در رسانه | ساماندهی کودکان کار در مشهد آغاز شد

مشهد- ایرنا- معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در سطح کلانشهر مشهد آغاز شد.

غلامحسین حقدادی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: جمع‌آوری کودکان کار در مشهد توسط پنج نهاد شامل استانداری خراسان رضوی، دادگستری‌کل استان، اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی، شهرداری مشهد و فرماندهی انتظامی این شهرستان کلید خورد. 

وی ادامه داد: پیش از اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در سطح کلانشهر مشهد و حین اجرای آن نسبت به اطلاع‌رسانی عمومی اقدام شده و قرار است صدا و سیما و حوزه فرهنگی شهرداری مشهد در مرحله آگاهسازی و جلب همکاری شهروندان با این طرح همراهی کنند. 

معاون اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: حضور کودکان کار و خیابان در پی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، تعطیلی مدارس و افزایش آسیبهای اجتماعی در مشهد افزایش یافته است.

وی افزود: اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی به همین خاطر با کمک نهادهای مسوول و ذیربط پس از اطلاع‌رسانی و برخورد با عواملی که احیانا از کودکان بهره‌کشی اقتصادی می‌کنند اقدام به جمع‌آوری و ساماندهی این گروه از کودکان از سطح کلانشهر مشهد کرده است. 

حقدادی ادامه داد: طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد با استفاده از امکانات موسسه خیریه گلستان علی و ظرفیت شهروندان نیکوکار آغاز شده و مرکزی هم به عنوان مکان جمع‌آوری و غربال اولیه این طیف در مشهد در نظر گرفته شده است. 
وی همچنین گفت: همه پروتکلهای بهداشتی در چارچوب اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان مدنظر قرار گرفته بطوری که مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد بر آن نظارت دارند.

معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی به طراحی سه شیوه برای ساماندهی کودکان کار در چارچوب این طرح اشاره و بیان کرد: ابتدا کودکان توسط شهرداری شناسایی و جمع‌آوری شده تا به محل نگهداری اولیه منتقل شوند. پس از شناسایی آنها در صورت داشتن خانواده با اخذ تعهد قانونی از خانواده و دستور قضایی تحویل خانواده و جهت ادامه مساعدت و حمایت به مرکز حمایتی کودک و خانواده تحویل داده می‌شوند. 

وی افزود: در صورت فقدان خانواده موثر و یا فاقد صلاحیت بودن خانواده، کودک به مکان قرنطینه اصلی مستقر در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی تحویل می‌شوند.
حقدادی ادامه داد: طرح جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد به صورت مرحله‌ای در چند نوبت اجرا خواهد شد و طی این مدت کودکان از سطح چهارراهها جمع‌آوری شده، پس از سپری ۱۴ روز قرنطینه اولیه، تعیین تکلیف و بررسی بهداشتی به مراکز ثابت تحت نظارت بهزیستی معرفی می‌شوند تا نسبت به ساماندهی آنها اقدام شود. 

حقدادی گفت: نظارت بر حسن اجرای این طرح و دستورات قضایی توسط معاون دادستان مشهد صادر می‌شود. نیروی انتظامی هم به عنوان ضابط قضایی در امر جمع‌آوری و تامین امنیت همکاری دارد.

پارسال تا پایان بهمن ماه ۴۰۰ کودک کار از سطح خیابانهای مشهد جمع‌آوری شدند. این اقدام امسال تاکنون بخاطر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا متوقف شده بود.    

کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد افزون بر۱.۵ میلیون جمعیت ساکن در مناطق حاشیه شهر و سکونتگاههای غیررسمی دارد. 

کد خبر 25111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد