۱۸ هزار نفر دچار معلولیت بینایی در بهزیستی استان دارای پرونده هستند

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی امنیت عصای سفید گفت: شعار روزجهانی امنیت عصای سفید "ارتباط موثر زمینه‌ساز توانمندسازی نابینایان" انتخاب شده و نشان می‌دهد تا چه حد ارتباطات و امکان برقراری آن میان جامعه و نابینا و در توانمندسازی نابینایان موثر است.

مسعود فیروزی ضمن بیان این مطلب افزود: هم اکنون ۱۸ هزار نفر دچار معلولیت بینایی اعم از نابینا و کم بینا در بهزیستی استان شناسایی و دارای پرونده هستند و این شمار ۱۸ درصد کل معلولان زیرپوشش در این استان را تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: ۱۱ هزار نابینا و کم بینای زیرپوشش بهزیستی استان از مستمری ماهیانه بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل کانون نابینایان ثامن الائمه (ع) خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۳۵ درصد جمعیت نابینایان این استان دارای پرونده در بهزیستی بوده و نیازمند محسوب می‌شوند.جواد رضایی افزود: شیوع بیماری کووید ۱۹ و مشکلات ناشی از آن موجب بروز مشکلات و مسائل متعدد برای جامعه نابینایان بخصوص در حوزه اقتصادی شد.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت بینایی به دلیل ضرورت استفاده از حس لامسه و ارتباط بیشتر با سطوح بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستند ادامه داد: هنوز مستندات آماری در این زمینه نداریم اما میزان ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا در بین معلولان بینایی بیشتر از سایر گروه معلولیتهاست.

مدیرعامل کانون نابینایان ثامن الائمه (ع) خراسان رضوی گفت: معلولیت بینایی در این گروه موجب عدم امکان استفاده آنان از خدمات الکترونیکی و کاهش نیافتن حضور آنان در اماکن و ادارات شده است.

وی افزود: با توجه به نوع معلولیت این گروه، استفاده آنان از مواد ضدعفونی کننده آن هم در حجم و دفعات بسیار به دلیل استفاده از عصا و برقراری ارتباط با محیط از طریق لمس کردن، ضروری است اما توان مالی بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا در حد و اندازه تقبل این هزینه‌ها نیست.

رضایی ادامه داد: نابینایان در کنار مشکلات معیشتی از بیکاری بیشتر و حتی ۶ برابر میانگین عادی نرخ بیکاری در جامعه رنج می‌برند. وی گفت: نرخ بیکاری در کشور ۹ درصد است اما بیش از ۹۰ درصد نابینایان و کم بینایان در این استان بیکارند.

مدیرعامل کانون نابینایان ثامن الائمه (ع) خراسان رضوی افزود: توجه جامعه به معلولان در حد لازم و شایسته نیست حتی رسانه‌ها نیز در این زمینه کم‌توجهی می‌کنند. وی با بیان اینکه برای نشست خبری امروز از ۱۱ روزنامه و خبرگزاری در استان دعوت بعمل آمد ادامه داد: از این تعداد فقط نمایندگان دو رسانه در این نشست حضور یافتند. 

کد خبر 24671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد