در رسانه | پذیرش کمپ های ترک اعتیاد به نصف رسید

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بنا به دستور العمل های دانشگاه علوم پزشکی کمپ های ترک اعتیاد موظف هستند تعداد پذیرش شوندگان را به نصف کاهش دهند و با رعایت سیستم قرنطینه در هر مرکز اقدام به پذیرش کنند.

حسین تنها طلب در گفتگو با خبرنگار قدس در توضیح وضعیت این روزهای کمپ های ترک اعتیاد با توجه به شیوع بیماری کرونا در مشهد بیان کرد: از ابتدای اسفند سال قبل با توجه به شیوع ویروس کرونا به تمام مراکز و کمپ های ترک اعتیاد اعلام شد که از پذیرش هر گونه افراد جدید خودداری کنند وفقط  پروسه درمان را برای کسانی که از قبل در این کمپ ها نگهداری می شدند انجام دهند.

وی ادامه داد: اما در دوم اردیبهشت ماه امسال دستور عمل پذیرش با شرایط جدید با توجه به وضعیت ویروس کرونا اعلام شد و کمپ ها موظف شدند که شرایط بهداشتی را رعایت و از سیستم های تهویه مطبوع استفاده کنند.

تنها طلب افزود: همچنین در این دستور العمل به همه کمپ ها اعلام شد که تعداد پذیرش شوندگان را به نصف کاهش دهند و با رعایت سیستم قرنطینه در هر مرکز اقدام به پذیرش کنند.

 معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در توضیح تعطیلی برخی کمپ های نگهداری از معتادین به مواد مخدر در مشهد در این ایام گفت: اگر کمپی به لحاظ رعایت مواردی که در دستور العمل اعلام شده است مشکلی نداشته باشد می تواند پذیرش کند. اما برخی کمپ ها از پذیرش افراد معتاد به دلیل عدم رعایت دستور العمل های اعلام شده منع شده اند.

وی بیان کرد: یکی از مواردی که اعلام شده باید کمپ ها آن را رعایت کنند دستور العملی است که بر اساس استانداردهای دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت اعلام کرده است این که سالن های نگهداری از معتادان باید دارای سیستم تهویه باشد. متاسفانه این موضوع در برخی از این کمپ ها وجود نداشت یا امکان نصب نداشتند که در غیر این صورت به این کمپ اجازه ادامه فعالیت داده نمیشد.

تنها طلب در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون موردی ازابتلا به کرونا در یکی از این کمپ ها اعلام شده گفت: اگر مواردی بوده که فرد یا علامتی از ابتلا به کرونا داشته یا نتیجه تست مثبت اعلام شده است می بایست به مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگهداری شوند که بعد از این مدت یا ترخیص شده اند یا به کمپ بازگشته اند.

وی افزود: ما در مشهد حدود ۴۰ کمپ ترک اعتیاد داریم که در این مدت و با توجه به شیوع بیماری کرونا بازدیدهایی جهت هر گونه پیشگیری و مراقبت از این مراکز انجام شده است. این بازدید ها یا به صورت آنلاین بوده است یا به صورت میدانی که با حضور دوستانی از مرکر بهداشت و حتی در مواقعی هم با شخص مقام قضایی بازدید و سرکشی میشده است. از این ها گذشته لازم به ذکراست که همه کمپ ها مجهز به دوربین مدار بسته هستند و همه تصاویرشان در تمام ۲۴ ساعت ضبط و نگهداری میشود و تقریبا هیچ موردی از چشم ما و دوستان ذی ربط دور نیست.

وی ادامه داد: به جز کمپ های مجاز حدود ۴۰ کمپ غیر مجاز اعتیاد هم در مشهد فعالیت می کنند که اگر در مواردی گزارش شده با اعلام به مقام قضایی و هماهنگی با پلیس مواد مخدر نسبت به پلمپ مرکز اقدام شده است.

حسین تنها طلب بیان داشت: تمام کسانی که به این کمپ ها مراجعه می کنند با شرایط پاک از آن جا ترخیص می شوند ولی از آن جایی که ارتباط همکاران ما بعد از خروج این افراد از کمپ قطع می شود طبیعتا ما هیچ اطلاعی از بازگشت احتمالی این فرد به اعتیاد نداریم و برای این است که هیچ آمار درستی از این افراد در دست نیست ولی میانگین آمار بین المللی در رابطه با ترک اعتیاد به صورت خوشبینانه اش این است که نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد  از کسانی که به این کمپ ها مراجعه می کنند به آغوش خانواده شان برمیگردند.

کد خبر 25165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد