۱۰ هزار بیمار اعصاب و روان زیر پوشش بهزیستی چهارمحال و بختیاری هستند

شهرکرد- ایرنا- سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰ هزار و ۷۰۰ بیمار اعصاب و روان با درصد بیماری خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید در استان از خدمات حمایتی بهزیستی استان بهره‌مند هستند.

معصومه محمدی روز شنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون چهار مرکز شبانه‌روزی نگهداری بیماران اعصاب و روان در استان فعال است که از این تعداد سه مرکز ویژه آقایان و یک مرکز ویژه زنان است.

به گفته وی، در این مراکز ۲۸۰ نفر بیمار اعصاب و روان نگهداری می‌شود و تعدادی نیز متقاضی و پشت نوبت بستری در مراکز شبانه روزی اعصاب و روان استان هستند.

وی با اشاره به اینکه، رویکرد سازمان بهزیستی کشور، خانواه محوری است و تمایل به پذیرش بیماران و معلولان جدید در مراکز شبانه روزی وجود ندارد، گفت: نگهداری این افراد در کنار خانواده و دریافت خدمات خانواده محور در اولویت برنامه‌های بهزیستی قرار دارد.

محمدی اظهار داشت: در استان در کنار مراکز شبانه‌روزی فعال، خانه‌های نیمه راهی یا خانه‌های پناهگاهی فعال است که حدود ۱۰ تا ۲۰ نفر از افرادی که پذیرش و خدمات درمانی را در مراکز شبانه‌روزی دریافت کرده‌اند و ترخیص شده‌اند به این خانه‌ها انتقال داده می‌شوند تا از خدمات این خانه‌ها که به صورت خوابگاه فعال هستند، بهره‌مند شوند.

وی گفت: خدمات مددکاری در مراکز روزانه و همچنین هشت تیم سیار در قالب خدمات پزشکی، روان پزشکی، روان‌شناسی و مددکاری، فیزیوتراپی، آزمایش و دارو نیز برای بیماران اعصاب و روان زیر پوشش بهزیستی  ارائه می‌شود.

به گفته وی،  تیم سیار یک یا ۲ نوبت در ماه به همراه پزشک، پرستار، فیزیوتراپ و مدکار به خانه بیماران مراجعه می کنند و خدمات آزمایشی،  ویزیت و دارو را رایگان ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات به بیماران اعصاب و روان با درصد بیماری شدید و خیلی شدید در اولویت قرار دارد، گفت: بیماران اعصاب و روان، دارای بیماری نهفته هستند.

به گفته محمدی،  این بیماران با مصرف دارو و زیرپوشش قرار دادن مراحل درمان، قابل کنترل هستند و به صورت یک فرد عادی و سالم در اجتماعی زندگی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۳۲ هزار معلول در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شدند که از این تعداد ۱۷ هزار معلول مستمری بگیر دائم هستند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

کد خبر 24790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد