پیشوا|مستند تلویزیونی توانمند سازی والدین در بلوغ و نوجوانی ساخته شد

همزمان با هفته گرامیداشت سلامت روان، مستند تلویزیونی توانمند سازی والدین در بلوغ و نوجوانی توسط حوزه پیشگیری اداره بهزیستی و با مشارکت موسسه ترنم یاری و حامی پیشوا ساخته شد. 

عنوان این مستند، توانمند سازی والدین در بلوغ و نوجوانی است که بر اساس کتاب آموزش والدین و توانمند سازی خانواده در بلوغ و نوجوانی با نویسندگی آسیه نوری روند آماده سازی آن طی شده است.

کارشناس این مستند درباره چگونگی پیدایش ایده ساخت آن، گفت: مسئله ای  که روزی همه پدر ها و مادرها با آن مواجه خواهند شد این است که روزی چشم باز می کنند و می بینند که کودکشان پا به دوره نوجوانی گذاشته و دیگر کودک دیروز نیست.

آسیه ملک دار تصریح کرد:  این اتفاق هم می تواند خوشایند باشد و هم نباشد؛ هم غرور آفرین و هم می تواند آغاز یک دلواپسی باشد چه برای نوجوان وچه برای والدین او، بلوغ و نوجوانی یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها محسوب می شود.

وی افزود: پژوهش های بسیاری نشان داده است نوجوانی افراد تا حد زیادی می تواند پیش بینی کننده موفقیت، کفایت و بهزیستی در بزرگسالی باشد و نوجوانانی که نتوانند  این دوره را باسازگاری پشت سر بگذارند در بزرگسالی نیز مشکلات روان شناختی، ارتباطی و اجتماعی  را تجربه خواهند کرد. 
 
ملک دار در ادامه بیان داشت: اگر چه نقش خانواده در دوران های رشد بی بدیل و انکار ناپذیر است و آگاهی، بینش و اقتدار مناسب آن می تواند نوجوانی و بلوغ را دورانی سرشار از خاطرات خوب برای نوجوان رقم بزند و یا در نقطه مقابل به دلیل عدم بینش والدین و یا غفلت از نیازهای این دوره نوجوان و یا تعارض هایی که بین خود والدین وجود دارد می تواند نوجوانی را تبدیل به یک مرحله پر از آسیب و کشمش و فرو رفتن در آسیب هایی همچون اعتیاد، بزهکاری، ازدواج های زودرس ناموفق و ارتباط های جنسی خارج از چارچوب  بکشاند. 

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی پیشوا در ادامه اظهار کرد: خانواده مسلما در این مهم به تنهایی نمی تواند این بار سنگین را به دوش بکشد و این جاست که با احترام به نقش اصیل  و بی بدیل خانواده نهادهای دیگری که  به نوعی با این دغدغه مشترک دست و پنجه نرم می کنند  به کمک خانواده ها آمده اند تا با تزریق آگاهی صحیح، مهارت های لازم را با کمک خانواده به نوجوان بدهند. 

ملک دار گفت: این مستند با هدف افزایش سواد سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و آموزش به والدین به معنای شیوه صحیح و کارآمد ارتباط با نوجوان تولید شده است.

وی افزود: در واقع این آموزش هم جنبه پیشگیرانه دارد و هم جنبه درمانی که می تواند گستره وسیعی ازمسایل خانواده را همچون اعتیاد و ترک تحصیل را در مورد نوجوان مدیریت کند. 

این کارشناس در ادامه بیان داشت: والدین با برقراری یک ارتباط عاطفی مناسب با نوجوان و همچنین استفاده از روش های تشویقی و تنبیهی درست و متناسب با سن نوجوان، فرزندان خود را مدیریت می کنند و از دعوا وکشمکش دائمی و جنگ قدرت دوری کنند که در این مستند به تفصیل به آن پرداخته شده است.

 کارگردان این مستند در توضیح اثر خود، گفت: با توجه به همه گیری  کووید ۱۹ و محدودیت های موجود در خصوص آموزش های حضوری، فیلم پیشگیرانه و آموزشی توانمند سازی والدین در نوجوانی در  دو لوکیشن دانشگاه علمی- کاربردی و بخشداری جلیل آباد پیشوا به مدت سی دقیقه  با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی ساخته و آماده نمایش شد.

کارشناسی این مستند به عهده آسیه ملک دار و محبوبه زرین قلم بود که با کارگردانی سید محمد حسینی، فیلمبرداری و تدوینگری سجاد کریمی منش تولید شد و هستی محقق هم منشی صحنه این مستند سی دقیقه ای بود.

گفتنی است، همین عوامل در ماه های آغازین سال جاری هم فیلم مستند مهارت های زندگی را ساخته و تحویل جامعه علمی استان تهران کرده بودند.

کد خبر 24748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد