آغاز فعالیت ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی تا پایان آبان ماه

معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان بهزیستی کشور از آغاز فعالیت ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی تا پایان آبان ماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: راه‌اندازی این مراکز موجب افزایش سرعت خدمت‌رسانی سازمان بهزیستی به مددجویان می‌شود.

محمد عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مراکز ارائه دهنده خدمات سازمان بهزیستی بیان کرد: طبق بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، سازمان بهزیستی می‌تواند برای مجتمع‌ها و مراکز خدمات بهزیستی مجوز صادر کند. اکنون این سازمان بیشتر فعالیت خود را از طریق واگذاری به بخش‌های غیردولتی پیش می‌برد، لذا با استناد به بند قانونی مذکور، برای دستیابی به شاخص‌های سلامت اجتماعی، حقوق شهروندی و عدالت توزیع خدمات شهروندی، طراحی مراکز مثبت زندگی (مراکز ارائه دهنده خدمات بهزیستی) را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر افرادی که با بهزیستی سر و کار دارند و نیازمند دریافت خدمت از بهزیستی هستند باید به ادارات بهزیستی شهرستان‌ها یا مراکز تامین توسعه (که تعداد آن در شهرستان‌ها بسیار کم است) مراجعه کنند؛ اما مراکز مثبت زندگی، بهزیستی‌های کوچک‌شده‌ای هستند که در محله‌های مختلف ایجاد می‌شوند تا خدمات را با کیفیت و سرعت بیشتری به مددجویان خود ارائه کنند. 

وی با اشاره به اهداف راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی گفت: مراکز خدمات بهزیستی براساس محله‌هایی که مددجویان در آن ساکن و متمرکز هستند تشکیل شده است، در این راستا دسترسی گروه‌های هدف به خدمات سازمان تسهیل می‌شود و همچنین ترددهای غیرضروری مددجویان به مراکز اداره بهزیستی کاهش می‌یابد. در واقع راه‌اندازی این مراکز موجب افزایش سرعت خدمت‌رسانی سازمان بهزیستی به مددجویان می‌شود. 

عباسی با بیان اینکه این مراکز حول چهار محور اصلی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: با راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی، برای مددجویان هر مرکز پرونده الکترونیک سلامت اجتماعی تشکیل خواهد شد. این مراکز به صورت خانواده محور فعالیت می‌کنند، یعنی علاوه بر مددجو به خانواده مددجو نیز آموزش‌ها و خدماتی ارائه می‌شود. همچنین محله محورند و مددجویان نیز با مددکار سر و کار دارند.

به گفته وی، برای مراکز مثبت زندگی یک دستورالعمل و ۶ شیوه‌نامه تهیه و آئین‌نامه‌هایی که موازی و یا متناقض با این مراکز بودند اصلاح شده است؛ درنهایت در اریبهشت ماه به تمامی استان‌ها فراخوان داده شد تا علاقه‌مندان برای راه‌اندازی این مراکز ثبت نام کنند و در مجموع بیش از ۱۱ هزار متقاضی به صورت الکترونیکی برای تاسیس این مراکز ثبت نام کردند.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان بهزیستی کشور افزود: بنابر این بوده است که در فاز اول ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی در محله‌های مختلف راه‌اندازی شود، سازمان بهزیستی براساس شاخص‌بندی ۲۵۰۰ متقاضی راه اندازی مراکز مثبت زندگی را انتخاب و تاکنون برای ۲۴۰۰ مرکز مجوز صادر کرده است. تا پایان آبان ماه ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

بنابر اظهارات عباسی، باتوجه به اینکه بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار خانواده مستمری‌بگیر در کشور وجود دارد، لازم است ۲۴۰۰ مرکز مثبت زندگی در کشور راه اندازی شود که این مراکز براساس تعداد مستمری بگیران کشور در محله‌ها تاسیس خواهند شد.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر به صورت پایلوت این طرح در استان البرز راه‌اندازی شده، افزود: اکنون ۴۳ مرکز مثبت زندگی در پنج شهرستان‌ این استان راه‌اندازی شده است. در هفته جاری نیز مراکز مثبت زندگی استان‌های کردستان و چهار محال و بختیاری فعالیت خود را شروع کردند. همچنین در هفته آینده در چهار استان دیگر فعالیت مراکز مثبت زندگی آغاز می‌شود.  

کد خبر 25062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =