذکور در سال ۱۳۹۱ توسط متولیان کشوری و کارشناسان چهار استان منتخب: اصفهان، خراسان جنوبی، هرمزگان و ‌فارس مورد بازنگری قرار گرفت.   در این راستا با توجه به وظایف سازمان در ارائه خدمات روان شناختی در حوادث، سامانه ‌مدیریت و فرماندهی سانحه(‌IMS/ICS‌) در بخش ستادی و صف با گروه های مردمی سازماندهی شده که اقدامات لازم جهت ‌ارائه خدمات تخصصی و ساماندهی اقشار آسیب پذیر را انجام می دهند، طراحی شد. ‌ در سال ۱۳۹۸ دستورالعمل طرح بازبینی و تدوین گردید که درحال تطابق با اسناد بالادستی و به روزرسانی مجدد می باشد.

غربالگری اضطراب کودکان ۵ و ۶ ساله ‌

 پس از عقد تفاهم نامه کشوری فی مابین دفتر امور کودکان و نوجوانان و معاونت مشاوره و امور روان شناختی و تشکیل کمیته ‌کشوری غربالگری اضطراب منابع بررسی شدند و پروپوزال طرح تدوین گردید سپس امکان سنجی لازم در استان تهران به عمل ‌آمد که نتایج آن جمع¬بندی و تحلیل شد و پس از آن دستورالعمل اجرایی تدوین گردید. در سال ۹۲ طرح به صورت پایلوت در ‌شش استان اجرا گردید و پس از جمع¬بندی و تحلیل نتایج طرح پایلوت موانع اجرایی رفع و دستوالعمل طرح با مشارکت ‌کارشناسان استان¬های طرح پایلوت اصلاح و بازبینی شد. در دی ماه سال ۹۳ طرح به صورت کشوری در مهد کودک های منتخب ‌مراکز استان ها اجرایی گردید و تا این تاریخ همچنان جمع آوری داده ها و اطلاعات ادامه دارد. ‌

کد خبر 25708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =