پیام اصلی روز عصای سفید شنیدن صدای روشندلان و درک مطالبات برحق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم، پویا و شکوفا است

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: از جمعیت ۲۴هزار و ۵۰۰ معلول زیر پوشش این اداره کل ۱۱ درصد معادل ۲هزار و ۶۹۶ نابینا و کم بینا از خدمات بهزیستی این استان بهره مند هستند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان  محبوبه دهقانی روز پنجشنبه ضمن تبریک  ۱۵ اکتبر (۲۴مهر) روز جهانی نابینایان و عصای سفید گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده،بیماری‌هایی از جمله آب مروارید، عوامل ژنتیکی و مادرزادی از جمله مهمترین عوامل نابینایی و کم بینایی در استان بوشهر شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پیام اصلی روز عصای سفید شنیدن صدای روشندلان عزیز و درک مطالبات برحق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم و پویا است، روزی است که به همه ما انسان‌های سالم یادآوری می‌کند شهروندانی هستند که با ایجاد برخی موانع و سد معبرها از سوی جامعه، استقلال از آنها گرفته می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: روز عصای سفید و سایر مناسبت‌های مربوط به جامعه معلولان ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه را به ما یادآوری می‌کند.

دهقانی تاکید کرد: با توجه به توانمندی و قابلیت جامعه افراد دارای معلولیت بویژه نابینایان و کم بینایان امروز این قشر نیازی به ترحم جامعه ندارند بلکه تنها به احترام و توجه جامعه نسبت به حقوق آنها نیاز دارند.

وی اضافه کرد: باید پذیرفت افراد معلول قبل از اینکه معلول باشند انسان و دارای توانمندی‌هایی هستند که باید آنها را باور کرد و به آنها احترام گذاشت.

دهقانی گفت: اداره کل بهزیستی استان بوشهر با وجود محدودیت اعتباری نهایت تلاش خود را برای تامین نیاز جامعه نابینایان و کم بینایان در بخش تامین وسایل کمک توان‌ بخشی از جمله عصای سفید، درشت‌نما، ساعت گویا و دستگاه تایپ بریل را دارد اما حضور و استفاده از کمک خیران در این بخش ضروری است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بالا بودن هزینه درمان، گرانی برخی وسائل مورد نیاز از جمله لنز و حمایت نکردن بیمه ها در برخی بخش‌های درمانی از جمله مهمترین مشکلات نابینایان در استان بوشهر به شمار می‌رود.

دهقانی اظهار کرد: جامعه نابینایان و کم بینایان استان بوشهر با وجود همه استعدادهای ورزشی که دارند اما از کمترین امکانات در این بخش برخوردار هستند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: نابینایان و کم بینایان از فرهیخته ترین گروه‌های زیر پوشش بهزیستی هستند با این وجود همچنان اشتغال از جمله مهمترین مشکلات این قشر ازجامعه است. که ان شااله  با تدبیر دولت و عملی شدن ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، یعنی به کار گیری و جذب حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه های دولتی و عمومی مشکلات این عزیزان تا حدودی مرتفع گردد.

وی همچنین بر ضرورت همکاری خیرین برای تامین وسایل کمک توان بخشی ، درمان وکمک به وسایلی از جمله تبلت و گوشی جهت کمک به آموزش دانش آموزان نیازمند در این شرایط بحرانی  تاکید کرد.

کد خبر 24736

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد