در رسانه| نگاه ترحم‌آمیز بزرگ‌ترین مشکل نابینایان است

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان گفت: نگاه ترحم‌آمیز مردم بزرگ‌ترین مشکل نابینایان است و همین موضوع باعث شده بسیاری از افراد نابینا نتوانند به راحتی در جامعه حضور یابند.

سیاوش رهبر روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی نابینایان افزود:  پذیرش نشدن اجتماعی نابینایان، بیشتر از مناسب سازی فضای فیزیکی، از نظر امنیتی و فرهنگی برای این قشر مشکل ساز شده است.

وی با اشاره به اینکه تنها معضل جامعه نابینایان مشکلات رفت و آمد نیست، گفت: دیدگاه و رفتار مردم جامعه به معلولان و نابینایان ترحم آمیز و منفی است.

پنج هزار و ۴۶۸ نابینا و کم‌بینا زیر پوشش بهزیستی همدان

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: تا زمانی که نگاه جامعه نسبت به توانمندی‌های افراد نابینا تغییر نکند که داشتن عصای سفید به معنای محدودیت و محرومیت نیست، مشکلات نابینایان نیز کاهش نخواهد یافت.

رهبر ادامه داد: در استان همدان پنج هزار و ۴۶۸ نابینا و کم بینا زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند، که مفهوم عدالت اجتماعی در تحصیل، اشتغال، تفریح و حتی داشتن رسانه برایشان به اندازه کافی معنا نشده است و حتی قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بعد از تصویب، به طور کامل اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه نابینایان و کم بینایان که یک درصد جمعیت جهان هستند در سطح جامعه و در بیشتر ابعاد فرهنگی، اقتصادی و علمی مورد بی‌مهری قرار گرفتند، افزود: قوانین حمایت از نابینایان زمانی اجرا می‌شود که اعتبار آن تأمین شده باشد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان با بیان اینکه توانمندی‌های نابینایان در جامعه هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته، عنوان کرد: با توجه به اینکه ۲ درصد نخبه‌ها از معلولان هستند، شاهد بیکاری قشر تحصیل کرده نابینا هستیم.

وی ادامه داد: به طوری که بیشتر مراکز افراد کم بینا و نابینا را با وجود تحصیلات و توانمندی بالا، فقط در بخش‌هایی مثل تلفنخانه و اگر اقبال داشته باشند برای تدریس استخدام می کنند.

رهبر یادآور شد: اشتغال، ازدواج، مسکن، نبود زیرساخت‌های مناسب برای یک زندگی سالم و بدون دغدغه، هزینه‌های متفاوت زندگی و از همه بدتر نگاه تبعیض‌آمیز مردم و جامعه و نادیده گرفتن حقوق آن‌ها، بخشی از مشکلات پیش روی نابینایان است که حتی به کمک عصای سفید نیز کنار نمی‌روند.

به گفته وی برخی ارگان‌ها مانند بیمه افراد کم‌بینا و نابینا را جز اقشار دارای ریسک به حساب می‌آورند و از بیمه کردن آن‌ها خودداری می‌کنند که باید به این موارد هرچه سریع‌تر رسیدگی شود.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان از طرح مشاوره ژنتیک در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: در خصوص پیشگیری، با مشاوره ژنتیک و شناسایی خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر و انجام آزمایش ژنتیک رایگان، از معلول‌آوری جلوگیری می‌شود.

رهبر اظهار داشت: در طرح غربالگری بینایی، کشور ایران جزو هفت کشور برتر دنیا شناخته شده که با انجام برنامه‌هایی موفق و پیشگیرانه در این زمینه و تشخیص به موقع تنبلی چشم یا آمبلیوپی‌، از معلولیت و کم بینایی جلوگیری کرده است.

 

غربالگری ۹۸ درصد کودکان سه تا ۶ سال

وی از غربالگری ۹۸ درصد کودکان سه تا ۶ سال خبر داد و افزود: سازمان بهزیستی سال گذشته با تشخیص چهار هزار و ۳۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم و ارجاع به اپتومتریست، بعد از معاینات تکمیلی و تشخیص ۲ هزار کودک مبتلا، در روند بهبود و درمان از جمله تهیه عینک و یا جراحی به صورت رایگان، اقدام کرد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان خدمات ارائه شده به نابینایان را برشمرد و گفت: واریز مستمری، کمک هزینه معیشت و کمک‌های غیر مستمر شامل عصای سفید، ساعت گویا، چاپگر بریل، فیزیوتراپی، توانبخشی و کمک هزینه ارتوپدی از جمله خدمات برای این قشر از جامعه است. 

رهبر اضافه کرد: مناسب سازی منزل نابینایان، کمک هزینه ایاب و ذهاب، رایگان بودن عوارض ساختمانی، معافیت فرزندان آنها از خدمت سربازی، پرداخت وام‌های اشتغال خانگی، بیمه درمانی و کمک هزینه درمان  از دیگر خدمات شاخص بهزیستی برای بهبود معیشت نابینایان است.

وی پرداخت هزینه تحصیل نابینایان در دانشگاه آزاد را به عنوان خدمت دیگر سازمان در راستای توانمندی نابینایان نام برد و افزود: جامعه نابینایان و کم‌بینایان با فراوانی ۳۵ درصد زن و ۶۵ درصد مرد، ۳۳ درصد روستایی و ۶۷ درصد شهری هستند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان همدان با بیان اینکه روزنامه ایران سپید تنها روزنامه بریل در ایران است، ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبارات بیشتر به جامعه معلولان به ویژه نابینایان، توانایی‌ها و استعدادهای ویژه و نهفته آنها به منصه ظهور برسد.

پیش‌بینی ۱۰ هزار کتاب صوتی برای نابینایان همدانی 

مدیرکل امور کتابخانه‌های همدان نیز به مناسبت روز جهانی عصای سفید به خبرنگار ایرنا گفت: در کتابخانه مرکزی همدان بخشی به نابینایان و کم بینایان اختصاص داده شده که با دارا بودن ۱۰ هزار کتاب صوتی، ۹۰۰ کتاب بریل، پرینتر، اسکنر ویژه نابینایان و رایانه‌هایی با طراحی ویژه ، فضا را برای استفاده این قشر از کتابخانه مهیا کرده است. 

 عاطفه زارعی اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا فعالیت این بخش از کتابخانه را به سمت فضای مجازی سوق داده و با به اشتراک گذاشتن کتاب‌های صوتی در این فضا، امکان بهره‌گیری نابینایان را از کتابخوانی فراهم کرده است.

وی گفت: در شرایط عادی کارگاه‌های آموزش خط بریل، آموزش قرآن خوانی و شعرخوانی در راستای آموزش نابینایان و کم بینایان، فعالیت دارد.

۱۵ اکتبر مصاف با ۲۴ مهر ماه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) نام‌گذاری شده است.

خبرنگار-رابعه بیشه ای

کد خبر 24678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد