تهران| سرانه ساماندهی کودکان کار یک‌چهارم درآمد ماهیانه آنان است

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اعلام این مطلب که کودکان کار خیابانی که والدین مؤثر ندارند به خانواده‌های صاحب صلاحیت سپرده می‌شوند، گفت: درآمد کودکان خیابانی زیاد است و همین امر موجب شکست طرح‌های ساماندهی و بازگشت مجدد کودکان به خیابان‌ها می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، داریوش بیات‌نژاد در خصوص شرایط کنونی اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان گفت: علی‌رغم جلسات و برنامه‌ریزی‌های مختلفی که برای اجرای این طرح انجام شده بود، مشکلات متعددی بروز کرد، اما نهادها با اراده‌ای که در تمام سطوح اجرایی به وجود آمده، در حال عمل به وظایف خود هستند و شهرداری نیز به تعهد خود مبنی بر اختصاص دو فضای مناسب‌سازی و تجهیز شده برای نگهداری کودکان کار جمع‌آوری شده، متعهد شده است.

چه بر سر بچه‌های خیابانی جمع‌آوری شده می‌آید؟

وی از ظرفیت ۲۵۰ نفری این دو مرکز جدید سخن گفت و اظهار کرد: این مراکز برای پذیرش و غربالگری اولیه است و قرار نیست بچه‌ها در این مراکز به صورت دائم و طولانی نگهداری شوند و پس از غربالگری بچه‌هایی که فاقد خانواده و والدین مؤثر هستند در مراکز بهزیستی ساماندهی می‌شوند. کودکانی که خانواده دارند و برای کمک به معیشت خانواده وارد خیابان‌ها می‌شوند به صورت موقت به خانواده تحویل داده شده و پس از بررسی مشکلات خانواده، تمامی آنان تحت حمایت قرار می‌گیرند تا فرزندان خانواده مجبور به تکدی‌گری نشوند.

کودکان خیابانی فاقد خانواده مؤثر به خانواده‌های با صلاحیت واگذار می‌شوند

بیات‌نژاد نیت و هدف ساماندهی کودکان کار خیابان را دفاع و صیانت از حقوق کودکان بیان و اظهار کرد: طی این مدت حملاتی به سازمان بهزیستی انجام و مطرح شد که بیش از ظرفیت در حال پذیرش کودکان در مراکز طرح ساماندهی هستیم اما مسئله این است که این کودکان فقط برای مدتی کوتاه و با هدف غربالگری در این مراکز نگهداری می‌شوند و در صورتی که والدین مؤثر نداشته باشند با هماهنگی مقامات قضایی، به خانواده صاحب صلاحیت معرفی  می‌شوند و زمینه بازگشت آنها به محیط سالم خانوادگی را فراهم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر کودکان کار خیابان، خانواده نداشته باشند و شرایط واگذاری آنها به خانواده‌های صاحب صلاحیت هم وجود نداشته باشد، بهزیستی به لحاظ قانونی و شرعی حضانت این افراد را بر عهده می‌گیرد و در مراکز بهزیستی زمینه مراقبت و آموزش این کودکان را فراهم می‌کند.  

مدیرکل بهزیستی استان تهران با تأکید بر اینکه همه کسانی که مسئولیتی در این مسئله دارند تمام توان و نیتشان صیانت از حقوق این کودکان است، گفت: اگر طی این مدت ایراد و اشکال شکلی در اجرای طرح وجود داشت، تعمدی در کار نبود بلکه به دلیل کمبود زیرساخت‌ها مشکلات بروز کرده است. اکنون نقص‌های این طرح برطرف شده و به دنبال این هستیم که از کار کودکان جلوگیری کنیم و آسیب‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

وی اعلام کرد: اگر خانواده‌ها به دلیل مشکلات درمانی، اشتغال، اختلاف خانوادگی و ... فرزندانشان را به خیابان‌ها می‌فرستند، تلاش می‌کنیم خانواده‌ها را به نحوی توانمند کنیم که بچه‌ها به نهاد خانواده خود بازگردند و در محیط‌های خطرناک حضور نداشته باشند.

بیات‌نژاد با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد کودکان جمع‌آوری شده کودکان اتباع هستند و اکثراً مجوز ورود به کشور را ندارند، خواستار ورود جدی‌تر اداره‌کل اتباع وزارت کشور به این مسئله شد و گفت: باید از کودکان کشورهای خارجی مطابق قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی حمایت شود.

بیات‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه لازم برای حمایت از خانواده‌های کم بضاعت کودکان کار را دارید؟ اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این کودکان کسانی هستند که برای کمک به تأمین معیشت خانواده به شغل‌های کاذب خیابانی روی می‌آورند؛ چالش و نگرانی موجود این است که برای توانمندسازی و ایجاد بستر مناسب برای ماندن این کودکان در خانواده نیاز به مساعدت‌های مالی بیشتری داریم.

وی یکی از دلایلی که کودکان پس از جمع‌آوری و گرفتن تعهد از والدینشان مبنی بر اینکه دیگر کودک خود را برای تکدی‌گری به خیابان نمی‌فرستند، باز هم به خیابان باز می‌گردند را، درآمد بالای کار در خیابان اعلام و اظهار کرد: درآمدی که بچه‌ها از این مسیر کسب می‌کنند، قابل توجه است؛ این درآمد در ماه حتی بین دو و نیم تا چهار میلیون تومان است که برای خانواده‌ها جذابیت ایجاد کرده و موجب می‌شود پس از جمع‌آوری و ساماندهی باز هم به خیابان بازگردند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در خصوص اعتباری که برای ساماندهی هر کودک خیابانی در اختیار بهزیستی قرار داده می‌شود، گفت: اعتباری که برای پیشگیری، ساماندهی و کاهش کودکان خیابان در اختیار بهزیستی قرار گرفته سرانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی و در واقع کمتر از یک پنجم درآمد ماهیانه یک کودک در چهارراه‌ها است.

وی تصریح کرد: باید علاوه بر بودجه ساماندهی، بودجه‌ای نیز برای توانمندسازی خانوادهای کودکان کار در اختیار بهزیستی قرار داده شود تا ترخیص کودکان موفقیت‌آمیز باشد و از ورود دوباره آنها به عرصه کار غیرقانونی جلوگیری شود.

منبع: ایکنا

کد خبر 2533

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد