تحقق عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی و همچنین استقلال هویت افراد کم توان وناتوان با مناسب سازی حفظ خواهد شد

دکتر فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران در مراسمی که بصورت ویدئو کنفرانس با حضور دکتر شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی با نمایندگان موسسات و انجمن های غیردولتی فعال در حوزه نابینایان سراسر کشور برگزار شد، مناسب سازی را یکی از مهمترین دغدغه های سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی معلولین عنوان کرد.

دکتر فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران در مراسمی که بصورت ویدئو کنفرانس با حضور دکتر شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و دکتر وحید قبادی دانا معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی با نمایندگان موسسات و انجمن های غیردولتی فعال در حوزه نابینایان سراسر کشور برگزار شد، مناسب سازی را یکی از مهمترین دغدغه های سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی معلولین عنوان کرد و گفت : مناسب سازی فضای شهری و معابر عمومی برای دسترسی پذیری جامعه معلولین به امکانات موجود نه فقط برای جامعه معلولین بلکه برای کسانیکه به نوعی نیازمند استفاده از امکانات مناسب سازی شده هستند اهمیت فراوانی دارد.

مدیر کل بهزیستی مازندران افزود : در همین راستا پیشنهاد شده تا بعنوان پایلوت یک خیابان در هر شهر استان که بیشترین ساختمان های اداری و بانک ها در آن جانمایی شده و قرار دارند با کمک شهرداری و همت دستگاه های اجرایی بر اساس استانداردهای لازم مناسب سازی گردند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه هویت و استقلال افراد با مناسب سازی حفظ خواهد شد و این مهم نیازمند اصلاح ساختارها و فراهم نمودن بسترهای لازم است افزود : حضور فعال تمامی اقشار در جامعه علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی، بیانگر برقراری عدالت اجتماعی و تحقق حقوق شهروندی است.

وی با اشاره به جلسه مناسب سازی در حوزه شهرداری‌هادر استانداری و جلسه ای که با سازمان نظام مهندسی استان برگزار شد، افزود :این نهادها به نوعی در این امر دخیل هستند از طراحی مبلمان شهری گرفته تا صدور مجوز پایان کار ساختمان‌های عمومی و ضرورت دارد که تمامی نهادهای ذیربط به شکلی جدی در این راستا فعالیت کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل،رئیس سازمان بهزیستی کشور در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دارای آسیب نابینایی هستند، افزود: از این آمار یک پنجم نابینا هستند بطوری که اکنون در سازمان بهزیستی کشور به ۲۰۳ هزار نفر افراد دارای معلولیت خدمت‌رسانی می‌کنیم که حدود ۱۳ درصد کل معلولین تحت پوشش تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند، تصریح کرد: حدود ۸۸ هزار نفر از این افراد دارای معلولیت بینایی شدید و خیلی شدید هستند که با مشارکت جمعی شاهد حضور فعال این افراد در جای جای سازمان بهزیستی هستیم و پیگیر اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت هستند.

قبادی‌دانا، ادامه داد: بیش از ۷۰ انجمن در امر نابینایان در کشور فعال هستند که بسیاری از آنها را خود افراد دارای معلولیت بینایی اداره می‌کنند؛ سازمان بهزیستی کشور نیز با توجه به یکی از محورهای فعالیت خود «پیشگیری» امر غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال را از سال‌ها قبل در دستور کار داشته است و سال به سال این امر توسعه پیدا کرده و این پایگاه‌ها بیش از پیش در مهدهای کودک فعال بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور مشکلات ژنتیکی را اصلی‌ترین مسئله برای بروز معلولیت بینایی عنوان کرد و گفت: تقریبا ۳۰۰ ژن برای بیماری‌های ژنتیکی شناخته شده‌اند و ۲۵۰ ژن شناخته شدند که مشکلاتی را برای پرده چشم ایجاد می‌کنند که در واقع از هر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در جامعه یک نفر به RP یا نابینایی ارثی مبتلا می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه در بین گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت هر گروه به صفتی شهرت دارند، یادآور شد: نابینایان به فرهیختگی و دانش بیشتر شهره هستند؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۱۶۳ نفر از دانشجویان تحت پوشش که کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند، افراد دارای مشکل نابینایی هستند که بیش از ۸۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی مدرک ارشد و دکتر هستند و ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که سال گذشته نیز از نفرات برتر رتبه‌های زیر هزار، تعداد قابل توجهی دارای نابینایی بودند.

در ادامه «محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پس از استماع سخنان گروهی از این افراد در تماس تلفنی با «محسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش، گفت: افراد دارای معلولیت بینایی جزء فرهیخته‌ترین افراد و دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی هستند که این نشانگر جامعه پویا است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه رسیدگی به امور نابینایان در آستانه گرامیداشت روز جهانی عصای سفید مسئله مهم است، ادامه داد: امروز برخی از افراد دارای معلولیت بینایی از ۱۲ استان منتخب، درخصوص بحث سهمیه ۳ درصدی استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی و بند ت ماده ۱۱ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت درخصوص تخصیص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی (‌اپراتورتلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت ‌جسمی، حرکتی سخن گفتند و اینکه از یکهزار و ۳۰۵ سهمیه استخدام این افراد نزدیک به یکهزار و ۱۴۳ مورد متعلق به وزارت آموزش و پرورش است که محقق نشده است؛ همچنین مدارس آموزش استثنایی می‌تواند نقش بسزایی در توازن استعدادیابی با اشتغال این افراد داشته باشند..

شایان ذکر است دکتر گوهردهی در پایان این مراسم از نابینایان موفق در عرصه های هنری، ورزشی و تحصیلی با اهدای لوح قدردانی بعمل آمد.

کد خبر 24604

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد