بیش از ۵۸۰۰ نفر نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی یزد هستند

تعداد افراد دارای آسیب بینایی تحت پوشش بهزیستی در کشور ۲۰۳ هزار و ۵۵۶ نفر است که از این تعداد بیش از ۵۸۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی استان یزد هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اعلام این خبر ضمن گرامیداشت روز جهانی نابینایان گفت: امسال ۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر با شعار « ارتباط موثّر جامعه، زمینه ساز توانمندی نابینایان» به عنوان روز جهانی ایمنی عصای سفید در نظر گرفته شده است.

علی محمد عطابخش افزود: در همین راستا فعالان امور نابینایان تلاش دارند تا این روز را به عنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی کنند.

وی روز عصای سفید را در حقیقت وام دار مطالبات افراد نابینا وکم بینا دانست و گفت: این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که اوایل  دهه ۱۹۴۰ توسط سازمان ملل به تصویب رسید، بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان  مطرح گردیده و از دولت ها خواسته شده است تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم سازند. 

عطابخش مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه های سیاسی و اجتماعی ذکر کرد و اظهار داشت: این مطالبات در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه های کشور را به اجرای این قوانین و تأمین حقوق نابینایان مکلف سازند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی است خاطر نشان کرد: این سازمان همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه های اجرایی و نهاد های نظارتی جهت طرح مسایل نابینایان و پیگیری خواسته های آنان بعمل می آورد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به محرومیت بسیاری از نابینایان از فرصتهای شغلی در دستگاههای دولتی گفت: بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت ها و تجارب خویش، به ظرفیت های لازم برای مشارکت فعال در عرصه های شغلی و اجتماعی دست یافته اند اما بسیاری از فرصت های شغلی مورد نظر این افراد بواسطه تبعیض و ناآگاهی دستگاه ها از بین می رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی های ارزنده خویش از دستیابی به شغل مناسب محروم می گردند. 

وی در خصوص پرداخت کمک هزینه دانش آموزان  و دانشجویان دارای معلولیت گفت: این کمک هزینه طبق دستورالعمل حمایت های مالی بهزیستی بابت ۹ ماه از هر سال تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان واجد شرایط پرداخت می شود.

عطابخش بر ضرورت پیشگیری از معلولیت بینایی  تاکید کرد و خاطرنشان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است به عبارت دیگر ۴ نفر از هر ۵ نفر نابینا می تواند از نعمت بینایی برخوردار شود. 

وی افزود: آنچه که در پیشگیری از نقص بینایی، بیشترین تاثیر را دارد، ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی  جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروههای پرخطر همانند سالمندان و کودکان است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به فعالیت مرکز توانبخشی  غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم بینا در استان گفت: این مرکز  به ۲۳  کودک نابینا و کم بینا زیر ۶ سال خدمات آموزشی- نگهداری ارائه می دهد.

وی در خصوص خدمات بهزیستی به معلولین نابینا و کم بینا گفت:  افراد دارای آسیب بینایی تحت پوشش متناسب با نیاز از سایر خدمات بهزیستی همچون مناسب‏سازی منزل، پلاک ویژه خودرو، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه خدمات توانبخشی و حمایتی در منزل (مستمری)، کمک هزینه تحصیلی و مواردی از این قبیل  بهره مند می شوند.

کد خبر 24591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد