درمان ۱۲۰۰ معتاد متجاهر در استان کرمان

به مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت :در ایام کرونا بیش از هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر را از سطح شهر جمع آوری وهمه آنها را بازپروری و درمان کرده ایم.

صادق زاده ،مدیر کل بهزیستی استان کرمان  با اشاره به اینکه در مقطعی شاهد حضور معتادان متجاهر در اماکن عمومی بودیم گفت : برای ساماندهی این وضعیت، جلسات متعددی گذاشته شد و خیلی از دستگاه‌ها پای کار آمدند، استاندارهم دلسوزانه رصد کردند و دستور دادند که موضوع باید حل شود. اما چون شیوع کرونا بود، اجازه‌ی جمع‌آوری داده نمی‌شد. از طرفی حضور آنها در اماکن عمومی چهره ای نازیبا از شهر ارائه می داد تا اینکه درجلسه ای با حضور نیروی انتظامی و شهرداری و شورای هماهنگی مواد مخدر، بهزیستی و دانشگاه علوم‌پزشکی دور هم جمع شدیم و قرار شد معتادان متجاهر را کنترل کنیم.
او افزود:در مرحله اول مقرر شد با پذیرش 80 معتاد متجاهر کار را شروع کنیم. برای ساماندهی این معتادان به چهار مرکز غربال‌گری، ‌کرونا، قرنطینه و بعد نگهداری نیاز  بود و در همان گام اول، ۳۸۶ نفر وارد اردوگاه ۱۵۰ نفری ما شدند. با این وجود، ما همه را پذیرفتیم .
صادق زاده تصریح کرد:  در حالی که قرار بر جمع‌آوری 80 معتاد بود، 386 معتاد وارد مراکز ما شدند که تمامی 386 نفر مبتلا به کرونا بودند.
او اظهار داشت : در ابتدا، همه برای ساماندهی این معتادان پای کار آمدند اما وقتی جمع‌آوری و به مراکز نگهداری منتقل شدند، بهزیستی تنها ماند با این وجود، کار را ادامه دادیم  و توانستیم موفقیتهای خوبی را در این عرصه کسب کنیم.
صادق زاده بیان کرد : در مرحله‌ی بعدی هزار و 360 نفر معتاد متجاهر در استان جمع‌آوری شد و این وظیفه روی دوش بهزیستی ماند  ومجبور شدیم به خاطر کرونا، اردوگاه‌های ماده ۱۵ را نیز به ماده ۱۶ تبدیل کنیم تا بتوانیم این معتادان را تحت پوشش قرار بدهیم ودر حال حاضر میتوانم با افتخار بگویم هزار و 200 معتاد متجاهر که در خیابان آواره بودند و کرونا هم داشتند، درمان شده و در مراکز ما هستند بطوریکه مرددیم که ترخیص‌شان کنیم چون کاملا پاک هستند و نگرانیم مجدد به سمت مواد بروند و زحمات هدر برود.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان   با بیان اینکه در زمینه‌ی جمع‌آوری معتادان متجاهر، به همراهی دستگاه‌های دیگر نیاز داریم، افزود: با وجود همه‌ی مشکلات و کمبودهایی که داریم، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مرحله‌ی جدید جمع‌آوری معتادان را نیز انجام دهیم.
صادق زاده با اشاره به اینکه  70 درصد معتادان متجاهر یا شغل یا خانواده دارند و فقط 30 درصد از آن‌ها بی‌پناه هستند،گفت: تقاضا داریم همه دستگاه‌های ذیربط به ما کمک کنند تا بیش از سه میلیارد تومانی که هزینه شده و زحماتی که  در این شرایط کرونا متحمل شده اند، هدر نرود.
او افزود : اعتیاد در استان کرمان وضعیت خوبی ندارد و شیوع آن در استان ما بیش‌تر از کشور است وحتی برخی خانواده‌ها که از طریق سیستم مشاوره‌ی ما برای فرزندان‌شان مشاوره‌ی ازدواج می‌خواهند، وقتی می‌پرسیم آیا مشکلی دارد؟ می‌گویند نه، هیچ مشکلی ندارد، فقط کمی اعتیاد دارد که آن هم، طوری نیست و این، یک مشکل جدی در جامعه است.
صادق‌زاده با بیان اینکه شیوع اعتیاد در بین دختران به شدت در حال افزایش است که یکی از دلایل آن شایعاتی است که در مورد لاغری و زیبایی در آرایشگاه های زنانه  رواج پیدا کرده افزود :اکثریت نوزادان سرراهی که به پروشگاه سپرده می‌شوند نیز اعتیاد دارند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان همچنین دلیل شیوع بالای اعتیاد در استان را نزدیکی به مرزهای شرقی دانست و گفت:  اگرچه استان ما مرزی نیست اما نزدیکی ما به مرز، تبعاتی را به دنبال داشته که یک مورد آن همین اعتیاد است.
او افزود :ماهانه رقم‌های هنگفتی را در استان، صرف اعتیاد کودکان می‌کنیم. نوزادان سرراهی که در شیرخوارگاه پذیرش می‌کنیم اکثریت دچار اعتیاد هستند. نوزادی چند ماهه که لباس ندارد را اول باید ببریم که اعتیادش درمان شود.
صادق زاده بیان داشت: آمار رسمی که داریم نشان می‌دهد در استان ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر معتاد داریم که بیشترین فراوانی درسن ۱۵ تا ۲۵ مشاهده مس شود. البته، آمارهای غیر رسمی تعداد بیشتری را اعلام می کنند.

کد خبر 25052

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد