در رسانه| پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به کارفرمایانی که افراد معلول را بکار گیرند

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از ابتلای ۲۳۳ نفر از افراد تحت پوشش این سازمان در مراکز شبانه روزی خبر داد.

فرگل صحاف در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به نگهداری ۳۸۰۰ نفر در ۱۵۲ مرکز شبانه روزی سازمان بهزیستی اذربایجان شرقی گفت: از مجموع ۱۳۳ مبتلا به بیماری کرونا در مراکز شبانه روزی این سازمان تاکنون ۱۵ نفر جان خود را از دست داده اند که اکثرشان بالای ۸۰ سال سن داشته اند.

وی افزود: در مراکز شبانه روزی این سازمان پروتکل های بهداشتی به بهترین شکل رعایت می شود بطوری که تاکنون کمترین تلفات را داشته ایم.

صحاف گفت: با شیوع کرونا مبالغی جهت تهیه لوازم بهداشتی به حساب معلولین و معتادین تحت پوشش واریز شده است.

به گزارش خبرنگار تانیش نیوز مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به مراکز مشاوره دولتی و غیر دولتی تحت نظارت این سازمان گفت:  اداره بهزیستی آذربایجان شرقی دارای ۱۶۱ مرکز مشاوره غیردولتی و ۲۹ مرکز مشاوره دولتی در سطح استان بوده که ۲۰۰۰ مشاور و روانشناس با هدف ارتقای سلامت روان افراد به ارائه خدمات روانشناسی به افراد نیازمند می‌پردازد.

وی گفت: مشاوره‌ها به صورت حضوری و تلفنی انجام می‌گیرد و در این راستا در شش ماهه نخست سال ۹۸، تعداد تماس افراد برای دریافت مشاوره با شماره ۱۴۸۰ به میزان ۲۱ هزار و ۲۷۵ تماس بوده که این عدد در شش ماهه سال ۹۹ با افزایش ۶۹ درصدی به بیش از ۳۶ هزار تماس رسیده و تنها ۳۳۵ مورد مربوط به کرونا بوده است.

وی خط ۱۲۳ بهزیستی را نیز برای مداخله در بحران  اعلام کرد و گفت: در شش ماهه سال ۹۸ به میزان ۵۳۴۹ تماس حاصل شده و در سال جاری نیز با افزایش اندکی، ۵۵۲۶ تماس انجام یافته و تنها ۳۶۴ مورد مربوط به کرونا بوده است.

صحاف در ادامه از جمع آوری ۱۰۶ میلیارد ریال کمک غیر نقدی در پویش همدلی خبر داد و گفت: پویش ایران همدل از عید غدیر تا پایان ماه صفر ادامه داشت که در این چهار ماه، مردم خیر و فرهنگ دوست استان، علاوه بر کمک غیر نقدی ۱۰۶ میلیارد ریالی ۲۶ هزار بسته معیشتی، بهداشتی و نوشت افزار  نیز برای نیازمندان کمک کردند.

وی تعداد مستمری بگیران تحت پوشش بهزیستی استان را ۷۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این عده علیرغم دریافت مستمری باز هم نیازمند کمک خیرین استان هستند.

وی به فعالیت های الکترونیکی سازمان اشاره کرد و گفت:بیش از ۹۰ درصد از فعالیت‌های بهزیستی استان به صورت مجازی و سامانه‌ای صورت می‌گیرد.

وی افزود: ۱۱ سامانه ثبت و ارائه خدمت وجود دارد و پرداخت‌های متمرکز در راستای شفاف سازی انجام و ثبت آمارها، مانع از هدررفت منابع شود.

وی از تزریق واکسن آنفلوانزا به افراد واجد شرایط تحت پوشش بهزیستی استان خبر داد و گفت: سهمیه بهداشت در مورد واکسن آنفلوانزا برای ۷۵ درصد این کیس‌ها تهیه شده است و برای باقی افراد نیز تأمین خواهد شد.

در ادامه این نشست معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان نیز با اشاره به اجرای طرح «پازل همدلی» در سراسر کشور گفت: در طرح پازل همدلی که تا ۹ آبان ماه ادامه دارد افراد می‌توانند با ورود به سامانه پازل همدلی، پازل‌ها را با هدف تهیه لوازم التحریر و نوشت افزار برای نیازمندان خریداری کنند.

جواد ایمانزاده گفت: قرار است ۶۰۰ هزار قطعه پازل که هر کدام به مبلغ ۱۰ هزار تومان ارزش دارد، خریداری شود و  شهم آذربایجان شرقی نیز ۳۰ هزار قطعه است .

وی گفت: افراد می‌توانند با ورود به سایت پازل همدلی، پس از انتخاب استان خود، تعداد پازل‌های مدنظر را خریداری کرده و به اسم خود ثبت کنند، پس از تکمیل این پازل، قرار است پازل به صورت کشوری و استانی تهیه شود.

ایمانزاده  از ارائه تسهیلات کم بهره و بلاعوض به مستمندان بهزیستی در شرایط کرونایی خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات اجاره و رهن مسکن این افراد، مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مستضعفان پرداخت شده است؛ هم‌چنین تسهیلات کم بهره و بدون بهره نیز به این افراد ارائه می‌شود.

وی افزود: ۵۰۰ مرکز عضو بهزیستی به عنوان بنگاه‌های آسیب دیده در طرح حمایتی دولت ثبت نام کرده‌اند که تاکنون از ۲۴ میلیارد تومان، ۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی در خصوص تسهیلات اشتغالزایی هم گفت: در سال ۹۹ از محل اعتبارات دولتی، ۱۲۵ میلیارد تومان سهم تسهیلات اشتغال زایی بهزیستی استان است که تسهیلاتی کم بهره و با بازپرداخت هفت ساله را شامل می‌شود و تاکنون ۹۰ میلیارد تومان از این تسهیلات اختصاص یافته است.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان افزود: هر کارفرمایی که بتواند برای معلولین و مددجویان بهزیستی ایجاد اشتغال کند علاوه بر دریافت دریافت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره از تخفیفات بیمه نیز بهره مند خواهد شد.

در این نشست معاون پیشگیری بهزیستی استان نیز  از غربالگری اختلالات بینایی و تنبلی چشم در ۲۱۰ مرکز استان خبر داد  گفت:  درشش ماهه سال جاری، ۱۸ هزار و ۹۶۹ کودک سه تا شش ساله مورد معاینه قرار گرفته و در ۲۲ زایشگاه نیز ۲۸ هزار و ۴۵۶ نوزاد غربالگری شده‌ است.

سوسن محسنی افزود: در راستای غربالگری اختلالات ژنتیکی نیز کلان پروژه شناسایی معلولیت در استان وجود دارد که در شش ماهه سال جاری تعداد ۱۸۳۲ نفر غربالگری شده و این امر به صورت مستمر تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

وی در خصوص اقدامات پیشگیری از طلاق نیز گفت: سامانه‌ای در این خصوص راه اندازی شده است تا افراد پیش از طلاق در این سامانه ثبت نام کرده و از مشاوره های آن بهره مند شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان هم جمعیت سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال) را که ۹ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند افراد آسیب پذیر جامعه دانست و گفت: تا ۴۰ سال آینده سالمندان کشور به ۲۵ درصد خواهد رسید.

دکتر بخشی با بیان این‌که ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، سالمند هستند، گفت: ۷۱ درصد سالمندان استان متأهل بوده و تنها ۱۰ درصد از سالمندان تنها زندگی می‌کنند و ۹۰ درصد در کنار خانواده هستند؛ نزدیک به ۲۷ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی بوده و تعداد ۳۹۵ نفر در ۹ مرکز نگه داری سالمندان، خدمات دریافت می‌کنند یعنی کمتر از ۲.۵ درصد سالمندان در خانه سالمندان سکونت دارند.

وی با بیان این‌که ۱۵۳ سالمند مجهول الهویه در استان وجود دارد، ادامه داد: هشت مرکز توانبخشی و آموزشی سالمندان استان نیز به ۳۰۰ نفر خدمات می‌دهد؛ هم‌چنین ارائه خدمات در خانه داریم و تعداد ۲۰۰ نفر نیازمند مراقبت در منزل هستند.

بخشی افزود: وزارت بهداشت متولی اصلی سالمندان بوده و باید برای آینده برنامه ریزی داشته باشد*

کد خبر 25081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد