به طور متوسط ۳۰ درصد از اماکن و معابر عمومی استان جهت حضور معلولین مناسب سازی شده است

ایزدپور گفت : براساس بانک اطلاعات بهزیستی استان حدود ۱۱ درصد از معلولان تحت پوشش در گروه اختلالات بینایی هستند که شامل ۱۴۶۴ نفر می شود که از این تعداد ۸۶۸ نفر شدید و خیلی شدید و شامل ۳۵ درصد را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می دهند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان، علیرضا ایزدپور گزارشی از عملکرد این اداره کل در بخش نابینایان و کم بینایان بمناسبت روز جهانی عصای سفید ارائه کرد.


ایزدپور در ابتدا ضمن گرامیداشت ۲۴ مهرماه(۱۵ اکتبر) روزجهانی عصای سفید ابراز داشت : براساس بانک اطلاعات بهزیستی استان حدود ۱۱ درصد از معلولان تحت پوشش در گروه اختلالات بینایی هستند که شامل ۱۴۶۴ نفر می شود که از این تعداد ۸۶۸ نفر شدید و خیلی شدید و شامل ۳۵ درصد را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می دهند.


 ایشان در اد امه اهم خدمات سازمان بهزیستی به کم بینایان و نابینایان تحت پوشش را پرداخت مستمری، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و پرداخت شهریه دانشگاه دانشجویان، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب، پرداخت کمک هزینه مناسب سازی منزل، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت کمک هزینه خرید تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، به دید، ساعت گویا، ماشین حساب گویا، لوح و قلم، برنامه های نرم افزاری نابینایان برشمردند.


ایزدپور گفت : براساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت  اختصاص سی درصد ۳۰% از پست های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی تعلق می گیرد. همچنین در زمینه اشتغال باید زمینه های مهارت در مشاغل غیر دولتی برای نابینایان ایجاد شود و صندوق فرصت های شغلی نیز کارفرمایان را کمک می کند تا بخشی از حقوق افراد نابینا را طی چند سال پرداخت کنند و یا بیمه این افراد نیز در صورت استخدام از سوی سازمان پرداخت می شود.


ایشان یکی از راه های موثر بر حضور جامعه هدف بهزیستی و نابینایان و کم بینایان را مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی بیان داشتند و افزودند : به طور متوسط ۳۰ درصد درشهرهای سطح استان  مناسب سازی انجام شده است که ممکن است این آمار در برخی مناطق متفاوت باشد. در راستای مناسب سازی معابر عمومی برای معلولین در سال های اخیر بهبود بیشتری حاصل شده است و باید از اعضاء ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان و همراهان این امر تقدیر و تشکر داشت ، اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاطله داریم .


مدیرکل بهزیستی استان سمنان در پایان تعداد کارمندان روشندل شاغل در ادارات بهزیستی استان را ۸ نفر اعلام و تعداد دانشجویان تحت حمایت را ۵۳ نفر بیان داشتند که ۸ نفر از این تعداد در دانشگاه دولتی در حال تحصیل می باشند.

علیرضا ایزدپور با همراهی احمد پیوندی معاون امور توانبخشی اداره کل با حضور در محل کار دو نفر از روشندلان شاغل در اداره کل بمناسب روز جهانی عصای سفید با اهداء هدیه ی از زحمات و خدمات ایشان تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 24661

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد