۱۱ درصد معلولیت‌ها در اردبیل نابینایی و کم بینایی است

معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل گفت: ۱۱ درصد معلولان استان اردبیل را افراد نابینا و کم بینا تشکیل می‌دهند که به نسبت میانگین کشوری دو درصد پائین‌تر هستیم.

ولی یعقوبی ۲۴ مهرماه در مراسم روز عصای سفید در اردبیل اظهار کرد: براساس بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی بیش از ۲ هزار و ۳۹۴ روشندل در استان شناسایی شده و از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.
وی با بیان اینکه اکثر نابینایان تحت پوشش بهزیستی بوده و از حمایت‌های این سازمان استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: در مقایسه با سایر استان‌ها میزان معلولیت نابینایی و کم بینایی در استان دو درصد پائین‌تر از متوسط کشوری است و در این استان از کل معلولان ۱۱ درصد نابینا و کم بینا هستند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل به برنامه‌های مشاوره و پیشگیری در کاهش معلولیت‌ها اشاره کرد و گفت: طرح‌های خوبی در این زمینه در حال اجراست که ارائه مشاوره‌های قبل از ازدواج، ژنتیک و همچنین طرح غربالگری بینایی از جمله آنهاست که تلاش می‌شود از وقوع معلولیت‌ها و تشدید آنها جلوگیری شود.
یعقوبی هزینه ارائه این خدمات را برای گروه‌های کم درآمد رایگان اعلام و تصریح کرد: ۷۸ هزار کودک سه تا ۶ سال در قالب طرح غربالگری بینایی مورد سنجش قرار گرفته‌اند تا کودکانی که دچار تنبلی چشم هستند برای مداوا به مراکز بیمارستانی ارجاع داده شوند.

۱۸ حمایت تخصصی و معیشتی از معلولان در اردبیل


معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست، بلکه بسیاری از معلولان توانایی خود را در عرصه تحصیل و ورزش نشان دادند، گفت: در بین افراد نابینا و کم بینا نیز چهره‌های موفقی را در عرصه‌های علمی و ورزشی شاهد هستیم که نمونه آن کاپیتان تیم گلبال کشورمان است که در عرصه‌های پارالمپیک خوش درخشیده است.
یعقوبی ادامه داد: خدمات ما به جامعه معلولان به ویژه نابینایان و کم بینایان معیشتی براساس تشخیص مددکاران و پرداخت کمک هزینه در این حوزه براساس بعد خانوار است.
وی افزود: خدمات تخصصی ما شامل آموزش خط بریل و تامین تجهیزات توانبخشی و حرفه‌آموزی نابینایان و کم بینایان است که به صورت رایگان ارائه می‌شود.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل این حمایت‌ها را بیش از ۱۸ مورد اعلام و تصریح کرد: به دنبال تصویب قانون جامع حمایت از معلولان بسیاری از خدمات ارائه شده حمایتی – معیشتی و تخصصی برای معلولان به ویژه نابینایان و کم بینایان با همکاری دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

۵۳ درصد دستگاه‌های دولتی قابل دسترس برای معلولان هستند


یعقوبی به ماده ۲ قانون جامع حمایت از معلولان اشاره و اظهار کرد: مناسب‌سازی اماکن عمومی و تسهیل دسترسی در این فضاها مورد توجه جدی است که در ۵۳ درصد دستگاه‌های دولتی امکان دسترسی به ارائه خدمات برای معلولان فراهم شده است.
وی با قدردانی از همکاری شهرداری در اجرای پازل ویژه معلولان و فعالیت کمیته مناسب‌سازی بیان کرد: در حوزه اشتغال سه درصد استخدام‌ها به معلولان اختصاص یافته که در سال‌های اخیر همه این سهمیه‌ها مورد مراعات قرار گرفته ولی استخدام‌های دولتی جوابگوی مطالبه معلولان و نابینایان نیست.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اردبیل بیان کرد: در کنار پرداخت تسهیلات اشتغال ارزان قیمت سازمان بهزیستی با پرداخت حق بیمه به حساب کارفرمایان سعی می‌کند فرصت اشتغال این افراد را در واحدهای تولیدی و صنعتی بخش خصوصی فراهم کند.
یعقوبی افزود: عصای سفید در حقیقت چراغ راهنما برای نابینایان محسوب می‌شود و بهتر است تک تک افراد جامعه به ویژه رانندگان با مشاهده عصای سفید به حق و حقوق آنها احترام قایل شوند.

کد خبر 24729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد