در رسانه | مهمان ناخوانده‌ای که بینایی‌ام را گرفت

ایسنا/قزوین قائم‌مقام مؤسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین گفت: تا سن ۳۲ سالگی با چشمانی باز زندگی می‌کردم اما زلزله سال ۶۹ رودبار، مهمان ناخوانده‌ای بود که بینایی‌ام را برای همیشه از من گرفت.

رحیم خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ۶۲ ساله و اهل ارومیه هستم تا سن ۳۲ سالگی زندگی معمولی داشتم، خرداد سال ۶۹ برای بازدید از خانواده همسرم به رودبار سفر کرده بودیم که همان شب زلزله آمد و به همراه خانواده‌ام زیر آوار ماندیم.

وی افزود: دختر ۴ ساله‌ام جانش را از دست داد و همسرم مجروح شد، من نیز ساعت‌ها زیر آوار مانده بودم به‌طوری‌که سمت چپم شکستگی شدیدی پیدا کرد و فشار زیادی بر سرم وارد شده بود؛ و در اثر فشار و ضربه به سر به‌تدریج و طی چندین سال بینایی‌ام را از دست دادم.

قائم‌مقام مؤسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین اظهار کرد: آن حادثه و از دست دادن دختر خردسالم شوک بزرگی بود به‌طوری‌که ۲ سال مستمر گریه می‌کردم، از طرفی چشمانم به دلیل ضربه‌ای که به آن وارد شد دچار مشکل شده و رو به کم سویی می‌رفت.

وی خاطرنشان کرد: مشکل بینایی‌ام تا حدی پیش رفت که سال ۷۷ به نابینای مطلق تبدیل شدم و دیگر هیچ‌چیز را نمی‌بینم و گاهی به نور حساسیت نشان می‌دهم و متوجه می‌شوم که اطرافم تاریک یا روشن است اما به‌صورت مطلق نابینا هستم.

خلیلی تأکید کرد: بعدازاین که بینایی‌ام را از دست دادم پذیرفتم که باید به‌عنوان یک نابینا به زندگی‌ام ادامه دهم بنابراین به‌جای منزوی بودن شروع به فعالیت کردم به‌طوری‌که در سال ۸۳ به کمک استاد پرویز درویشوند در عرض ۲۵ روز خط بریل و استفاده از کامپیوتر بینایی به روش نابینایی را یاد گرفتم، زمان کوتاه یادگیری‌ام به‌قدری شگفتی داشت که مسئولین وقت بهزیستی از من تقدیر کردند.

وی یادآور شد: همچنین در حوزه ورزش نیز ورود کردم و در رشته گلبال سه مقام قهرمانی دارم، ۱۲ سال به‌عنوان رئیس هیئت شطرنج نابینایان استان قزوین و مدت ۵ سال به‌عنوان رئیس لیگ شطرنج نابینایان کشور فعالیت کردم.

این نابینا بیان کرد: رفتار من در این مدت به شکلی بوده که خانواده فراموش کردند من نابینا هستم و مانند یک فرد عادی با من برخورد می‌کنند، گاهی کارهایی انجام می‌دهم که کسی باور نمی‌کند من نابینا هستم اما تصمیم گرفتم که سربار کسی نباشم.

https://cdn.isna.ir/d/off/qazvin/2020/10/14/3/61757180.jpg

شطرنج دستی ویژه نابینایان ساختم

وی تأکید کرد: در ایام کرونا که مجبور بودیم در خانه بمانیم نیز اقدام به ساخت شطرنج دستی کردم و تاکنون ۵۵ صفحه شطرنج ویژه نابینایان درست کردم، شطرنج نابینایان مهره و پین دارد که فرد نابینا بتواند مهره را در آن قرار دهد ضمن اینکه وقتی شطرنج را لمس می‌کند مهره‌ها نریزد.

خلیلی عنوان کرد: قسمت‌های مشکی و سفید دارای علامت خاصی هستند که فرد متوجه شود، برای ساخت این شطرنج از MDF خام و شبرنگ شب نمای خارجی استفاده کردم و آن را به‌گونه‌ای چسباندم که فرد بتواند رنگ‌ها را متمایز کند.

قائم‌مقام مؤسسه نابینایان و کم‌بینایان استان قزوین یادآور شد: حروف استفاده‌شده در شطرنج خطوط بریل است و در قسمت چپ اعداد را طراحی کردم، اما باید به‌وسیله حروف کوب آن‌ها را بزنم به‌طوری‌که پاک نشود.

وی تصریح کرد: صفرتا صد کار را خودم انجام دادم و در عرض ۲ روز می‌توانم یک شطرنج را کامل کنم، درواقع این شطرنج کار دست است و در ساخت آن از هیچ تکنولوژی استفاده‌نشده است؛ ضمن اینکه تابلوهای راهنما ویژه ادارات طراحی کردم که سازمان‌های مختلف نصب شود و نابینایان را راهنمایی کند

کد خبر 24648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد