افزون بر ۹ هزار نوزاد در گیلان غربالگری شنوایی شدند

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان گفت: نیمه نخست امسال ۹ هزار و ۲۲۰ نوزاد بدو تولد در این استان غربالگری شنوایی شدند.

آریا طوفانی اظهار داشت: خانواده باید نسبت به شنوایی نوزادان حساس باشند در صورتی که ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود با درمان به موقع می تواند به مهارت های گفتاری متناسب با کودکان طبیعی دست یابد.

وی عوامل ژنتیکی و ازدواج فامیلی را از عوامل مهم در معلولیت شنوایی عنوان و خاطرنشان کرد: وزن پایین نوزاد هنگام تولد، دیابت بارداری، تولد نوزاد در ۳۶ هفتگی به پایین و زردی بالای عدد ۲۰ در نوزادان از دیگر عوامل معلولیت شنوایی در نوزادان است.

وی با اشاره به همکاری معاونت توسعه پیشگیری با ۳۳۵ مرکز غیردولتی فعال بعنوان شرکای اجتماعی بهزیستی خاطر نشان کرد: از این تعداد ۹۶ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی غیر دولتی، یک مرکز مشاوره حضوری دولتی و صدای مشاور ۱۴۸۰ است.

طوفانی با اشاره به ارایه خدمات مشاوره ژنتیک به خانواده های دارای معلول اضافه کرد: امسال ۱۰۰ درصد خانوارهای دارای سه، چهار و پنج معلول تحت پوشش بهزیستی استان از خدمات مشاوره ژنتیک بهره مند شدند که در مرحله بعدی ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به یک هزار و ۶۸۰ خانواده دارای ۲ معلول انجام می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی گیلان اضافه کرد: آموزش های تخصصی پیش از ازدواج، آموزش مهارت های زندگی و  خانواده و ارائه خدمات روانشناختی به افراد نیازمند و در معرض آسیب و یا آسیب دیده، غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله، توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و غیره از جمله دیگر خدمات در معاونت پیشگیری بهزیستی است.

هم اکنون ، بیش از ۶۰ هزار خانواده از خدمات بهزیستی استان گیلان بهره می برند.

کد خبر 24585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد