در رسانه | عصای سفید و چالش‌های بی‌پایان نابینایان قزوینی

قزوین - ایرنا - نابینایان استان قزوین هرساله در روز عصای سفید در انتظار برنامه‌ریزی مسوولان و دست اندرکاران برای کاهش مسایل و مشکلات و چالش‌های خود هستند، چالش‌هایی که پس از سال‌ها مطرح شدن خیلی از آنها همچنان باقی مانده و انگار نمی‌توان پایانی برای آنها متصور بود.

به گزارش ایرنا، همه ساله ۱۵ اکتبر مصادف با بیست و سوم مهر را در تمامی کشورهای دنیا از جمله ایران به نام روز عصای سفید و روز نابینایان و کم بینایان می شناسند، روزی که امروز نام آن که عصای سفید است تبدیل به پرچم استقلال و عدالت اجتماعی نابینایان شده است و می تواند بهانه و فرصت خوبی برای بیان و مطالبه حق و حقوق اجتماعی این قشر باشد، حق و حقوقی که در سالیان گذشته به بهانه های مختلف زیر سوال رفته است.

صحبت با نابینایان حس و حال خاص خود را دارد، از دغدغه ها و مطالبه هایشان که روز به روز بیشتر می شود و کسی به آنها پاسخی مناسب نمی دهد، از امیدهایشان که با تمام مشکلات مختلف همچنان زنده است و از توانمندی ها و کارهای منحصر به فردشان که آدمی را در حیرت و شگفتی فرو می برد اما همواره کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

عمده مطالباتی که نابینایان قزوینی دارند شامل مناسب سازی معابر و پیاده روها و ایجاد قابلیت های لازم برای دریافت انواع خدمات همچون شهروندان عادی جامعه و همچنین اشتغال است، خواسته های به حقی که با وجود بارها مطرح شدن و قول های دست اندرکاران برای حل شان، هنوز بخش زیادی از آنها جامه عمل پوشانده نشده است.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/07/31/3/156515038.jpg
مناسب سازی معابر، اشتغال و ازدواج مشکلات سه گانه نابینایان 


کارشناس بینایی سنجی در قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مهم ترین چالش های نابینایان اظهار داشت: امروز مناسب سازی معابر شهری به عنوان مهم ترین چالش نابینایان در سطح استان قزوین تبدیل شده و با وجود اینکه برخی اقدامات انجام شده در این زمینه اما این اقدامات کافی و مدیریت شده نیست.

حسین شیخ پور افزود: نحوه رانندگی برخی از افراد، حضور عده ای از دوچرخه سواران و موتور سواران در پیاده روها، چیدن برخی از وسایل مغازه داران در پیاده روها هم دلایلی است که حضور در محافل عمومی را برای نابینایان سخت کرده و برخی از آنها را به ناچار خانه نشین کرده است.

وی اضافه کرد: اشتغال به عنوان چالش دوم نابینایان و کم بینایان به حساب می آید، چالشی که البته امروز برای جوانان دیگر هم وجود دارد ولی برای نابینایان مشکلات جدی تری را به وجود آورده چرا که فرصت های شغلی برای آنان سخت تر از افراد عادی گیر می آید.

این کارشناس بینایی سنجی گفت: چالش سوم این افراد مربوط به ازدواج آنهاست و افراد به دلیل مشکلات ژنتیکی و مادرزادی با آنها به سختی ازدواج می کنند و این مهم مشکلاتی را برای این قشر به وجود آورده است.

شیخ پور افزود: یکی از راه های موثر در زمینه کاهش مشکلات نابینایان فرهنگ سازی و آموزش مردم درباره نحوه تعامل با نابینایان و آشنایی با مهم ترین خواسته های آنان است که باید توسط رسانه ها و صدا و سیما این مهم به خوبی انجام شود.

این کارشناس بینایی سنجی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی و دستگاه های دیگر خدمات مختلفی را به نابینایان ارایه می کنند ولی این خدمات کافی و جوابگوی این قشر نیستند،اضافه کرد: یکی از خدماتی که می تواند کمک ویژه ای به کم بینایان استان قزوین انجام دهد راه اندازی کلینیک هایی است که در شهرهای دیگر وجود دارد و می تواند کمک ویژه ای را به وسیله استفاده از فناوری های روز به توانبخشی افراد کم بینا داشته باشد.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/10/14/3/156696902.jpg
تردد در امنیت کامل چالش مهمی برای نابینایان 


رئیس هیئت مدیره موسسه نابینایان و کم بینایان استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقدامات این موسسه برای کمک به نابینایان و حمایت از این قشر، اظهار داشت: یکی از مهم ترین خدماتی که موسسه نابینایان و کم بینایان به این جامعه آماری می دهد کمک های تحصیلی به روش چاپ کتاب های بریل و جمع آوری بسته های شنوایی است.

غلامعلی بخشی افزود: با این اقدامات حمایتی امروز شاهد این هستیم که حتی نابینایان مطلق استان قزوین هم هیچ تفاوتی با دانشجویان سالم ندارند و می توانند به راحتی به ادامه تحصیل بپردازند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت دشوار نابینایان را به درستی لمس می کنیم ولی خیلی از اوقات شرمنده آنها هستیم، گفت: نابینایان چالش های زیادی را در زندگی خود دارند که باید به تمامی آنها رسیدگی شود و در این زمینه دستگاه های اجرایی باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
این مسوول همچنین اضافه کرد: امروز مناسب سازی معابر اگرچه توسط شهرداری ها انجام می شود ولی خیلی از اوقات حتی پیمانکاران هم نسبت به اهمیت آن توجیه نیستند و پیاده رو های برجسته و مخصوص نابینایان به مسیرهای درستی منتهی نمی شود.

رئیس هیئت مدیره موسسه نابینایان و کم بینایان استان قزوین افزود: تردد در امنیت کامل چالش مهمی برای نابینایان قزوینی به حساب می آید و اگر فرهنگ سازی و آموزش لازم برای مردم و نابینایان انجام شود حتی مردم هم نسبت به این موضوع حساس می شوند و دیگر مسئولان بهزیستی در خدمت رسانی به نابینایان تنها نمی مانند. 

وی اظهار داشت: استعدادهای بالایی در بین نابینایان و کم بینایان استان قزوین وجود دارد و اگر حمایت های لازم از این قشر به عمل بیاید، نابینایان در کسب موفقیت ها چیزی کمتر از انسان های بینا نخواهند بود.

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/10/14/3/156698379.jpg
۹۰ درصد از نابینایان و کم بینایان قزوین تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند 


مدیر کل بهزیستی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مهم ترین اقدامات اداره کل این دستگاه برای حمایت از نابینایان، اظهار داشت: با توجه به جلسات کارشناسانه ای که در اداره کل بهزیستی انجام شده و با توجه به مطالبات و دغدغه هایی که نابینایان در استان قزوین داشته اند، مهم ترین مشکلات آنها مناسب سازی معابر و اشتغال معرفی شده است.

علیرضا وارثی افزود: براساس همین مشکلات اداره کل بهزیستی استان قزوین برنامه ها و جلسات مختلفی را با مسوولان استانی و شهرداری های استان برگزار کرده تا این مشکلات کاهش یابد.

وی همچنین گفت: در زمینه مناسب سازی معابر اقدامات خوبی طی سال های گذشته در استان قزوین به انجام رسیده است ولی این مناسب سازی هدفمند نیست و با آگاه سازی پیمانکاران شهرداری ها و سایر دستگاه ها می توان خروجی بهتری داشته باشد.

این مسوول با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۶۲ نفر از نابینایان استان قزوین مشکل اشتغال دارند، اضافه کرد: اشتغال یکی دیگر از چالش های اساسی این قشر است که در این زمینه باید دستگاه های دولتی، واحدهای صنعتی و اصناف همکاری لازم را با سازمان بهزیستی داشته باشند.

وارثی اظهار داشت: در سطح استان قزوین پنج هزار نابینا و کم بینا شناسایی شده که بیش از سه هزار نفر از این افراد را مردان و ۲ هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: نزدیک به ۹۰ درصد از نابینایان و کم بینایان استان قزوین تحت پوشش حمایت های مستمر سازمان بهزیستی هستند که امیدواریم این آمار را به ۱۰۰ درصد برسانیم.


رهاورد:
با توجه به صحبت های کارشناسان و افراد مرتبط با جامعه نابینایی استان قزوین می توان نتیجه گرفت که این قشر از جامعه بیشتر از اینکه نیازمند ترحم از سوی مسوولان و مردم باشند، نیازمند اجرایی شدن حق و حقوق خود درسطح جامعه هستند.
نابینایی هر چند مشکلات عدیده ای را برای زندگی این قشر ایجاد کرده است ولی می توان با اندکی تدبیر و با فرهنگ سازی و همچنین توجه بیشتر دستگاه های مسوول این مشکلات را کاهش داد

کد خبر 25172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد