نظارت بر مراکز غیر دولتی علی الخصوص مراکز حوزه اعتیاد بیشتر میشود

جلسه شورای اداری اداره کل بهزیستی استان البرز در محل سالن اجتماعات برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز:  در ابتدای جلسه دکتر اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی استان مسائل و مشکلات و چالشهای شهرستانها را از زبان رؤسا شنید و سپس از معاونین ستادی خواست در خصوص چالشها توضیحات لازم را ارائه نمایند.

 پس از شنیدن صحبتهای کلیه همکاران دکتر حیدری در خصوص نظارت بر مراکز زیر مجموعه عنوان داشت: با نظارت دقیق و گوشزد نمودن مشکلات در پی اصلاح ایرادات مراکز باشیم و این مسئله بستگی به این دارد که ما تا چه اندازه وقت بگذاریم و دیگران را وادار به تبعیت از قوانین و مقررات کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان افزود : یکی از مسائلی که معمولاً مورد ایراد است موضوع نظارت ضعیف است، باید گفت با وجود امکانات کمی که در اختیار داریم و همچنین ایجاد مؤسسات جدید التاسیس و شرکای کاری رو به افزایش، اگر همکاری مناسب از جانب رؤسای شهرستان ها صورت گیرد قادر به افزایش نظارت ها در سطح مطلوب خواهیم بود.

وی گفت : از رؤسای شهرستان ها تقاضا دارم بر بخش غیر دولتی، علی الخصوص مراکز حوزه اعتیاد نظارت دقیق تری داشته باشند.

دکتر حیدری بیان داشت : موضوع دیگر در زمینه انتقاداتی است که از کمپ های ترک اعتیاد میشود  که اغلب به علت فقر اطلاعات و با در نظر گرفتن معیار مقایسه ایده آل، این انتقادات را وارد میکنند، از سوی دیگر برخی افرادی که مؤسس مراکز ترک اعتیاد هستند صرفا با تکیه بر اینکه بهبود یافته اعتیاد هستند توانستند مجوز بگیرند و تخصص تحصیلی و کافی در این زمینه را ممکن است نداشته باشند و برخی دیگر مکان هایی با شرایط نامناسب فیزیکی را به عنوان محل استقرار در نظر گرفته اند که این مسائل باعث ایجاد مشکل شده است و از این رو نیاز به بازدید و نظارت دقیق احساس می شود.

دکتر حیدری افزود : در خصوص بازدید از مراکز شبانه روزی در فصول سرد، بر مسائل ایمنی و دستورالعمل ها نظارت دقیق داشته باشید که مشکلی به لحاظ عدم رعایت ایمنی ایجاد نشود و این گزارشات را به صورت مستمر و همراه با مستندسازی به ستاد ارسال کنید.

وی بیان داشت: رؤسای محترم شهرستان ها توجه داشته باشند کارشناسان مربوطه با دید تبعیض آمیز مراکز را بررسی نکنند و تمام نقاط قوت و ضعف را ببینند چرا که صیانت از حقوق شرکای کاری در کنار نظارت دقیق موجب افزایش بهره وری می شود.


دکتر حیدری عنوان کرد : به طور کلی، در آغاز شیوع بیماری کرونا نظارت جامع و دقیقی وجود داشت ولیکن در ادامه به نظر می رسد میزان دقت مردم در زمینه شیوع کاهش یافته است. با توجه به در پیش رو داشتن فصل سرد و افزایش آمار مرگ و میر، نظارت و همکاری بیشتری علی الخصوص در حوزه مراکز باید صورت گیرد البته ضمن تلاش های پیوسته همکاران و دانشگاه  علوم پزشکی، اولین استانی هستیم که حدود ۹۸ الی ۱۰۰ درصد واکسیناسیون افراد مستقر در مراکز را انجام دادیم ولیکن رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت دقیق به صورت حضوری و آنلاین با تأکید بر نظارت حضوری باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر حضور پررنگ رؤسای شهرستانها در جلسات فرمانداری ها افزود: در همه جلسات فرمانداری ها حضور داشته باشید و ارتباط خود را با فرمانداران محترم که نماینده عالی دولت در شهرستان هستند تقویت نمایید و دیدگاه ها و چالش های خود را مطرح نمایید چرا که حضور همیشگی شما نقش سازمان بهزیستی را در میان سایر دستگاه های اجرایی پررنگ تر میکند لذا حرف اول و آخر در حوزه مسائل اجتماعی را باید بهزیستی بزند.

وی افزود : در زمینه دورکاری، در خصوص شرایط حضور همکاران شیوه نامه ای داشتیم و مصوباتی در نظر گرفته شد. بر اساس این مصوبات افراد دچار بیماری های زمینه ای و مادران دارای فرزند زیر شش سال و بانوان باردار با رعایت قوانین و دستورالعمل ها قادر خواهند بود از دورکاری استفاده کنند که این دور کاری به معنای ترک کار نیست و کلیه وظایف باید ضمن تکمیل تعهد نامه، در منزل به نحو احسن انجام شود.

دکتر حیدری بیان داشت : در مراکز آلوده که همکاران جهت بازید مراجعه میکنند، تجهیزات کامل به همراه داشته باشند و بازدیدها به صورت مستمر انجام شود.  

این مقام مسئول تصریح کرد : در مبحث تسهیلات اشتغال بند ب تبصره ۱۶، شرایط را برای مددجویان واجد شرایط تسهیل نمایید و با توجه به مستندات ضمن انجام بازدید های مؤثر و غیر تشریفاتی در انجام این امور با نگاه مددکاری مسایل و موانع را تسهیل نمائید.

در ادامه این جلسه و در پی ارزیابی شاخص های سه ماهه عملکرد ادارات بهزیستی شهرستان های تابعه، با اهداء لوح سپاس از آقای فرهاد پادری ثانی رئیس شهرستان ساوجبلاغ به واسطه کسب رتبه شهرستان برتر در شاخص های سه ماهه توسط مدیر کل بهزیستی استان تقدیر شد.
 
شایان ذکر است شاخص‌های مورد ارزیابی مربوط به عملکرد کلیه حوزه های تخصصی و عمومی در سطح ادارات بهزیستی شهرستان می باشد که پایان هر فصل پس از ارزیابی حوزه‌های ستادی استان، توسط دفتر مدیریت عملکرد تجمیع و رتبه بندی می گردد.

در پایان جلسه مباحثی جهت پیگیری و اجرا به شرح ذیل به تصویب رسید:

۱-با عنایت به فرا رسیدن فصل سرما و شیوع بیماریها رؤسای شهرستانها نسبت به ابلاغ دستورالعمل های ایمنی به مراکز و همچنین نظارت بر اجرای آنها اقدام نمایند.

۲-بازدید رؤسای شهرستانها از مراکز و اخذ گزارش با مستندات و به صورت مصور، بصورت هفتگی توسط کارشناس پیگیری حوزه مدیریت

۳-تقویت ارتباط رؤسا با فرماندارن خود و انتقال چالش ها و مشکلات به آنها
۴-مجهز کردن همکاران در بازدید از مراکز پرخطر و عدم تعطیلی بازدیدها و همچنین استفاده از ظرفیت خیرین جهت تهیه مواد ضد عفونی و ماسک

۵-تسهیل در فرآیند پرداخت تسهیلات اشتغال واجدین شرایط و عدم سخت گیری های غیر موجه برای مددجویان

۶-ارسال گزارش عملکرد جلب و جذب مشارکت مراکز و شهرستانها به حوزه مشارکت

۷-در صورت وجود مشکل در پرداخت تسهیلات با بانکها، موضوع به فرمانداران اطلاع داده شود.

۸-کمک و حمایت از مراکز مثبت زندگی با توجه به ابتدای شروع کار آنان و احتمال گسترش فعالیتهای آنها در آینده

۹-ادامه پایش پرونده های توانبخشی جهت جانمایی پشت نوبتی ها

۱۰-آماده سازی و توجیه کمپهای مرکز استان جهت طرح جمع آوری بیمارات متجاهر

۱۱-اعلام برش به شهرستانها جهت مشارکت در طرح پازل همدلی

۱۲-الزام به تهیه تب سنج دیجیتال برای مراکز شبه خانواده که تب سنج ندارند

۱۳-ارائه مستندات فرهنگی شهرستانها و همچنین ارائه گزارش ماهیانه اردوهای جهادی به صورت ماهیانه به واحد فرهنگی

۱۴-تسلط رؤسا بر شیوه نامه سامانه دیده بان (۱۴۸۲) و آنلاین بودن رابطین معرفی شده در سامانه با عنایت به رونمایی از سامانه در هفته آینده

کد خبر 24626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد