۱۸ نهاد مسئول بازگشت به زندگی معتادان متجاهرند

بازگشت معتادان متجاهر به زندگی عادی در گرو تصمیم و همکاری ۱۸ نهاد است که به نظر می‌رسد پس از گذشت سال‌ها هنوز در مرحله اول، توقف کرده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از میزان، عنوان «معتاد متجاهر»، به فرد معتادی اطلاق می‌شود که با وجود بستر مناسب برای درمان و وجود همه امکانات، حاضر به ترک مواد مخدر نشده است. در چنین شرایطی فرد به مراکز درمان اجباری ارجاع داده می‌شود.
 
روند بازگشت یک معتاد متجاهر به زندگی عادی از جمع آوری آن‌ها از سطح شهر آغاز و با اسکان، بازپروری، آموزش و حمایت‌های شغلی پایان می‌باید.
 
این مسیر نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلفی است، اما در سال‌های اخیر تنها تعداد کمی از این معتادان متجاهر این روند را به سلامت طی کرده و تصمیم گیری برای بیشتر این افراد، در نهادی‌های مربوطه، هنوز اندر خم یک کوچه مانده است؛ به طوریکه به زنان که بخشی از این معتادان متجاهر هستند توجه کافی نشده و جمع آوری و اسکان نیز انجام نمی‌شود.
 
بر اساس اعلام نیروی انتظامی، ده الی ۱۵ هزار معتاد متجاهر تنها در پایتخت زندگی می‌کنند که حدود هزار نفر از آنان را زنان معتاد متجاهر تشکیل می‌دهند. 
 
وظیفه جمع آوری معتادان متجاهر، بر عهده نیروی انتظامی است، اما نهادهای بسیاری در امر بازپروری آن‌ها دخیل هستند.
 
۱۸ نهاد مسئول بازگشت به زندگی معتادان متجاهرند
امین شاهرخی مدیر کل سازمان بهزیستی استان تهران در باره مسئولیت ۱۸ نهاد به میزان گفت: پلیس این افراد را جمع آوری می‌کند، آن‌ها در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ بهزیستی درمان می‌شوند. همچنین در این مراکز برای دو دوره سه ماه مستقر می‌شوند که در این ۶ ماه باید زمان آن‌ها به درستی استفاده شود.
 
وی افزود: پس از بازپروری، سازمان فنی و حرفه‌ای باید برای آن‌ها در این مدت، دوره آموزشی برگزار کند. سپس سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های دولتی باید با ایجاد اشتغال و حمایت از کارآفرینان این عرصه، به بازگشت بهبودیافتگان به زندگی عادی کمک کنند.
 
شاهرخی اظهار کرد: اگر این روند اجرا شود، این افراد پس از مدتی به زندگی عادی باز می‌گردند و دوباره به دام اعتیاد نمی‌افتند و به مرور زمان از تعداد آن‌ها کاسته شود.
 
پلیس پایتخت بارها اعلام کرده است ظرفیتی که برای ساماندهی معتادان متجاهر زن در تهران ایجاد شده بود تکمیل شده، اما با این حال معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری به میزان می‌گوید: شهرداری بارها اعلام کرده ظرفیت این مراکز کافی است. همچنین در بازدیدهایی که از شلترها داشتیم پذیرش این زنان را بررسی کردیم.
 
اما سوال اینجاست در صورتی که تعداد زنان معتادان متجاهر زن در تهران بیشتر از ظرفیت موجود است، چگونه ادعا می‌شود به ظرفیت بیشتری برای ساماندهی این افراد نیاز نیست و تکلیف این زنان در روزهای سرد پاییزی چیست؟
 
بیشتر بخوانید:
کرونا، روند جمع‌آوری معتادان را متوقف نکرد
 
زنان معتادان متجاهر جمع آوری نمی‌شوند
سرهنگ عبدالوهاب حسوند رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با میزان گفت: تعداد معتادان متجاهر خانم در شهر تهران، به هزار نفر می‌رسد.
 
وی افزود: سازمان بهزیستی استان تهران مرکزی با ظرفیت ۵۰۰ نفر ایجاد کرد که با تلاش پلیس، این افراد از سطح شهر جمع آوری شده و در این مرکز اقامت گرفتند.
 
این مقام انتظامی ادامه داد: تمام ظرفیت ۵۰۰ نفری این مرکز پر شده و در حال بازپروری هستند، اما هنوز تعداد ۵۰۰ نفر دیگر در خیابان‌ها شب را صبح می‌کنند.
 
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در کنار جمع آوری معتادان متجاهر مرد، زنان نیز توسط پلیس جمع آوری می‌شوند، گفت: نهادهای مربوطه قول ایجاد ظرفیت داده اند، اما از آنجایی که هنوز محلی برای اسکان آن‌ها در نظر نگرفته شده است، جمع آوری آن‌ها توسط پلیس متوقف شده است. 
 
به نظر می‌رسد داستان ساماندهی معتادان متجاهر علی الخصوص زنان که نیازمند همکاری ۱۸ دستگاه است، سر دراز دارد که نیازمند مدیریت و برنامه ریزی هر چه بهتر  ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مسئول مستقیم این امر است.

کد خبر 24754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد