جامعه برای برخورد مناسب با نابینایان، نیازمند «مناسب سازی فرهنگی» است

نمایندگان تشکل های فعال در حوزه نابینایان از سراسر کشور در وب کنفرانس سازمان بهزیستی کشور و در حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به طرح مشکلات افراد دارای معلولیت بینایی در جامعه پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، همزمان با روز جهانی عصای سفید در جلسه ای که بعد از ظهر امروز ۲۳ مهر ماه جاری با حضور دکتر محمد شریعتمداری وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی، دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور  و جمعی از نمایندگان تشکل های فعال در نابینایان کشور برگزار شد، مهمترین مشکلات پیش روی جامعه نابینایان کشور و همچنین راهکارها و پیشنهادات برای مقابله با این مشکلات مطرح شد.

سهیل معینی مدیر عامل انجمن باورر، تمامی انتظار نابینایان از مسئولان را تخصیص عادلانه منابع و ثروت در جامعه دانست  و افزود:هر چند که در شرایط امروز، فاصله های طبقاتی  با این افزایش ها جبران نمی شود اما از سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی  می خواهم تا با تجمیع یارانه ها؛امکانات بیشتری برای زندگی نابینایان فراهم کنند.

لزوم نگاه مدرن و نوین به اشتغال نابینایان

محمد جواد خادمی نماینده انجمن روشن بین اصفهان با اشاره به ناکارآمدی قوانین سهمیه استخدام سه درصدی معلولان  و ۳۰ درصدی نابینایان به عنوان اپراتور تلفن و... گفت:حتی اگر تمام قوانین کامل و جامع اجرا شوند باز هم مشکل نابینایان حل نخواهد شد زیرا به نگاهی مدرن و نوین در اشتغال نابینایان در نهادها نیازمندیم.

وی افزود برای ایجاد اشتغال پایدار برای نابینایان به یک مدل مربعی شامل چهار ضلع« استعداد یابی،آموزش،زمینه یابی و اشتغال» نیازمندیم که در حال حاضر تست های هنجاریابی و آموزش مناسب منجر به اشتغال وجود ندارد و از مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی می خواهیم تا از آموزش نابینایان با استفاده از ابزارهای مدرن و تکنولوژی روز دنیا حمایت کنند،تا نابینایان بر اساس علاقه و توانمندی خود شغل پیدا کنند.

پیشنهاد راه اندازی چراغ های راهنمایی گویا برای نابینایان

مسلمی رییس کانون کم بینایان و نابینایان  استان مازندران نیز شرکت کننده در این وب کنفرانس است که عدم مناسب سازی معابر برای حرکت افراد نابینا را معضلی مهم می داند.
وی می افزاید:پیاده رو های کم عرض،سد معبر مغازه ها با وسایل اضافی در پیاده روها  و مسیر عبور نابینایان،جانمایی نامناسب دکه های روزنامه فروشی و... مواردی هستند که تردد نابینایان را مختل می کند و باید چاره ای برای آن اندیشید. مسلمی چند پیشنهاد از جمله گویا شدن دستگاه های خود پرداز بانک ها؛آسانسورها و چراغهای راهنمایی به ویژه در زمان شیوع کرونا و منع لمس سطوح و .... را مطرح می کند.

اهمیت زندگی نابینایان در کنار افراد عادی جامعه
نماینده استان های خوزستان و آذربایجان غربی نیز موضوع مسکن را معضل حل نشده نابینایان، و کمک های بلاعوض برای تأمین مسکن این افراد را ناکافی دانست.وی همچنین به مسکوت بودن قانون درمورد مسکن خانوارهای دارای معلول در روستاها اشاره کرد و گفت:اعتقاد ما این است که فرد نابینا باید در کنار افراد عادی جامعه زندگی کند و موافق شهرک های ویژه معلولان نیستیم اما زمین هایی که به مسکن نابینایان و معمولان اختصاص می یابد عموما خارج از شهر است و عملا نابینا را از جامعه دور می کند.


مشکلاتی بر سر راه اجرایی شدن قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت
نظارت بر این قانون از نظر زیرساختی در اعلی ترین درجه قرار دارد به طوری اعضای کمیته هماهنگی و نظارت بر این قانون که از مقامات عالیه کشوری هستند اما از نظر عملیاتی در پایین ترین حد قرار گرفته است و کمیته ای که مسئولیت مطالبه گزارش عملکرد نهادها در خصوص اجرای قانون جامعه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را بر عهده دارد جلسات معدود و با کمترین شرکت کننده را تشکیل داده است.
پارساییان نماینده انجمن نابینایان استان یزد با اعلام این مطلب می افزاید:عدم تأمین اعتبار برای تخصیص بودجه به اجرای این قانون و همچنین عدم پرداخت کامل بودجه تخصیص یافته نیز از دیگر دلایل اجرا نشدن قانون است.
ورزش به نابینایان اعتماد به نفس می دهد
سردار باقر زاده رییس هیات ورزش نابینایان خراسان رضوی نیز ورزش را به افتخار آفرینی نابینایان در عرصه های ورزش ملی و بین المللی اشاره می کند و می گوید:نابینایان با اعتماد به نفسی که از ورزش به دست می آورند در درس و زندگی و درمان خود به توفیقات بیشتر می رسند.
وی از سازمان بهزیستی و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی می خواهد تا با استفاده از ظرفیت های  خود،مراکزی را برای ورزش نابینایان در استان ها و شهرستان های کشور، در اختیار بگذارند.

نیاز به طراحی سامانه ای جامع برای نیاز سنجی تجهیزات توانبخشی مورد نیاز نابینایان

سرمدی نماینده انجمن نابینایان ایران در خصوص مشکلات تجهیزات توانبخشی نابینایان؛ این مشکلات را در چهار دسته تقسیم بندی می کند و می گوید: عدم شفافیت در تخصیص بودجه تجهیزات توانبخشی در استان ها،مکانیزم غلط تهیه و توزیع تجهیزات توانبخشی در بین معلولان استان،نبود سامانه ای جامع برای ثبت نیاز سنجی اصلی نابینایان و همچنین  عدم دسترسی نابینایان به تجهیزات فناوری و تکنولوژی روز دنیا که با توجه به نوسانات ارزی ،روز به روز این امکانات بیشتر از دسترس نابینایان خارج می شود.

وی برای مقابله با این مشکلات، پیشنهاد تهیه و تدوین شیوه نامه ای برای نیاز سنجی واقعی نابینایان،تخصیص و توزیع عادلانه تجهیزات ،افزایش بودجه وتعریف استانداردهای لازم در وسایل کمک توانبخشی و همچنین حمایت از شرکت های فعال در زمینه تولید تجهیزات توانبخشی را مطرح کرد.

توانمند سازی نابینایان،مناسب سازی فرهنگی جامعه برای برخورد شایسته با نابینایان ،اختصاص بسته حمایتی به نابینایان  و... نیز از دیگر مباحث طرح شده در این جلسه بود.

کد خبر 24607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد