در رسانه| شناسایی ۵۱۰۰  روشندل در استان همدان

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان از شناسایی ۵۱۰۰ روشندل در استان همدان و انجام ۲۰ مورد عمل کاشت حلزون طی ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه تعداد نابینایان شناسایی‌شده در استان همدان بالغ‌بر پنج هزار و ۱۰۰ نفر است، گفت: ۶۵ درصد از این تعداد را مردان و مابقی را زنان تشکیل داده و ۶۷ درصد آن‌ها در شهرها ساکن هستند.

روز جهانی نابینایان در دل خود دنیایی از نگفته‌ها دارد که اگر ساعت‌ها از این دنیای روشندلانه صحبت کنیم، بازهم کم است؛ دنیایی که در آن به‌واسطه ندیدن‌ها یا کم دیدن‌ها، لازم است تا ما مسئولان چشم بینایی باشیم برای کاهش کمبودها.

با توجه به نزدیکی به روز نابینا و البته روز ناشنوا، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با سیاوش رهبر، سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

** نخبگان زیادی در جامعه نابینایان استان همدان وجود دارد

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اجتماعی سپهرغرب با بیان اینکه شعار روز جهانی نابینایان «ارتباط مؤثر جامعه؛ زمینه‌ساز توانمندی نابینایان» است، عنوان کرد: تعداد افراد نابینا در جهان بالغ‌بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر است و در ایران بیش از ۶۵۰ هزار نفر دارای اختلالات بینایی‌اند که ۱۳۰ هزار نفر آن‌ها را نابینایان مطلق تشکیل می‌دهند.

سیاوش رهبر با بیان اینکه ۹۰ درصد نابینایان در کشورهای درحال‌ توسعه زندگی می‌کنند، گفت: ۸۰ درصد نابینایان بالای ۵۰ سال سن دارند.

وی با اشاره به اینکه رتبه ایران به سبب نابینایی در بین سایر کشورها شانزدهم بوده، افزود: این امر به سبب میزان تصادفات و البته وقوع جنگ تحمیلی افزایش یافته است.

رهبر ادامه داد: در کشور تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر نابینا شناسایی شده که از این تعداد ۱۶۰ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی قرار دارند، یعنی حدود ۱۱ درصد از جامعه معلولین را نابینایان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تعداد نابینایان شناسایی‎شده در استان همدان بالغ‌بر پنج هزار و ۱۰۰ نفر است، گفت: ۶۵ درصد از این تعداد مردان را و مابقی را زنان تشکیل داده و ۶۷ درصد آن‌ها در شهرها ساکن هستند.

این مقام مسئول با تأکید بر آنکه نخبگان زیادی در جامعه نابینایان استان همدان وجود دارد، از ایجاد مسکن برای چندمعلولیتی‌ها، کمک‌های موردی، کمک‌هزینه‌هایی جهت مناسب‌سازی شهری، پرداخت مستمری‌ها، کمک‌هزینه خدمات پزشکی، کاردرمانی، بینایی‌سنجی، اعطای وام‌های خوداشتغالی، بیمه‌های درمانی، کمک‌هزینه تحصیلی دانشجویی و دانش‌آموزی، کمک‌هزینه ایاب و ذهاب، اعطای وسایل کمک‌توان‌بخشی مثل عصا و نرم‌افزارهای خاص به‌صورت رایگان و دیگر خدمات ارائه‌شده به افراد نابینا و کم‌بینا نام برد.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه تعداد خانوار مستمری‌بگیر از بهزیستی استان همدان برابر هفت هزار و ۹۳۶ مورد است، عنوان کرد: حدود هشت هزار و ۱۰۰ خانوار نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها کمک‌هزینه دریافت می‌کنند.

** انجام ۲۰ مورد عمل کاشت حلزون طی ۶ ماهه نخست سال جاری

این مقام مسئول در ادامه گفت‌وگو با بیان آنکه ناشنوایی یک معلولیت پنهان است، مطرح کرد: ۲۵ درصد ناشنوایی پنهان، ۵۰ درصد ژنتیکی و ۲۵ درصد آن در پی بیماری‌هایی همچون زردی، مشکلات مادر در حین بارداری و یا زایمان و غیره پدید می‌آید.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه تعداد معلولین در کشور نزدیک به یک میلیون و ۵۴۵ هزار نفر است، گفت: از این میزان ۲۳۸ هزار نفر یعنی در حدود ۱۵ درصد آن‌ها دارای معلولیت شنوایی هستند.

وی با اشاره به این موضوع، ادامه داد: در استان همدان جمعیت معلولان زیر پوشش بهزیستی برابر ۴۹ هزار و ۸۵۰ نفر است که از این تعداد در حدود ۶ هزار و ۱۵۰ نفر آن‌ها را ناشنوایان تشکیل می‌دهند.

رهبر در ادامه سخنان خود با تصریح بر آنکه از این میزان ۶۰ درصد را مردان و ۴۰ درصد را بانوان تشکیل داده‌اند، مطرح کرد: استان همدان به‎لحاظ اختلال شنوایی دارای رتبه هفدهم در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه استان همدان در زمینه اختلال شنوایی در میانه جدول و رتبه هفدهم قرار دارد، گفت: ازنظر شیوع این اختلال در کشور از هر ۱۰ هزار نفر، ۳۶ نفر و در استان ما ۲۱ نفر اختلال ناشنوایی دارند.

این مقام مسئول بالاترین میزان اختلال شنوایی را مربوط به استان‌های خراسان جنوبی، گلستان، قزوین و فارس دانست و افزود: کمترین میزان این اختلال نیز در استان‌های البرز، تهران و آذربایجان غربی گزارش شده است.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان ادامه داد: ازجمله خدماتی که در راستای کاهش اختلالات شنوایی و مشکلات پس از آن از سوی سازمان بهزیستی درپیش گرفته شده است، می‌توان به اجرای طرح غربالگری شنوایی برای کودکان متولدشده تا سه سال اشاره کرد.

رهبر با بیان آنکه در این زمینه بیمارستان‌ها با ما همکاری دارند، بیان کرد: دو مرکز شنوایی‌سنجی دولتی، یکی مستقر در بیمارستان بهشتی و یکی دیگر در دفتر معاونت توان‌بخشی بهزیستی استان همدان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه دو مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی نیز برای افراد زیر ۱۵ سال با ظرفیت ۱۲۰ نفر در استان همدان فعالیت دارند، گفت: خدمات از راه دور را در دوران شیوع ویروس کرونا در این زمینه درپیش گرفتیم.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان یادآور شد: یک مرکز تربیت شنیداری و دو تشکل فعال در حوزه ناشنوایی هم‌اکنون فعال ‌هستند.

وی با تصریح بر اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری کاشت حلزون برای ۲۰ نفر انجام شده است، اظهار کرد: تحویل ۴۷۴ مورد سمعک، ۴۵ مورد قطعات کاشت حلزون و اعطای وام پنج تا ۶ میلیون تومانی از دیگر خدمات ارائه‌شده برای افراد دارای اختلال شنوایی در استان همدان است و خوشبختانه درحال حاضر فرد پشت نوبتی برای کاشت حلزون نداریم.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه اتفاق خوبی نیز که طی روز جهانی ناشنوایان افتاد توافق بر سر زبان اشاره ایرانی بود، عنوان کرد: تفاهم‌نامه زبان اشاره ایرانی به‌عنوان زبان اشاره مورد وثوق و حمایت همه تشکل‌های ناشنوایان، بین انجمن خانواده ناشنوایان ایران، شبکه ملی سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن ملی زبان اشاره ایرانی امضا و با این روند از پراکندگی‌ها کاسته شد.

خبرنگار-شکیبا کولیوند

کد خبر 24679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد