تامین زیرساخت فناوری اطلاعات ، اولویت اصلی راه اندازی مراکز مثبت زندگی

به گزارش خبرنگار پایان هفته رسانه زیست بوم کارافرینی و کسب وکار :عباس صادق زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان ازپیگیری تامین زیرساخت های مورد نیاز راه اندازی مراکز مثبت زندگی در استان همزمان با سراسر کشور خبر داد

وی صبح یکشنبه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه بیان داشت: در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در استان خوب نیست و طبق پیش‌بینی صورت گرفته ممکن است طی یک الی دو هفته آینده شاهد افزایش آمار مرگ و میر باشیم؛ بنابراین باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بتوانیم از انتقال بیشتر این بیماری جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان بهزیستی بحث مسئولیت‌های اجتماعی است، افزود: نگهداری از افراد شامل سالمندان، معلولان مزمن کودکان بد سرپرست و… است که در دو بخش مراکز روزانه و شبانه روزی به این افراد خدمت رسانی می‌شود.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از مراکزی است که بحث نگهداری کودکان بی سرپرست در آن بیشتر است در بحث مراکز نگهداری کودکان استان نخست کشور هستیم.
حمایت بهزیستی از ۴ هزار کودک کرمانی
صادق زاده تصریح کرد: ۴ هزار کودک به شکل مستقیم یا به شکل خانه‌های امین توسط بهزیستی حمایت می‌شود؛ تمامی این مراکز به جز شیرخوارگاه به شکل غیردولتی و توسط خیّران اداره می‌شود.
وی تعداد این مراکز را ۶۲ واحد ذکر کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم پدیده کودکان بدسرپرست را با آگاه‌سازی جامعه کنترل کنیم؛ در حال حاضر ۸۷ درصد از بچه‌هایی که در مراکز ما نگهداری می‌شوند بد سرپرست هستند.
وی گفت: در حوزه توانبخشی ۲۳ مرکز در استان کرمان وجود دارد که محل نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن است که قطعاً در این گروه‌ها امکان ترخیص وجود ندارد و افرادی که در این مراکز وجود دارند حدود ۴ هزار نفر اعم از پرسنل و افرادی هستند که به طور شبانه روزی در این مراکز نگهداری می‌شود که می‌طلبد شرایط خاصی در ارتباط با بحث کرونا برای این افراد داشته باشیم.
دریافت ۵ هزار و ۲۵۰ واکسن آنفلوانزا
صادق زاده با اشاره به تدابیر ویژه بهزیستی برای دوران شیوع کرونا یادآور شد: تا امروز درگیری کرونایی که منجر به مرگ شود در مرکز ما وجود نداشت به جز یک فرد که به علت کهولت سن (۹۳ سال) مبتلا و در بیمارستان فوت شد.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان ابراز داشت: یکی از موارد ما بحث واکسیناسیون گروه هدف ما هست با توجه به شرایط کرونا و همزمانی آن با آنفلوآنزا ما ۵ هزار و ۲۵۰ واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌ایم که ۴ هزار و ۳۰۰ واکسن تابه امروز تزریق شده است.
وی ادامه داد: بهزیستی در حوزه رفاه اجتماعی ماده ۵۷ برنامه شش توسعه اقداماتی را در حوزه رفاه اجتماعی انجام داده و تلاش داریم در این موضوع نوآوری ایجاد کنیم که امیدواریم در زمینه سلامت و رفاه اجتماعی همراهی و همگامی شکل بگیرد و شاهد اتفاقات مثبتی باشیم ضمن اینکه در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها پیشنهاد التزام به انجام مشاوره‌های ازدواج دادیم که تصویب شد.
پیشنهاد ۱۰ قانون جدید سلامت اجتماعی به مجمع نمایندگان استان کرمان
وی ادامه داد: در حال حاضر پیشنهاد ۱۰ قانون جدید برای استقرار جامعه سلامت به مجمع نمایندگان استان ارائه کردیم که امیدواریم بتوانیم خلاءهای قانونی در حوزه سلامت اجتماعی و آگاهی جامعه را رفع کنیم.
صادق زاده افزود: یک مرکز هم اندیشی ایجاد کردیم تا افراد نخبه در حوزه اجتماعی دور هم جمع شوند و برای اصلاحات برنامه‌های اجتماعی پیشنهاداتی ارائه دهند، سند سالمندی برای اولین بار توسط همین افراد تدوین شد که هدف این سند آینده نگری جامعه ایرانی است که بدانیم با چه مشکلاتی روبرو خواهیم بود و چه راهکارهایی برای رفع آن‌ها نیاز است.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما توجه به بیانیه گام دوم انقلاب بود که یکی از آنها بحث امید در جامعه و بررسی بیانیه گام دوم و استخراج مسائل حوزه اجتماعی است.
صادقی یادآور شد: کرمان اولین استانی بود که در بحث مسئولیت اجتماعی نشان زرین گرفت و پیشنهاد دادیم تا به صورت یک قانون برای بنگاه‌های اقتصادی تکلیف ایجاد شود که به وضعیت اجتماعی جامعه کمک کنند.
وی افزود: بیش از یک هزار و ۳۰۰ مؤسسه خیریه، مراکز مردم نهاد و … داریم که از کمک‌های مردمی یا از درآمد خود استفاده می‌کنند که در حال حاضر تعدادی از آنها دچار مشکل مالی شدند و بهتر است که این نهادها را با بنگاه‌های اقتصادی پیوند بدهیم ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم مؤسسات و نهادهای مختلف با این مراکز همکاری کنند.
سن اعتیاد بین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین فراوانی را دارد
وی گفت: توجه به معیشت استان توسط پویش‌های مردم نیز یکی از کارهایی بود که اجرا شد و حدود ۵۰۰ هزار بسته معیشتی در بین افراد و گروه‌های هدف بهزیستی توزیع شده خوشبختانه این ارتباط صرفاً تنها برای تأمین نیاز معیشتی مردم نیست بلکه با همکاری سایر نهادها طرح تأمین مسکن یا اجاره خانه به افرادی که نیازمند و دارای فرد یا افراد معلول است.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت: در گذشته عنوان می‌شد که یک درصد از افراد جامعه دچار اختلال روانی هستند و یک درصد از این میزان باید در مراکز نگهداری قرار بگیرند، اما متأسفانه بر اساس آخرین آمار ۱۰.۷ درصد از افراد جمعیت جهان را افراد دارای اختلالات روانی تشکیل می‌دهند که بر طبق آمار زنان ۱۶ درصد بیشتر از مردان هستند.
صادق زاده در خصوص اعتیاد در کودکان و زنان گفت: ماهانه رقم‌های هنگفتی صرف اعتیاد کودکان می‌کنیم ضمن اینکه غالب کودکان سر راهی دچار اعتیاد هستند که ما بیش از هزینه پوشاک آنها باید به این مسأله توجه کنیم.
وی ادامه داد: طبق آمار رسمی در استان کرمان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار معتاد سنتی و صنعتی وجود دارد اما آمارهای غیر رسمی ما ممکن است تا ۴۰۰ هزار نفر هم وجود داشته باشد این در حالیست که سن اعتیاد بین ۱۵ تا ۲۵ سال بیشترین فراوانی را دارد و بعد از آن گروه‌های سنی ۲۵ تا ۳۵ سال قرار دارند.

کد خبر 24994

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد