ما را با ۳۸۶ معتاد متجاهر کرونایی تنها گذاشتند

فردای‌کرمان ـ گروه جامعه: مدیرکل بهزیستی استان کرمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که اعتیاد در استان کرمان وضعیت خوبی ندارد و شیوع در استان ما بیش‌تر از کشور است.

 صادق‌زاده با بیان اینکه شیوع اعتیاد در بین دختران به‌شدت در حال افزایش است و اکثریت نوزادان سرراهی که به پروشگاه برده می‌شوند نیز اعتیاد دارند، از جمع‌آوری ۳۸۶ معتاد متجاهر در ایام کرونایی خبر داد که به گفته‌ی وی، همه مبتلا به کرونا بودند. او اجرای این طرح را در پی وضعیتی دانست که در فلکه‌ی مشتاق شهر کرمان ایجاد و آنجا به پاتوق معتادان تبدیل شده بود. صادق‌زاده گفت که ابتدا، همه برای ساماندهی این معتادان پای کار آمدند اما وقتی جمع‌آوری و به مراکز نگهداری منتقل شدند، بهزیستی تنها ماند با این وجود، کار را ادامه دادند و اکنون یک‌هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر درمان‌شده در مراکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند که نگران ترخیص آن‌ها هستند. مشروح صحبت‌های او را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، عباس صادق‌زاده، ظهر یکشنبه ۲۰ مهرماه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که وضعیت اعتیاد در استان اکنون چگونه است؟ توضیح داد: «اعتیاد وضعیت خوبی در استان ندارد. براساس آمارها، شیوع اعتیاد در استان حدود سه درصد بییش‌تر از کشور است و متاسفانه قبح اعتیاد در جامعه شکسته است. حتی برخی خانواده‌ها که از طریق سیستم مشاوره‌ی ما برای فرزندان‌شان مشاوره‌ی ازدواج می‌خواهند، وقتی می‌پرسیم آیا مشکلی دارد؟ می‌گویند نه، هیچ مشکلی ندارد، فقط کمی اعتیاد دارد که آن هم، طوری نیست! و این، یک مشکل جدی در جامعه است».

او دلیل شیوع بالای اعتیاد در استان را نزدیکی به مرزهای شرقی دانست و گفت: «اگرچه استان ما مرزی نیست اما نزدیکی ما به مرز، تبعاتی را به دنبال داشته که یک مورد آن همین اعتیاد است».

صادق‌زاده افزود: «۸۷ درصد از فرزندان مراکز ما بدسرپرست هستند و بی‌سرپرست نیستند؛ این، آیا دلیلی اساسی‌تر جز اعتیاد دارد؟ خیر. متاسفانه آمار خیلی بالای فرزندان بد و بی‌سرپرست ما به دلیل اعتیاد خانواده‌ها است».

وی در ادامه اظهار کرد: «متاسفانه شیوع اعتیاد در بین دختران جوان به شدت در حال رشد است و بسیاری، از مواد مخدر برای ایجاد زیبایی استفاده می‌کنند. من پیش از این هم گفته‌ام که برخی زنان به حرف آرایشگری که روان‌گردان برای لاغری یا زیبایی پوست به آن‌ها پیشنهاد می‌کند را گوش می‌دهند ولی به پزشکان که می‌گویند این مواد، در زیبایی و طراوت پوست تاثیر ندارد حاضر نیستند گوش بدهند».

مدیرکل بهزیستی استان کرمان همچنین گفت: «ماهانه رقم‌های هنگفتی را در استان، صرف اعتیاد کودکان می‌کنیم. نوزادان سرراهی که در شیرخوارگاه پذیرش می‌کنیم اکثریت دچار اعتیاد هستند. نوزادی چند ماهه که لباس ندارد را اول باید ببریم که اعتیادش درمان شود».

وی افزود: «آمار رسمی که داریم نشان می‌دهد در استان ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر معتاد داریم که سن ۱۵ تا ۲۵ سال بیش‌ترین فراوانی را دارد. البته، یک‌سری آمارهای غیررسمی هم وجود دارد که ممکن است آمار معتادان را تا ۴۰۰ هزار نفر هم تخمین بزند».

صادق‌زاده در ادامه، درباره‌ی ساماندهی معتادان متجاهر در استان گفت: «در مقطعی شاهد حضور معتادان متجاهر در اماکن عمومی بودید که بروز آن از میدان مشتاق بود. برای ساماندهی این وضعیت، جلسات متعددی گذاشته شد که چه بکنیم؟ خیلی از دستگاه‌ها پای کار آمدند، استاندار محترم هم دلسوزانه رصد کردند و دستور دادند که موضوع باید حل شود. اما چون شیوع کرونا بود، اجازه‌ی جمع‌آوری داده نمی‌شد. از طرفی، فشاری وجود داشت تا کاری انجام بدهیم. نیروی انتظامی و شهرداری و شورای هماهنگی مواد مخدر، بهزیستی و دانشگاه علوم‌پزشکی دور هم جمع شدیم و قرار شد معتادان متجاهر را کنترل کنیم. قرار شد با پذیرش ۸۰ معتاد متجاهر کار را شروع کنیم. برای ساماندهی این معتادان به چهار مرکز غربال‌گری، ‌کرونا، قرنطینه و بعد نگهداری نیاز بود. ما در مجموع برای ۲۵۰ نفر ظرفیت نگهداری داشتیم. گفتیم هشتاد نفر از معتادان را ابتدا جمع کنیم اما در همان گام اول، ۳۸۶ نفر وارد اردوگاه ۱۵۰ نفری ما شدند. با این وجود، ما همه را پذیرفتیم. همکاران من واقعا همت کردند. در حالی که قرار بر جمع‌آوری ۸۰ معتاد بود، ۳۸۶ معتاد وارد مراکز ما شدند و بعد از آن هم، همه‌ی دستگاه‌ها رفتند».

صادق‌زاده افزود: «همان روز اول تست کرونای ۱۰۰ درصد آن‌ها مثبت شد که ۵۰ درصد آن قطعی مثبت بود و ۳۶ درصد هم تست منفی کاذب است. وقتی این وضعیت مشاهده شد گفتیم قطعا همه‌ی آن‌ها که تست‌شان منفی شده هم کرونا دارند».

او با بیان اینکه ما با ۳۸۶ معتاد کرونایی در مرکز تنها ماندیم، ادامه داد: «خوشبختانه همه هم درمان شدند».

او اظهار کرد: «در مرحله‌ی بعدی یک‌هزار و ۳۶۰ نفر معتاد متجاهر در استان جمع‌آوری شد و این وظیفه روی دوش بهزیستی ماند و تنها داریم نگهداری می‌کنیم. اردوگاه سپاه بود که آن را تخلیه کردیم. ما یک اردوگاه بیش‌تر نداشتیم اما مجبور شدیم به خاطر کرونا، اردوگاه‌های ماده ۱۵ را به ماده ۱۶ تبدیل کنیم تا بتوانیم این معتادان را تحت پوشش قرار بدهیم».

وی گفت: «در حال حاضر، یک‌هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر که در خیابان آواره بودند و کرونا هم داشتند، درمان شده و در مراکز ما هستند. دل‌مان نمی‌آید ترخیص‌شان کنیم چون کاملا پاک هستند و نگرانیم مجدد به سمت مواد بروند و زحمات هدر برود».

او با بیان اینکه در زمینه‌ی جمع‌آوری معتادان متجاهر، به همراهی دستگاه‌های دیگر نیاز داریم، افزود: «با وجود همه‌ی مشکلات و کمبودهایی که داریم، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مرحله‌ی جدید جمع‌آوری معتادان را نیز انجام دهیم».

وی ادامه داد: «۷۰ درصد معتادان متجاهر یا شغل یا خانواده دارند و فقط ۳۰ درصد از آن‌ها بی‌پناه هستند. دستگاه‌ها باید به ما کمک کنند تا بیش از سه میلیارد تومانی که هزینه شده و زحماتی که همکاران من در این شرایط کرونا کشیده‌اند، هدر نرود».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمان گفت که این معتادان متجاهر همگی مرد بوده‌اند.

ملک‌شاهی اظهار کرد: «تنها مرکز ماده ۱۶ زنان با ظرفیت ۵۰ نفر، در مهرماه پارسال افتتاح شد و ماکسیمم پذیرش آن به ۴۶ نفر رسید. چهار ماه نگهداری و ساماندهی شدند. تعدادی خانواده نداشتند، به خانه‌های بین‌راهی منتقل شدند؛ چون نهایت یک سال باید نگهداری شوند. کرونا که آمد پذیرش ممنوع شد ولی الان خیلی با زنان معتاد متجاهر مشکل نداریم اگر هم موردی نیازمند خدمات باشند از مراکز سرپناه شبانه استفاده می‌کنیم»

همچنین، در بخش دیگری از این نشست، مدیرکل بهزیستی استان کرمان در پاسخ به پرسشی مبنی بر رسیدگی به زنان خیابانی گفت: «چه زنان خیابانی و کارگران جنسی و چه زن‌های خشونت‌دیده‌ی خانوادگی و اجتماعی و چه زنان معتاد که کم هم نیستند، جزو موضوعات اجتماعی هستند و ما از زیر بار مسئولیت آن‌ها شانه خالی نمی‌کنیم. اگر در لیست ماموریت‌های ما اسمی از حمایت و ساماندهی از این گروه نداشته باشیم اما به لحاظ رسالت سازمانی، خود را مسئول می‌دانیم منتها مسائل اجتماعی را نمی‌توان به عهده‌ی یک دستگاه و حتی فقط دولت گذاشت. در دنیا هم ثابت شده که در هر جامعه‌ای که مسائل اجتماعی کنترل شده، نقش مردم خیلی پررنگ‌تر از دولت بوده است».

وی افزود: «اما ما اینجا متاسفانه با دو وضعیت مواجهیم؛ یکی بی‌اعتنایی دستگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی است در حالی‌که همه‌ی دستگاه‌ها باید در این زمینه مسئولیت بپذیرند و  مشکل دیگر، موازی‌کاری است که به‌شدت رواج دارد. بنده بارها گفته‌ام پایان دادن به  موازی‌کاری‌ها خود می‌تواند شروعی برای حل مشکلات باشد».

وی ادامه داد: «ما این گروه از زنان را این‌طور نیست که در خیابان‌ها جست‌وجو و جمع‌آوری کنیم بلکه کسانی که معرفی می‌شوند را در مراکز زنان خشونت‌دیده‌ی اجتماعی نگه‌داری می‌کنیم که در حال حاضر، حدود ۳۰ نفر زندگی کاملا آبرومندانه‌ای در این مرکز دارند و توانمندسازی و مددکاری آن‌ها صورت می‌گیرد».

صادق‌زاده با بیان اینکه تمام تلاش ما بازپیوند این افراد به جامعه است و تاکنون هم نتایج خوبی کسب کرده و سرمان بلند است، اظهار کرد: «مراکز دختران در معرض خشونت هم داریم که با حکم قضایی به این مراکز معرفی می‌شوند؛ بیش از ۸۰ درصد از آن‌ها بازپیوند به جامعه دارند. به عنوان نمونه، دختری را داریم که ۹ نفر در نزاع‌های طایفه‌ای در جنوب و شرق استان به‌خاطر او، کشته شدند که دادگاه او را تبعید و زندان کرد و در آخر، به مرکز ما آمد و اکنون، به خانواده‌ای برگشته و الان دارد زندگی می‌کند».

کد خبر 24915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد