مناسب سازی معابر و اشتغال مهم‌ترین چالش نابینایان در قزوین است

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: مناسب سازی معابر و اشتغال به عنوان مهم‌ترین چالش‌های نابینایان در استان به حساب می آید که امیدواریم در این زمینه دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قزوین، علیرضا وارثی در مراسم گرامیداشت هفته جهانی نابینایان اظهار داشت:  راه اندازی و فعالیت ویژه موسسه نابینایان و کم بینایان استان قزوین بسیاری از خلاهای سازمان بهزیستی را برطرف کرده و سبب حمایت های بیشتری از این جامعه آماری شده است.
مدیرکل بهزیستی قزوین با اشاره به اهمیت تغییر نگاه جامعه و مسوولان نسبت به نابینایان،افزود: تغییر باورهای مردم نسبت به جامعه نابینایان و کم بینایان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که بسیاری از اوقات حتی خانواده این افراد هم نسبت به ظرفیت ها و توانمندی آنها آگاه نیستند که تغییر این وضعیت نیازمند توجه بیشتری است.
وی با اشاره به مشکلات اساسی نابینایان در قزوین گفت: یکی از مشکلات اصلی نابینایان در استان مناسب سازی معابر و مکان های عمومی  است که در این زمینه هنوز اقدامات مناسبی انجام نشده و نیازمند توجه بیشتری است.
این مسوول اضافه کرد: اشتغال یکی دیگر از چالش های اساسی این قشر است که در این زمینه باید دستگاه های دولتی، واحدهای صنعتی و اصناف همکاری لازم را با سازمان بهزیستی داشته باشند.
وارثی اظهار داشت: در سطح استان قزوین پنج هزار نابینا و کم بینا شناسایی شده که بیش از سه هزار نفر از این افراد را آقایان و ۲ هزار نفر را بانوان تشکیل می دهند.

۹۰ درصد نابینایان قزوینی تحت پوشش بهزیستی هستند
مدیر کل بهزیستی استان قزوین افزود: نزدیک به ۹۰ درصد از نابینایان و کم بینایان استان قزوین تحت پوشش حمایت های مستمر سازمان بهزیستی هستند که امیدواریم این آمار را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
وی گفت: بیشترین معلولیتی که در این زمینه وجود دارد مربوط به مشکلات مادرزادی است که بیش از ۲ هزار نفر را شامل می شود و کم ترین علل این موضوع هم ژنتیک است که با برنامه های سازمان به دنبال پیشگیری این موضوع هستیم.
این مسوول افزود: بیشترین جامعه هدف ما در این حوزه از معلولیت با ۲ هزار و ۲۱۴ نفر در قزوین هستند و کمترین جامعه هدف نیز با ۱۹۴ نفر مربوط به آوج است.
وارثی اضافه کرد: از جهت شدت معلولیت بیشتر افرادی که دارای معلولیت نابینایی هستند از شدت خفیف برخوردار هستند و تنها ۴۲۶ نفر از آمار نابینایان استان قزوین دچار نابینایی شدید و مطلق هستند.
مدیر کل بهزیستی قزوین اظهار داشت: بسیاری از افراد نابینا در سطح استان قزوین با توجه به امکاناتی که موسسه نابینایان و کم بینایان در اختیار آنها گذاشته است دارای مدارک بالای علمی هستند که این مهم نشان دهنده توانمندی بالای این افراد است.
وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۶۲ نفر از نابینایان استان قزوین مشکل اشتغال دارند، گفت: سازمان بهزیستی خدمات مختلف تحصیلی، بیمه ای و غیره را برای افراد نابینا در نظر گرفته است ولی دستگاه ها و خیران هم باید در این زمینه کمک رسانی کنند.
این مسوول افزود: در مناطق روستایی هیچ گونه نابینای شناخته نشده ای وجود ندارد و تمامی این افراد تحت پوشش سازمان هستند.


مشاوره های ژنتیکی در کاهش نابینایی های مادرزادی موثرند
معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین در ادامه این جلسه اظهار داشت: با توجه به اقدامات مختلفی که در سازمان بهزیستی و سازمان های دیگر انجام می شود خوشبختانه رشد نابینایی در کشور رو به کاهش است.
راحله جاتن با اشاره به اقدامات اداره کل بهزیستی در زمینه پیشگیری از نابینایی افراد افزود: سازمان بهزیستی قبل از ازدواج های فامیلی مشاوره های ژنتیکی مختلفی را انجام می دهد تا بدین وسیله از ازدواج هایی که منجر به این موضوع می ود، جلوگیری شود.
وی گفت: متاسفانه در مناطق روستایی که ازدواج فامیلی زیاد است و این مهم نرخ معلولیت را در مناطق افزایش داده است که باید راهکارهای قانونی در زمان ازدواج در نظر گرفته شود تا حتما زوجین قبل از ازدواج به مشاوره های ژنتیکی ارجاع داده شود.
در پایان این مراسم از شطرنج ویژه نابینایان که توسط یکی از افراد نابینای استان قزوین تولید شده بود، رونمایی شد.

کد خبر 24566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد