در رسانه | محلات آسیب پذیر با پیامدهای اعتیاد آشنا می شوند

اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمانسوز و اصطلاح نامطلوب و هراس انگیزی است که همه را به یاد قیافه های غیرمعمول، پژمرده، قدهای خمیده، سرهای فروافکنده، چشمانی به گودی نشسته و حیثیت هایی بر باد رفته می‌اندازد

اعتیاد به مواد مخدر بلای خانمانسوز و اصطلاح نامطلوب و هراس انگیزی است که همه را به یاد قیافه های غیرمعمول، پژمرده، قدهای خمیده، سرهای فروافکنده، چشمانی به گودی نشسته و حیثیت هایی بر باد رفته می‌اندازد. دراین مقوله بخش قابل توجهی از منابع انسانی، سرمایه های اجتماعی و اقتصادی جامعه از بین می‌رود که علاوه بر جلوه ها و ابعاد منفی آشکار آن، ابعاد آسیب زای پنهانی نیز دارد که شاید به مراتب خطرناکتر از ابعاد آشکار آن باشد. در این حال پیشگیری از گرایش جامعه جوان، نخبه و فعال به اعتیاد از طریق ارائه آموزش‌های متناسب با منطقه و آداب و رسوم به افراد و آموزش نحوه برخورد با اطرافیان مانند والدین و مراکز آموزشی که با افراد در تماس هستند، محقق می‌شود. به تازگی تفاهم نامه مشترک و سه جانبه از سوی دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و اداره کل بهزیستی استان قزوین برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد به مواد مخدر در محلات کمتر توسعه یافته با محوریت آموزش و شناسایی و مداخلات پیشگیری و درمان مدارانه منعقد شده است. مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به اهداف این تفاهم نامه می‌گوید: همکاری و بهره‌ گیری متقابل به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی، اجرایی، پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در محلات کمتر توسعه یافته استان قزوین از جمله اهداف این تفاهم نامه است. وی تاکید می‌کند: سیاست گذاری و همکاری‌های مشترک برای پیشگیری از اعتیاد در محلات هدف، همکاری در اجرای طرح یاریگران زندگی، توانمندسازی خانواده‌ها و صیانت آنها از آسیب دیدگی اعتیاد از جمله مفاد این تفاهم نامه است. وی با بیان اینکه پاک سازی محلات و مناطق آلوده به مواد مخدر و شناسایی معتادان و معرفی آن‌ها به مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد از دیگر برنامه های این تفاهم نامه است، اظهار می دارد: انتظار می رود تا این موسسات با اعتماد سازی و نیاز سنجی در محلات کمتر توسعه یافته و تهیه بسته‌های فرهنگی بتوانند ساکنان این محلات را با اثرات و پیامدهای مخرب مصرف مواد مخدر آشنا کنند.

شناسایی محلات در معرض آسیبهای اجتماعی

 زهرا غلامرضایی معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین نیز با بیان اینکه دفتر پیشگیری، درمان وکاهش آسیب اعتیاد این اداره کل، در سه محور فعالیت دارد، می گوید: محور اول پیشگیری اولیه از اعتیاد با رویکرد  آموزش وآگاهسازی، محور دوم درمان افراد معتاد از طریق مراکز اقامتی تحت نظارت مبتنی بر خدمات ترک با شیوه پرهیز مدار و محور سوم نیز خدمات کاهش آسیب به معتادان تزریقی و کارتن خواب است.

وی  در خصوص وظایف محول شده به بهزیستی استان قزوین در  تفاهم نامه سه جانبه شورای هماهنگی، بهزیستی و استانداری، خاطر نشان  می کند: نظارت بر فعالیت موسسات مردم نهاد مجری طرح در سطح محلات در خصوص آموزش‌های اولیه از اعتیاد و مداخلات به موقع جهت شناسایی معتادان و ارجاع آنان جهت ترک و سایر مراقبت‌های بعدی جهت برگرداندن آنها به زندگی بدون مواد از وظایف این نهاد است. همچنین جمع بندی نتایج و ارزیابی اثربخشی فعالیت‌های تخصصی صورت گرفته نیز در این محور قرار دارد.

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان خاطر نشان می کند: در این تفاهم نامه اداره کل بهزیستی استان از توان تخصصی و نیروهای دوره دیده در واحدهای مختلف درمان اعتیاد استفاده خواهد کرد. همچنین در راستای این تفاهم نامه تسهیلگران ذیل موسسات تخصصی وارد محلات خواهند شد.

غلامرضایی در ادامه با بیان اینکه در دفتر اعتیاد 17 موسسه مردم نهاد با بهزیستی در این امر همکاری دارند. اضافه می‌کند: ورود به محلات آسیب خیز و حاشیه‌ای صورت گرفته و ارائه خدمات آموزشی و حمایتی نیز در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه کار این معاونت در بحث پیشگیری از اعتیاد پیوسته و مداوم بوده اشاره می کند: با عقد تفاهم نامه مذکور، حمایت ویژه ای از این موضوع شده است تا خدمات بیشتری به جامعه هدف در محلات آسیب خیز و یا در معرض آسیب های اجتماعی به خصوص اعتیاد داشته باشیم.

به گفته  معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان، عموم مردم مخاطبان آموزشی این برنامه هستند.

 وی با بیان اینکه کلاسهای آموزشی  به دلیل شیوع کرونا لغو شده است، می افزاید:  در این شرایط مجموعه آموزشهای مجازی وکلاسهای آنلاین توسط موسسات در نظر گرفته شده و تمام تلاش بر این است تا با شیوه نامه‌های جدید طراحی شده، آموزش‌ها دچار وقفه نشود.

معاون توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین تصریح می کند: کار در حوزه آسیب های  اجتماعی  و اعتیاد کار همه جانبه ای است که باید تک تک شهروندان و دستگاههای متولی در امر پیشگیری و درمان این بیماری تشریک مساعی داشته باشند.

همه آحاد جامعه شامل مردم و مسئولان، زنان و مردان و عوامل آموزش در دانشگاه ها و مدارس همچنین رسانه‌ها وظیفه دارند، اقدام های لازم برای پیشگیری از ا عتیاد را انجام دهند؛ بنابرای مبارزه با مواد مخدرو پیشگیری از اعتیاد به تنهایی و توسط یک نهاد خاص امکان‌پذیر نیست و مشارکت مردمی بر مبنای اعتماد و سرمایه اجتماعی لازمه ریشه‌کنی این  بلای خانمان سوز است.

کد خبر 25326

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد