در رسانه| فوت ۱۵ بیمار کرونایی در مراکز شبانه روزی بهزیستی آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: در ۱۵۲ مرکز شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی استان، ۳۸۰۰ نفر نگه داری می‌شوند که حدود ۲۳۳ نفر تاکنون مبتلا به کرونا شده و سپس بهبودی کامل یافته‌اند اما متاسفانه ۱۵ نفر از این افراد که بالای ۷۶ ساله بودند، فوت کرده‌اند.

فرگل صحاف  در نشست خبری، اظهار کرد: اداره بهزیستی آذربایجان شرقی دارای ۱۶۱ مرکز مشاوره غیردولتی و ۲۹ مرکز مشاوره دولتی در سطح استان بوده که ۲۰۰۰ مشاور و روانشناس با هدف ارتقای سلامت روان افراد به ارائه خدمات روانشناسی به افراد نیازمند می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که مشاوره‌ها به صورت حضوری و تلفنی انجام می‌گیرد، افزود: در شش ماهه نخست سال ۹۸، تعداد تماس افراد برای دریافت مشاوره با شماره ۱۴۸۰ به میزان ۲۱ هزار و ۲۷۵ تماس بوده که این عدد در شش ماهه سال ۹۹ با افزایش ۶۹ درصدی به بیش از ۳۶ هزار تماس رسیده است که تنها ۳۳۵ مورد مربوط به کرونا بوده است.
 
وی ادامه داد: خط ۱۲۳ بهزیستی نیز برای مداخله در بحران اختصاص دارد که در شش ماهه سال ۹۸ به میزان ۵۳۴۹ تماس حاصل شده و در سال جاری نیز با افزایش اندکی، ۵۵۲۶ تماس انجام گرفته است که تنها ۳۶۴ مورد مربوط به کرونا بوده است. 

صحاف در خصوص پویش همدلی، گفت: پویش ایران همدل از عیدغدیر تا پایان ماه صفر ادامه داشت که در طی این چهار ماه، مردم خیر و فرهنگ دوست استان، ۱۰۶ میلیارد ریال کمک غیرنقدی ارسال کرده بودند و توانستیم ۲۶ هزار بسته معیشتی، بهداشتی و نوشت افزار تهیه کرده و بین نیازمندان توزیع کنیم.

وی اظهار کرد: ۷۵ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی استان، مستمری بگیر بوده و یا از خدمات غیرمستمری بهزیستی بهره مند هستند، که با توجه به تعداد بالای این افراد، باید کمک به اقشار نیازمند تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به فرارسیدن روز آمار و برنامه ریزی نیز گفت: بالای ۹۰ درصد از فعالیت‌های بهزیستی به صورت مجازی و سامانه‌ای انجام می‌گیرد؛ ۱۱ سامانه ثبت و ارائه خدمت وجود دارد و این سامانه‌ها و اقدامات و نوع پوش دهی افراد تحت پوشش شهرستانی مدام در حال ارزیابی است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به پرداخت متمرکز مستمری‌ها، اظهار کرد: پرداخت‌های متمرکز در راستای شفاف سازی انجام می‌گیرد و باعث می‌شود تا با ثبت آمارها، مانع از هدررفت منابع شویم.

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی افراد برای راه اندازی نیروهای داوطلب بهزیستی نیز در دست عملیاتی است و این امر به منظور آینده نگری و برای بحران احتمالی آینده مراکز بهزیستی انجام می‌گیرد.

وی در خصوص وضعیت سلامت افراد در مراکز نگه داری بهزیستی، گفت: با توجه به این‌که قشر آسیب دیده جامعه در مراکز نگه داری سکونت دارند، سهمیه بهداشت در مورد واکسن آنفلوانزا برای ۷۵ درصد این کیس‌ها تهیه شده است و برای باقی افراد نیز تامین خواهد شد.

صحاف در خصوص تعداد افراد مستمری بگیر بهزیستی استان، نیز تشریح کرد: ۷۵ هزار و ۳۴ نفر از محل هدفمندی یارانه‌ها مسنمری دریافت می‌کنند، از این میزان برای ۲۵ هزار و ۳۷۶ نفر نیز هم مستمری یارانه و هم کمک معیشتی واریز می‌شود؛ ۱۰ هزار و ۸۷۹ نفر نیز پشت نوبت برای دریافت کمک معیشتی هستند.

وی در خصوص وضعیت مالکیت مهدکودک‌های استان نیز گفت: ۱۰۰۰ مهدکودک در سطح استان وجود دارد که ۴۵ هزار کودک تحت پوشش این مهدها هستند، با یک سوم ظرفیت و اولویت با خانواده‌های کارمند پذیرش می‌کنند؛ مالکیت مهدها هنوز هم برعهده بهزیستی است و برای تاسیس مهدکودک باید از بهزیستی مجوز گرفت اما تهیه محتوای کودکان این مهدها در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد.

وی افزود: ۱۷ مرکز اورژانس اجتماعی در سطح استان دایر هستند که در شش ماهه سال جاری توانستند ۲۵ هزار و ۷۸۳ نوع خدمت ارائه کنند.

برای تکمیل پازل همدلی تا ۹ آبان فرصت داریم

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان نیز در ادامه این نشست در خصوص پازل همدلی، اظهار کرد: طرح پازل همدلی تا ۹ آبان ماه ادامه دارد و افراد تا این روز می‌توانند با ورود به سامانه پازل همدلی، پازل‌ها را خریداری کنند.

جواد ایمانزاده افزود: پازل همدلی به منظور تهیه لوازم التحریر و نوشت افزار جامعه هدف با مشارکت انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم التحریر به صورت کشوری راه اندازی شده و قرار است ۶۰۰ هزار قطعه پازل که هر کدام به مبلغ ۱۰ هزار تومان ارزش دارد، خریداری شود.

وی ادامه داد: برای آذربایجان شرقی نیز سهمیه ۳۰ هزار قطعه درنظر گرفته شده است و با تلاش و حمایت‌های استاندار محترم و امام جمعه تبریز، امیدواریم تا بتوانیم این پازل را تکمیل کنیم.

وی گفت: افراد می‌توانند با ورود به سایت پازل همدلی، پس از انتخاب استان خود، تعداد پازل‌های مدنظر را خریداری کرده و به اسم خود ثبت کنند، پس از تکمیل این پازل، قرار است پازل به صورت کشوری و استانی تهیه شود.

ایمانزاده در خصوص کمک به مستمندان بهزیستی در شرایط کرونایی، گفت: با توجه به مشکلات اجاره و رهن مسکن این افراد، مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض از سوی بنیاد مستضعفان پرداخت شده است؛ هم‌چنین تسهیلات کم بهره و بدون بهره نیز به این افراد ارائه می‌شود.

وی افزود: ۵۰۰ مرکز عضو بهزیستی به عنوان بنگاه‌های آسیب دیده در طرح حمایتی دولت ثبتنام کرده‌اند که تاکنون از ۲۴ میلیارد تومان، ۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی در خصوص تسهیلات اشتغالزایی نیز اظهار کرد: در سال ۹۹ از محل اعتبارات دولتی، ۱۲۵ میلیارد تومان سهم تسهیلات اشتغال زایی بهزیستی استان است که تسهیلاتی کم بهره و با بازپرداخت هفت ساله را شامل می‌شود و تاکنون ۹۰ میلیارد تومان از این تسهیلات اختصاص یافته است.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان افزود: هر معلول و مددجوی که آماده سازی شغلی بر روی آن انجام گرفته است، می‌تواند تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند؛ کارفرمایان نیز می‌توانند با ایجاد شغل برای ۴۰ نفر تا سقف دو میلیارد تومان دریافت کند.

وی ادامه داد: بهزیستی در راستای پرداخت حق بیمه شاغلان مددجو در این کارگاه‌ها و پرداخت دستمزها به کارفرمایان کمک خواهد کرد.

وضعیت غربالگری‌های بهزیستی استان 

معاون پیشگیری بهزیستی استان نیز در ادامه این نشست، در خصوص غربالگری‌های این اداره، اظهار کرد: ۲۱۰ مرکز غربالگری اختلالات بینایی و تنبلی چشم در استان دایر هستند که در شش ماهه سال جاری، ۱۸ هزار و ۹۶۹ کودک سه تا شش ساله را معاینه کرده‌اند؛ در خصوص غربالگری شنوایی نیز امسال مشکلی وجود نداشت و در ۲۲ زایشگاه، ۲۸ هزار و ۴۵۶ نفر غربالگری شده‌اند.

سوسن محسنی افزود: در راستای غربالگری اختلالات ژنتیکی نیز کلان پروژه شناسایی معلولیت در استان وجود دارد که در شش ماهه سال جاری تعداد ۱۸۳۲ نفر غربالگری شده و این امر به صورت مستمر تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

وی با بیان این‌که تنها کار برای پیشگیری از اعتیاد، اطلاع رسانی و آگاه سازی است، گفت: یکسری تیم‌هایی به نام cb به منظور اطلاع رسانی در این خصوص تربیت شده و در محله‌ها اقدام به آگاه سازی مررم نسبت به اعتیاد را انجام می‌دهند که تاکنون ۷۰۸ هزار و ۲۵۰ نفر تحت پوشش این گروه‌ها قرار گرفتند. 

وی ادامه داد: سامانه ۰۹۶۲۸ نیز خط ملی اعتیاد است و از هشت صبح تا هشت شب آماده ارائه مشاوره و آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد هستند.

محسنی افزود: در خصوص اقدامات پیشگیری از طلاق نیز سامانه‌ای ایجاد شده تا افراد پیش از طلاق توافقی در این سامانه ثبتنام کنند و پیش از ارائه حکم دادگاه تحت نظر مشاوران منتخب، جلسات مشاوره خانواده را سپری کنند.

۹ درصد جمعیت کشور سالمند هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان نیز در ادامه، اظهار کرد: جمعیت سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال) جمعیت آسیب پذیر هستند که ۹ درصد از جمعیت کل کشور را شامل می‌شوند و تا ۴۰ سال آینده حتی به  ۲۵ درصد خواهند رسید.

۷۱ درصد سالمندان آذربایجان شرقی متاهل هستند

وی با بیان این‌که ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت استان، سالمند هستند، گفت: ۷۱ درصد سالمندان استان متاهل بوده و تنها ۱۰ درصد از سالمندان تنها زندگی می‌کنند و ۹۰ درصد در کنار خانواده هستند؛ نزدیک به ۲۷ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی بوده و  تعداد ۳۹۵ نفر در ۹ مرکز نگه داری سالمندان، خدمات دریافت می‌کنند یعنی کمتر از ۲.۵ درصد سالمندان در خانه سامندان سکونت دارند. 

وی با بیان این‌که ۱۵۳ سالمند مجهول الهویه در استان وجود دارد، دامه داد: هشت مرکز توانبخشی و آموزشی سالمندان استان نیز به ۳۰۰ نفر خدمات می‌دهد؛ هم‌چنین ارائه خدمات در خانه داریم و تعداد ۲۰۰ نفر نیازمند مراقبت در منزل هستند.

کد خبر 25063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد