۳۷۶۲ نابینا در استان قزوین بیکار هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر مشکل جدی نابینایان اشتغال است، در حال حاضر ۳۷۶۲ نابینا در استان قزوین بیکار و ۱۰۷ نفر ازکارافتاده هستند باید تلاش کنیم زمینه اشتغال برای این افراد ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی در نشست خبری که به مناسبت روز نابینایان برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۸۵۳ فرد دارای معلولیت بینایی در استان قزوین وجود دارند که از این میان ۱۸۳۰ نفر زن و ۳۰۲۳ نفر مرد هستند، همچنین تعداد ۴۱۷۵ از سازمان بهزیستی قزوین مستمری دریافت می‌کنند.

وی افزود: عوامل مختلفی در بروز نابینایی مؤثر هستند که می‌توان به بیماری، ژنتیک، سانحه و عوامل مادرزادی اشاره کرد؛ در این میان ۲۵۳۷ نفر به‌صورت مادرزادی نابینا هستند و عوامل ژنتیکی با ۱۰۳ نفر کمترین عامل مؤثر در نابینایی در استان قزوین محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: بیشترین جامعه هدف ما در این حوزه از معلولیت، با ۲۲۱۴ نفر در قزوین هستند و کمترین جامعه هدف نیز با ۱۹۴ نفر مربوط به آوج است؛ همچنین ازنظر شدت معلولیت ۲۲۱۱ نفر دچار مشکلات بینایی خفیف و ۴۲۶ نفر نابینایی خیلی شدید دارند و باقی نیز مشکلات متوسط یا شدید دارند.

وی با اشاره به رده‌بندی سنی معلولین نابینا در قزوین، بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۰ نفر کوچک‌تر از ۶ سال، ۲۱۰ نفر بین ۶ تا ۱۲ سال، ۲۶۱ بین ۱۲ تا ۱۸ سال، ۳۵۴۹ نفر بین ۱۸ تا ۶۵ سال و ۷۲۳ نفر بالای ۶۵ سال هستند، امیدواریم با انجام اقدامات پیشگیرانه در سال‌های آتی شاهد این باشیم که کودکی دارای مشکلات بینایی نباشد.

وارثی عنوان کرد: افراد نابینا توانمندی‌های بسیار زیادی دارند و اغلب تحصیلات خوبی دارند به‌طوری‌که ۳۰۷ نفر از این افراد دارای مدارک بالای دیپلم تا دکتری هستند و در بخش‌های مختلف صنعت، دانشگاه و خدمات مشغول به فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد از نابینایان استان قزوین متأهل هستند، ۱۷۲۱ نفر مجرد هستند که اگر زمینه ازدواج آن‌ها فراهم شود در تهیه جهیزیه و تسهیلات ازدواج به آن‌ها کمک می‌کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: مشکل جدی نابینایان اشتغال است، در حال حاضر ۳۷۶۲ نابینا در استان قزوین بیکار و ۱۰۷ نفر ازکارافتاده هستند، باید تلاش کنیم زمینه اشتغال این افراد ایجاد شود در این میان خیرین و صاحبان صنایع باید به این باور برسند که این افراد توانمند مدیر و هوشمند هستند و توانایی کار کردن را دارند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت مستمری و کمک‌هزینه معیشتی به ۹۰ درصد نابینایان پرداخت می‌شود، همچنین تجهیزات توانبخشی مختص نابینایان همچون عصای سفید، اسپیکر، دستگاه ضبط صدا، ساعت گویای مچی و رومیزی، ماشین‌حساب گویا، کیت آموزشی ریاضی و لوح و قلم در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد، حمایت‌های مالی غیرمستمر ازجمله کمک‌هزینه بهبود تحصیلی دانش آموزان معلول، شهریه دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی، کمک‌هزینه ایاب‌وذهاب معلولین، مناسب‌سازی منزل مسکونی نیز از دیگر خدمات ارائه‌شده به نابینایان است.

وارثی تأکید کرد کلیه نابینایان و کم‌بینایان در مناطق روستایی شناسایی و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند، اگر فردی نابینا یا خانواده آن‌ها فاقد دفترچه بیمه باشد به‌صورت رایگان دفترچه بیمه سلامت برای آن‌ها صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی نابینایان در استان مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی است که در این زمینه هنوز اقدامات مناسبی انجام‌ نشده و نیازمند توجه بیشتری است.

میزان نابینایی در قزوین کاهش‌یافته است

راحله جاتن معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی استان قزوین نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته بهزیستی میزان نابینایی کاهش پیدا کرده است، طرح تنبلی چشم هرسال برگزار و از کم بینایی و نابینایی افراد پیشگیری می‌شود.

وی افزود: مشکلات بینایی در سنین مختلف قابل‌تشخیص است، غربالگری بینایی باعث کاهش آمار می‌شود، اگر مشاوره‌های پزشکی و مشاوره‌های ژنتیکی انجام شود می‌توان از تولد کودک نابینا جلوگیری کرد، با توجه به این‌که اغلب مشکلات بینایی براثر مسائل ژنتیکی رخ می‌دهد نتیجه ازدواج‌های فامیلی است تأکید می‌کنیم تدابیری اتخاذ شود که مشاوره‌های ژنتیکی در ازدواج‌های فامیلی حتماً انجام شود

کد خبر 24650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد