روزنامه ایران

روزنامه ایران / شماره : 7110 / ۲۷ تیر ۱۳۹۸ برخی از خانواده های معلولان مناطق محروم، به مراکز توانبخشی دسترسی ندارند

همه ساله زمانی که نخستین ماه گرم سال به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، فرصتی برای متولیان امور معلولان فراهم می‌آید تا در گرامیداشت هفته بهزیستی، بار دیگر سفره دل بگشایند و در مراجع رسمی و غیر رسمی از مشکلات افراد دارای معلولیت سخن بگویند؛ مشکلاتی که باوجود تلاش‌های روز افزون، کماکان در جنبه‌های مختلف زندگی این افراد نمایان است و حرکت آنان را در مسیر رشد و شکوفایی با دشواری مواجه ساخته است.حسین نحوی‌نژاد، مدیرکل بهزیستی استان گیلان در این باره به «ایران» می‌گوید: فرد دارای معلولیت هم مانند تمامی افراد جامعه حق دارد تا از فرصت‌های برابر در زمینه آموزش، اشتغال، امکانات معیشتی، رفاهی و بهداشتی بهره‌مند باشد و با تکیه بر توانمندی‌های خویش، برای ساختن زندگی بهتر گام بردارد. این را همه می‌دانیم و بویژه زمانی که تریبونی در اختیار داریم، با شور و حرارتی وصف‌ناپذیر در این باره سخن می‌گوییم اما حقیقت این است که تا رسیدن به تلاشی جمعی برای از میان بردن مشکلات این افراد، راهی طولانی در پیش داریم.
وی ادامه می‌دهد: کافی است لحظاتی خود را در جایگاه پدر و مادری قرار دهیم که از معلولیت فرزندشان آگاهی یافته‌اند. والدین به محض مواجهه با این رویداد ناشناخته، تمامی آرزوهای خود را بر باد رفته می‌پندارند و کعبه آمال آنان در ورطه غم و اندوه محو می‌شود. پدر و مادری که از معلولیت فرزند خود آگاه شده‌اند نیازمند استفاده از برنامه‌های مداخله بهنگام هستند تا بتوانند بر احساسات منفی خود غلبه کنند، نحوه صحیح ارتباط با فرزند معلول را فراگیرند و برای پرورش قابلیت‌های جسمانی و روانی او تلاش کنند و اینجا است که قدم نهادن در مسیری پر چالش و ناهموار آغاز می‌شود.
نحوی‌نژاد با اشاره به دلایل محرومیت برخی خانواده‌ها از دسترسی به امکانات توانبخشی می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از والدین دارای کودکان معلول بویژه در مناطق دور افتاده کشور، به مراکز آموزشی و توانبخشی دسترسی کافی ندارند.
واگذاری مراکز جامع توانبخشی به بخش غیر دولتی در اواسط دهه گذشته و نبود امکانات کافی در بیشتر استان‌ها برای تأسیس این مراکز توسط بخش خصوصی، بسیاری از خانواده‌های افراد معلول را از خدمات مداخله بهنگام محروم کرده و این در حالی است که ضعف امکانات اقتصادی اکثر آنان، حضور در شهرهای بزرگ و دریافت خدمات مورد نیاز را برای آنها غیر ممکن ساخته است.
به‌گفته مدیرکل بهزیستی استان گیلان، بسیاری از انواع معلولیت‌ها از جمله آسیب‌های نخاعی، نارسایی‌های بینایی و شنوایی و معلولیت‌های ذهنی، دارای عوارض متعددی هستند که آموزش و توانبخشی معلولان را دشوار می‌سازند. برای کاهش این عوارض می‌بایست خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی مختلف به این افراد ارائه شود و تجهیزات کمک توانبخشی متناسب با محدودیت‌های‌شان در اختیار آنها قرار گیرد و این، دغدغه دیگری برای فرد معلول و خانواده او است.وی مشکلات خانواده‌های دارای فرزندان معلول را چنین توضیح می‌دهد: با وجود تلاش‌های سازمان بهزیستی، بخش قابل توجهی از این خانواده‌ها کماکان نتوانسته‌اند از وسائل کمکی، خدمات توانبخشی، توان پزشکی و مراقبتی مورد نیازشان بهره‌مند شوند زیرا قادر به پرداخت هزینه‌های آن نیستند و این خود، گویای بی‌توجهی سازمان‌های بیمه‌کننده نسبت به خدمات توانبخشی معلولان است.
نحوی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که شرایط اشتغال این گروه چگونه است می‌گوید: افراد دارای معلولیت با وجود تمامی مشکلات، آموزش می‌بینند، توانایی‌های جسمی و روحی خود را افزایش می‌دهند، مهارت‌های مختلف را کسب می‌کنند و به این باور دست می‌یابند که می‌توانند در جامعه قبول مسئولیت کنند و نقش آفرین باشند. اما در این مرحله نیز با مشکل بزرگی به‌نام اشتغال مواجه می‌شوند.
در طول سال‌های گذشته بسیاری از دستگاه‌های دولتی با گنجاندن شرط عدم معلولیت در آزمون‌های استخدامی خود، عملاً افراد معلول را از دستیابی به فرصت‌های شغلی محروم ساخته‌اند و برخی از این دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش، مانع حضور معلولان در مصاحبه‌های استخدامی شده‌اند. حال آنکه بیشتر کارفرمایان نیز حتی با وجود بهره‌مندی از امتیازات خاص مانند معافیت‌های مالیاتی، تمایل چندانی به استخدام افراد معلول نشان نمی‌دهند.

پرستو رفیعی
خبرنگار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

پربازدیدترین

نگاه کارشناسان

  • توانمندسازی معلولان، دورنمای فعالیتهای توانبخشی

    توانمندسازی معلولان، دورنمای فعالیتهای توانبخشی

    دنیایی که در آن به سر می بریم، جهانی است متفاوت و مملو از پیشرفت هایی که زندگی انسان عصر امروز را دگرگون ساخته و او را در مسیر پویایی و شکوفایی پیش می برد. با این حال شیوع انواع بیماری ها، معلولیت ها و آسیب های اجتماعی موجب شده تا دولت ها تلاش منسجمی را برای تدوین برنامه های آموزشی، توانبخشی و حمایتی به عمل آورند تا سلامت جامعه را تضمین کنند. در کشور ما نیز به رغم رشد آگاهی های عمومی، استفاده وسیع از وسائل ارتباط جمعی و افزایش میزان تحصیلات و دانش اجتماعی خانواده ها کماکان شاهد بروز انواع معلولیت ها هستیم و این واقعیت، تاکیدی است بر ضرورت فعالیت های توانبخشی.

  • ضرورت بهره گیری از علم و فناوری در ارائه خدمات تخصصی

    ضرورت بهره گیری از علم و فناوری در ارائه خدمات تخصصی

    تحولات گسترده در دنیای امروز، ابعاد مختلف زندگی فرد،خانواده و جامعه، را تحت تأثیر قرار داده و سرعت تغییرات و تحولات و ناپایداری ها ناشی از محیط های بین المللی، منطقه ای و ملی، زندگی اجتماعی ما انسانها را متاثر ساخته و لزوم برنامه ریزی راهبردی را در مواجهه هوشمندانه در راستای بهبود وضعیت سلامت اجتماعی را اجتناب ناپذیر نموده است.

  • "آموزش" منحصر به  افراد ، زمان ، مکان ویا عمل خاصی  نیست

    "آموزش" منحصر به افراد ، زمان ، مکان ویا عمل خاصی نیست

    آموزش (Education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب‌نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف‌نظر وجود دارد.

  • عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت

    عدالت برای سلامت و سلامت برای عدالت

    پنجم تیر ماه (مصادف با ۲۶ ژوئن) هرسال، روز جهانی مبارزه با موادمخدر، فرصت مغتنمی است برای اطلاع‌رسانی اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در عرصه‌های گوناگون مبارزه با مواد روانگردان، حساس‌سازی و آگاهیبخشی در مورد اهمیت توجه به این مشکل بزرگ جوامع بشری و پاسداشت تلاش‌های تمامی دست‌اندرکاران و کنشگران کنترل و کاهش و مقابله با موادمخدر و روانگردان‌ها، ضمن گرامیداشت این روز که در کشور ما در قالب یک هفته برگزار می‌شود و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر مبارزه با موادمخدر، بی‌مناسبت نیست تا به یادآوری تلاش و مساعی همکاران بهزیستی در اینباره، اشاره‌ای به این کوشش‌ها بشود.