ارائه دو هزار خدمت تخصصی به کودکان کار و خیابانی در شش ماهه اول سال

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان هرمزگان گفت: در شش ماهه اول سال جاری در مراکز شبانه روزی ساماندهی کودکان کار و خیابانی و مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده ، دو هزار خدمت تخصصی به کودکان کار و خیابانی ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی هرمزگان ؛ مریم امینی ضمن ارائه تعریفی از مفهوم کودک کار و خیابانی تصریح کرد : موضوع کودکان کار و خیابانی به عنوان آسیب اولویت دار در کشور همواره یکی از مهمترین دغدغه ­های مهم سازمان بهزیستی  جهت ساماندهی و توانمند سازی آنها بوده و می باشد .

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان هرمزگان بروز و ظهور پدیده کودکان کار و خیابانی را ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی از جمله فقر، بیکاری، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک، بروز حوادث طبیعی و انسان ساخت، شکل گیری سکونت گاههای غیررسمی، هم چنین ورود اتباع خارجی بویژه به شکل غیرمجاز عنوان کرد و افزود : حضور کودک در خیابان  بعنوان مصداق عینی و بارز کودک آزاری ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن آﺳﯿﺐ ﻣﯽرﺳﺎﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺳﻼﻣﺖﺟﺎﻣﻌﻪ را ﻧﯿز ﺑﻪ مخاطره انداخته و آثار زیان بار آن، تنها به دوران کودکی منحصر نمی شود، بلکه تا بزرگسالی نیز ادامه یافته  و جامعه را از وجود انسان های کارآمد و شایسته محروم می کند  از این رو این گروه از کودکان  نیازمند توجّه ویژه می باشند.

امینی اذعان داشت : جهت صیانت و حمایت از حقوق کودکان  و نیز شرایط بروز آسیبهای اجتماعی، سازمان بهزیستی اقدام به راه اندازی مراکز ساماندهی کودکان خیابانی جهت نگهداری و فراهم نمودن شرایط توانمند سازی کودکان و خانواده های آنان نمود . لیکن براساس نتایج تحلیل حاصله حدود ۹۰ درصد از کودکان خیابانی ایرانی صاحب خانواده بوده و عموما بعد از پایان کار روزانه نزد والدین بر می گردند از این رو جهت واکنش مناسب به نیازها، مراکز روزانه حمایتی –آموزشی کودک و خانواده  با همکاری تشکل های غیر دولتی با محوریت کاهش آسیبهای اجتماعی جهت فراهم نمودن شرایط بازگشت تدریجی کودکان به خانواده تاسیس شدند.

وی گفت : در حال حاضر یک مرکز دولتی شبانه روزی ساماندهی کودکان کار و خیابانی و یک مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده بصورت غیردولتی در استان فعالیت دارند .

سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان هرمزگان بیان داشت : در شش ماهه اول سال جاری در این دو مرکز دو هزار خدمت تخصصی به کودکان کار و خیابانی ارائه شده است.

وی این خدمات را شامل : خدمات روانشناسی و مددکاری خدمات مداخلات روانشانسی و مددکاری ، ارجاع به مراکز بهداشتی، خدمات درمانی ، حقوقی ، آموزشی ، تحصیلی، اشتغال و مسکن خانواده های کودکان کار و سبدهای حمایتی معرفی کرد .

مریم امینی افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای کودکان کار و خانواده هایشان شامل دوره‌های خود مراقبتی، پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر، پیشگیری از خشونت، آموزش مهارت های زندگی و آگاه سازی از دیگر خدمات سازمان بهزیستی به کودکان کار و خیابانی است.

کد خبر 25184

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد