لزوم توجه بیشتر به نابینایان؛ مناسب‌سازی معابر چهارمحال و بختیاری در دستور کار است

گروه استان‌ها - نابینایان جامعه از جمله قشر فراموش‌شده‌ای هستند که به حقوق اولیه آن‌ها در جامعه همچون اشتغال و مناسب‌سازی معابر توجه چندانی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، عصای سفید چونان پرچمی است که به نشانه استقلال در دست روشندلان به حرکت می‌آید و آیینه‌ای است که قدرت و نعمت خدایی را به تماشای تامل و تفکر دیگران می‌گذارد.

روز ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۴ مهرماه متعلق به روشندلان است، وجود استعداد و توانایی‌های حیرت انگیز نابینایان در عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و این موضوع به ما ثابت می‌کند که داشتن معلولیت در عضو چشم و بیناییریال دلیل بر محدودیت آدمی در بروز و شکوفایی استعداد و مهارت سایر اعضا و حواس بدن نیست.

امروزه بسیاری از نابینایی‌ها قابل پیشگیری است. علت بروز این معلولیت به عوامل ارثی وغیر ارثی باز می‌گردد که در موارد ارثی می‌توان با انجام مشاوره قبل از ازدواج و در موارد غیر ارثی با رجوع به موقع به پزشک و رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی از این رخداد جلوگیری کرد، چراکه با تحقق شعار "پیشگیری بهتر از درمان است" می‌توان زندگی سرشار از سلامت و نشاط برای خود، خانواده و جامعه به ارمغان آورد.

در این میان مردم جامعه باید در مواجهه با نابینایان به نحوی برخورد کنند که این عزیزان خود را بخشی از جامعه بدانند و به این یقین برسند که هیچ تفاوتی با سایر اعضای جامعه ندارند و باید بدون انزوا مسیر پیشرفت و ترقی را در جامعه، پیش گیرند و بدانند داشتن زندگی پر نشاط و استفاده از امکانات حق آن‌هاست.

بیشتر بخوانید

به علاوه همه این موارد، مسئولین و دولت وظیفه دارند امکانات و تسهیلاتی را در جهت  رفاه معلولین از جمله روشندلان اختصاص دهند تا این افراد در رفاه به پیشرفت و بروز استعدادهای خود بپردازند. همچنین ادارات و سازمان‌های متولی باید در جهت تامین مایحتاج آن‌ها بکوشند و در زمینه اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت اقتصادی نابینایان تلاش و زمینه پیشرفت و تحصیل این عزیزان را مهیا سازند.

معصومه محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از میان ۳۲۰۰۰ معلول تحت پوشش بهزیستی، ۴۳۷۵ فرد نابینا و نیمه بینا ثبت شده است. بر اساس شرایط این معلولین و تعیین شدت نابینایی این افراد، از طریق کمیسیون پزشکی به تعدادی از این افراد مستمری ماهیانه تعلق می‌گیرد که اولویت با سرپرستان خانوار است.

وی افزود: به علاوه در استان حدود  ۹۰ نفر دانشجوی نابینا داریم که در هر مقطع دانشگاهی و در هر نوع دانشگاه، هزینه دانشجویی دریافت می‌کنند و همچنین به دانش‌آموزان نابینا هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های ایاب و ذهاب تعلق می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بحث مسکن معلولین که اولویت با خانواده‌های دارای دو عضو نابینا و افراد در مناطق محروم است، سازمان بهزیستی پشتیبان این عزیزان است.

وی در ادامه در مبحث مناسب سازی معابر و مسیرها، تصریح کرد: مناسب‌سازی معابر ویژه معلولین در دستور کار است و یکی از اهداف در دست اجرای سازمان بهزیستی بشمار می‌آید.

محمدی گفت: برای اجرایی شدن طرح مناسب‌سازی معابر، کمیته مناسب‌سازی معابر با ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده که بهزیستی به عنوان دبیرخانه این کمیته، مصوبات را پیگیری و اجرا می‌کند که سنگ فرش کردن تعدادی از پیاده‌روها در مرکز استان و گویا کردن اتوبوس‌های سطح شهر از جمله این اقدامات بوده است.

وی بیان داشت: بحث اشتغال نابینایان و معلولین از جمله مهمترین دغدغه‌های سازمان بهزیستی است، دستگاه‌های دولتی موظف هستند ۳ درصد از ظرفیت استخدامی خود را به افراد معلول اختصاص دهند که ادارات باید توجهی ویژه به این افراد داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد: به علاوه استخدامی ادارات دولتی، سازمان بهزیستی با در نظر گرفتن تسهیلات ۴ درصدی در جهت اشتغال‌زایی برای این افراد قدم برداشته است، این تسهیلات به افراد معلول، خانواده هایشان و یا فرد کارآفرینی که تصمیم بر مشغول به کارکردن معلولین داشته باشد و یا اینکه جمعی از معلولین به صورت گروهی در غالب تعاونی اقدام به ایجاد کسب و کار کرده باشند، تعلق می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در طرح اشتغال‌زایی کارآفرینان برای معلولان، فرد کارآفرین می‌تواند با بکارگیری ۱ تا ۴۰ معلول با قانون اداره کار و بیمه اداره کار و دریافت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد به ازای هر فرد اقدام به کارآفرینی کند که در سال گذشته استقبال افراد از این طرح بسیار بالا بوده است.

اقدامات دستگاه‌ها و ادارات متولی در زمینه حقوق نابینایان بر کسی پوشیده نیست اما برای آنکه حقوق اولیه این قشر در جامعه رعایت شود، عزمی جدی برای مسئولان نیاز است تا مسائلی همچون اشتغال، مناسب‌سازی معابر و ... برای روشندلان  حل شود.

کد خبر 24788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد