سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کودکان و نوجوان، زمینه تلفیق اجتماعی و شامل‌سازی افراد دارای معلولیت را فراهم کرده است

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مناسب‌سازی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کودکان و نوجوان زمینه تلفیق اجتماعی و شامل‌سازی افراد دارای معلولیت را فراهم کرده است، گفت: امسال برای اولین‌بار آثار برای افراد نابینا به صورت شرح صحنه audio description صورت گرفته است. 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور همزمان با آغاز سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کودکان و نوجوان بر مناسب‌سازی فرهنگی و اجتماعی جهت حضور افراد دارای معلولیت تاکید کرد و گفت: مناسب‌سازی این جشنواره، زمینه تلفیق اجتماعی و شامل‌سازی افراد دارای معلولیت را فراهم کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مناسب‌سازی فقط به صورت فیزیکی در معابر، خیابان‌ها و مبلمان شهری نیست، تصریح کرد: مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری برای افراد دارای معلولیت در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به حضور یکهزار و ۶۰۰ فرد دارای معلولیت در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان اصفهان، عنوان کرد: سال گذشته برنامه‌ریزی لازم برای مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت برای حضور در جشنواره صورت گرفت و تلاش شد کودکان دارای معلولیت بینایی و شنوایی و حتی کودکانی که دارای اختلال اتیسم هستند، بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

قبادی‌دانا، ادامه داد: در طول برگزاری سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوان گروه رابطین ناشنوایان برای حضور در سکانس‌های اختصاصی افراد دارای معلولیت شنوایی حضور فعال داشتند و همچنین برای سانس‌های اختصاصی افراد دارای معلولیت بینایی گروه دوبله حضور فعال داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور حضور فعال انجمن‌های ویژه افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی سینماهای میزبان و بهره‌مندی از رابط ناشنوایان برای مناسب‌سازی کارگاه‌ها به زبان اشاره را از اقدامات خوب جشنواره در سال گذشته برشمرد و گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا این جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کودکان و نوجوان استفاده و بهره‌مندی همه کودکان از آثار است سعی شده امسال مناسب‌سازی به صورت زیرنویس و در برخی سکانس‌های به زبان اشاره صورت پذیرد؛ همچنین امسال برای اولین‌بار آثار برای افراد نابینا به صورت شرح صحنه audio description صورت گرفته است. 

قبادی‌دانا، انتشار اخبار جشنواره در قالب گزارش‌های تصویری همراه با زبان اشاره برای استفاده افراد دارای معلولیت شنوایی همزمان با روز جهانی عصای سفید را یکی از اقدامات خوب این جشنواره عنوان کرد و گفت: اینگونه فعالیت‌ها در جشنواره‌های سینمایی ایران و منطقه آغازی برای فرهنگسازی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان از متولیان و مسئولین اجرای سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کودکان و نوجوان به سبب به رسمیت شناختن جامعه معلولان و مناسب‌سازی آثار تقدیر و تشکر کرد و یادآور شد: این مهم ارتقاء فرهنگی اجتماعی افراد دارای معلولیت را به همراه دارد.

گفتنی است بر اساس اعلام علیرضا تابش دبیر این جشنواره دو فیلم «شماره ۲۹» و خداحافظ سینما در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به صورت مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت شنوایی و بینایی به صورت آنلاین اکران می شود.

افراد دارای معلولیت می توانند طبق جدول زیر از طریق سایت های فیلیمو ، تیوا و نماوا به صورت آنلاین به تماشای این فیلم ها بنشینند.

پایگاه اطلاع رسانی جشنواره: https://icff.ir

برنامه جشنواره کودکان

کد خبر 24786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =