گناباد | از دو هزار و ۱۶۳ معلول زیرپوشش بهزیستی گناباد ۲۹۹ نفر را نابینایان تشکیل می‌دهند

رییس اداره بهزیستی گناباد اشتغال و مناسب سازی معابر شهری برای تردد را مهمترین مشکلات و دغدغه نابینایان این شهرستان ذکر کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی،علی آراسته به مناسبت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) ضمن اعلام این مطلب گفت: نابینایان و کم بینایان که تعدادی از آنان سرپرست خانوار هستند به دلیل این ناتوانی برای امرار معاش خود و خانواده با تنگناهایی مواجهند و نیازمند یاری مسوولان دستگاههای اجرایی و بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشند.

وی با بیان اینکه پرداخت مستمری ماهانه و کمک توان بخشی توسط اداره بهزیستی به نابینایان جوابگوی نیاز آنان نیست، افزود: اشتغال مهمترین اولویت این قشر است و دستگاههای اجرایی باید در مشاغلی نظیر جوابگویی به تلفن که امکان استفاده از نابینایان وجود دارد از توان آنها بهره بگیرند.

رییس اداره بهزیستی گناباد ادامه داد: توانمندسازی اجتماعی معلولان و خانواده ها جز با توانمندسازی اقتصادی محقق نمی شود و  تحقق این مهم نیازمند حضور معلولان و نابینایان در جامعه است و باید از توان افراد معلول و نابینا به فراخور توان در بخشهای مختلف استفاده شود.

وی گفت: براساس قانون باید سه درصد سهیمه استخدامی دستگاههای اجرایی به معلولان و نابینایان اختصاص یابد ولی این مهم در گناباد به نحو مطلوب مورد توجه قرار نگرفته است. آراسته افزود: با وجود اقدامات متولیان مربوطه، وضعیت معابر شهری گناباد برای تردد معلولان و نابینایان مطلوب نیست و نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط است.

وی ادامه داد: میزان تسهیلات اشتغال زایی ویژه معلولان و نابینایان و زنان سرپرست خانوار گناباد از ۳۰ میلیارد ریال در سال گذشته به ۵۹ میلیارد ریال طی امسال افزایش یافته است و محدودیتی در پرداخت این تسهیلات وجود ندارد و از مجموع این میزان ۲۵ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و کمکهای بلاعوض ۴۰ میلیون ریالی مشاغل خرد و بیمه سهم کارفرما به کارفرمایانی که از نابینایان در واحدهای خود بهره گیرند از دیگر اقدامات حمایتی این بخش برای نابینایان و کم بینایان به شمار می‌رود.

وی افزود: به ازای هر معلول و نابینا و مددجوی بهزیستی گناباد ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌شود. آراسته همچنین از بهره برداری بخش کتابخوانی ویژه نابینایان همزمان با روز جهانی عصای سفید در کتابخانه امام رضا (ع) آستان قدس رضوی در گناباد خبر داد و گفت: در این مکان ۴۰۰ جلد کتاب با خط بریل و صوتی برای استفاده این قشر وجود دارد.

۲۴ مهر مصادف با ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است.از دو هزار و ۱۶۳ معلول زیرپوشش بهزیستی گناباد ۲۹۹ نفر را نابینایان تشکیل می‌دهند و از تعداد افراد نابینا ۲۰۷ نفر مرد و بقیه زن هستند.از مجموع نابینایان گنابادی ۲۱۹ تن دارای نابینایی خفیف و متوسط و ۸۰ نفر با نابینایی شدید یا مطلق هستند.

مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

کد خبر 24761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد