شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن ورزشکاران جانباز و معلول

شهرکرد- ایرنا-شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر باعث شد برخی از رشته‌های ورزشی تعطیل شود و تعدادی از ورزشکاران از جمله ورزشکاران جانباز و معلول چهارمحال و بختیاری برای گریز از گرفتار نشدن به این ویروس نوپدید، خانه‌نشین شوند.

برخی از این ورزشکاران اگر چه دارای مقام و نشان‌های رقابت‌های بین المللی هستند اما اکنون به دلیل شیوع این بیمار مجبور به خانه‌نشینی برای حفظ سلامتی خود هستند.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون به‌علت لزوم تلاش برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، ورزشکاران عضو هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان در خانه تمرین می‌کنند.

حیدر قربان‌پور روز جمعه به‌ مناسبت روز ملی پارالمپیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:هم‌اکنون یک‌هزار و ۲۰۰ ورزشکار جانباز و معلول در این استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۴۰۰ نفر به‌صورت مستمر و سازمان‌دهی و بقیه به‌طور نیمه‌فعال ورزش می‌کنند.

وی افزود: هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان ۲۳ گروه ورزشی زیرمجموعه دارد که تا قبل از شیوع ویروس کرونا ۱۸ مورد آن در چهارمحال و بختیاری فعالیت داشت.

وی یادآور شد: جانبازان قطع عضو و نخاعی، معلولان جسمی و حرکتی با تمامی حالت‌ها و دانش‌آموزان با هوش میانی زیرمجموعه این هیات ورزشی هستند.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ورزشکاران عضو این هیات در سال گذشته هفت نشان کسب کردند که از این تعداد ۲ نشان جهانی و پنج نشان ملی بوده است.

وی گفت: سال گذشته حسین شهباز در فوتبال روی میز به میزبانی اسپانیا و نسرین فرهادی در رشته والیبال نشسته پاراآسیایی نشان‌های نقره جهانی را به خود اختصاص دادند.

قربان‌پور تاکید کرد: علی بیاتی در رشته شنا، زهرا آقایی در رشته وزنه‌برداری و حسین شهباز، محمد امینی و مجید علیدوستی در رشته فوتبال روی میز  توانستند در سطح ملی به مقام‌های برتر دست پیدا کنند.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ورزش معلولان این استان رتبه ۲۳ کشور را دارد.

معصومه محمدی، معلولان زیرپوشش بهزیستی چهارمحال و بختیاری را ۳۲ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۵۷۰ نفر در رشته‌های مختلف ورزشی مختلف و در سه قالب هیات‌های ورزشی ناشنوایان، نابینایان و تشکل‌های معلولان فعالیت گروهی و یا فردی دارند.

وی افزود: معلولان چهارمحال و بختیاری در دو صحرانوردی، تیر و کمان و والیبال نشسته حائز رتبه‌های برتر ملی و بین‌المللی هستند.

محمدی تاکید کرد: معلولان استان سال گذشته هفت قهرمان کشوری را به‌دست آوردند.

وی یادآور شد: سال گذشته سه ناشنوا از استان عضو تیم ملی ناشنوایان شدند و چهار ناشنوا قهرمان یکم و دوم کشوری شده‌اند.

سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: الهه گل‌محمدی از ناشنوایان زیرمجموعه بهزیستی استان در سال‌جاری به‌همراه افراد سالم در رشته دو و میدانی رکورد پرتاب دیسک ایران را زد و مقام نخست کشوری را کسب کرد.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۲ نفر از معلولان زیرمجموعه بهزیستی چهارمحال و بختیاری موفق به کسب رتبه‌های برتر در سطح ملی در رشته‌های ورزشی مختلف شدند.

محمدی گفت: این افراد شامل حسین شهباز، محمد امینی و مجید علیدوستی در رشته فوتبال روی میز، زهرا آقایی در رشته وزنه‌برداری، نسرین فرهادی در رشته والیبال نشسته، علی‌رضا عالی‌پور و پوریا صالحی در رشته دو و میدانی، حسین حسینی و مهدی علیدادی در رشته کشتی آزاد، الهه گل‌محمدی در رشته پرتاب دیسک، مائده نجفی در رشته پرش سه‌گام و میلاد نوریان در رشته تیراندازی موفق هستند.

به گزارش ایرنا، به‌دنبال کسب موفقیت‌های ورزشکاران جانباز، معلول و نابینا در رقابت‌های پارالمپیک، بازی‌های آسیایی و رویدادهای بین‌المللی و توسعه زیرساخت‌های ورزش معلولان در کشورمان و افزایش کمی و کیفی ورزش‌های پارالمپیکی در ایران، شورای فرهنگ عمومی کشور با درخواست کمیته ملی پارالمپیک برای ثبت ۲۴ مهرماه هر سال به‌عنوان روز ملی پارالمپیک موافقت کرد.

همچنین برنامه‌های هفته پارالمپیک در ایران از پنجم تا یازدهم آبان‌ماه سال‌جاری برگزار خواهد شد.

کد خبر 24791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد